Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_22_INOVACE_60 Jméno autora: Mgr. Barbora Studená Název práce: So/such Předmět: Anglický jazyk Ročník: 2 Časová dotace: 30 minut Vzdělávací cíl: Vysvětlení výrazů so, such, základní procvičení. Pomůcky: Sešity, psací potřeby. Poznámka: Studenti si zapisují gramatiku do svých sešitů. Společně pak plníme některé úkoly. Inovace: Zapojení audiovizuální techniky do výuky. Procvičení gramatiky, názorná ukázka.
Exclamations so and such
INTRODUCTION TO SO AND SUCH and such/such a Czech meaning: „tak“ So + adjective/adverbexample: so nice, so handsome, so nervous, so quickly such + noun 1. + countable words in singular also with a/an e.g. such a nice girl, such an interesting book, such a good time, such lovely people 2. + uncountable words e.g.such lovely weather, such good information
USE 1. We use them to make the meaning of and adjective (or adverb) stronger e.g. It‘s so cold!(= really cold.) 2. They also mean „like this“ e.g. He told me he was 50 years old.I didn’t know he was so old.
SO MANY, SO MUCH (TOLIK) So much + uncountables nouns, so many + countable nouns (in plural) It eventually cost us so much money! She has so many friends there! Task: Translate: Máme tolik práce! Bylo tam tolik lidí! Tolik hodin práce! Nemáme tolik vody! Nedávejte nám tolik domácích úkolů! Tolik peněz za rok ani nevydělám!
Task: Fill in with so/such/so much/so many We got………good advice. She invited…… ……….. handome boys! It is……………clever dog! We were …………tired after …..long walk. She looks …………….. happy! My mother gave me ……………love! Task: Finish the sentences: He broke my comb! He is such a/an…………………… My sister makes delicious meals. She is such a…………….! I‘m going on holiday tomorrow, I‘m so…………………! She spent all day doing nothing. She is so..………!
MURPHY, Raymond: English Grammar in Use, Cambridge University Press, Cambridge, 2004, ISBN SOARS, Liz and John: New Headway, Pre- intermediate – Teacher´s Book, Oxford University Press, Oxford, 2007, ISBN