1 Jety ve srážkách těžkých iontů na detektoru ATLAS Martin Spousta HI jet ATLAS working group: Jiří Dolejší, Brian Cole, Nathan Grau, Wolf Holzmann, Aaron.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Studium exkluzivní produkce dvou pionů v difrakčních ep interakcích Richard Polifka Seminář ÚČJF , Praha.
Advertisements

Studium dynamiky jádro-jaderných srážek pomocí korelační femtoskopie na experimentu STAR Jindřich Lidrych.
TEORIE HER III. Hry a jejich bohové CO BYLO MINULE.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-4.PT-30-Problémy dnešního světa Název školyStřední odborná škola a Střední odborné.
Partonové distribuční funkce pro LHC pro podrobnosti doporučuji následující rozsáhlou práci file:///F:/HERWIG/HEPDATA%20-%20Durham%20HEP%20Databases.htm.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Interakce lehkých nabitých částic s hmotou Ionizační ztráty – elektron ztrácí energii tím jak ionizuje a excituje atomy Rozptyl – rozptyl v Coulombovském.
O metodě konečných prvků Lect_6.ppt M. Okrouhlík Ústav termomechaniky, AV ČR, Praha Liberec, 2010 Pár slov o Matlabu a o zobrazení čísla na počítači.
Produkce půvabných mezonů ve srážkách pp a AuAu o těžišťové energii 200 GeV David Tlustý ÚJF AVČR, ČVUT Praha STAR collaboration STAR.
1 / 2X36DSA 2005The complexity of different algorithms varies: O(n), Ω(n 2 ), Θ(n·log 2 (n)), … Různé algoritmy mají různou složitost: O(n), Ω(n 2 ), Θ(n·log.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ODDS RATIO Relationships between categorical variables in contingency table Jiří Šafr jiri.safr(AT)seznam.cz updated 29/12/2014 Quantitative Data Analysis.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
TO CO SLÍBÍŠ, NEPOMÍJÍŠ Promise maker, promise keeper CO ZAČNEŠ TÉŽ DOKONČÍŠ You finish what you begin VŠE NÁM DÁVÁŠ, I KDYŽ JDEM POUŠTÍ Our provision,
The written part of the maturita exam III Škola: SOU Valašské Klobouky Ročník: Nástavbové studium Podnikání 2 Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Měření hybností Momentum measurement a)Komory mimo magnetické pole chambers outside a magnetic field b)Komory uvnitř magnetického pole chambers inside.
So, such, (a) few, (a) little Nominal Subject Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického.
Jaderná hmota 1) Úvod 2) Jaderná hmota v základním stavu
Pythia8 Jiří Chudoba, na základě práce a prezentací Torbjerna Sjostranda.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Seminář ATLAS1 Vlastnosti top kvarku z dilepton kanálu Kamil Augsten FJFI - ČVUT v Praze D0 Fermilab.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Educational program: Mechanic - electrician Title of program: Technical training II. class Bistable multivibrator Worked out: Bc. Chumchal Miroslav Projekt.
Testování modelů interakcí kosmického záření na urychlovači LHC Petr Nečesal, MFF UK
Tutorial: Engineering technology Topic: Volume forming Prepared by: Ing. Elena Nová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Creating Formulas Prepared by : Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Tato prezentace je hrazena z projektu: Spolupráce s partnery – základ kvalitní odborné výuky Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.01/
Scissor Jack (Nůžkový zvedák)
Seminář ATLAS1 Vlastnosti top kvarku pro koncové stavy se dvěma leptony Kamil Augsten FJFI - ČVUT v Praze.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. year Measuring the capacity Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky.
Tutorial: Mechanik - elektrotechnik Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. year Measuring inductance Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Statistická analýza dat
Modifikace spekter částic médiem na experimentu ALICE v CERN
1 Fyzika a popularizace Jiří Dolejší, Martin Spousta, + již zmínění Tomáš Davídek, Pavel Řezníček, Petr Tas + další (např. Jiří Rameš) ÚČJF MFF UK Current.
 ALFA detektor – motivace  Design RP a ALFA detektoru  RP stanice již v CERN  Testbeam  MC simulace ALFA o Stand-alone GEANT 4 o ATHENA  TOF detektory.
IN A HOTEL, WRITING (DESCRIBING A PHOTO) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
IF / FUTURE TIME CLAUSES. 1)I´ll wait here. You´ll get back. (until) 2)Give me a ring. You´ll hear some news. (when) 3)The TV programme will end. I´ll.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Verbs about clothes I Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-4 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Pavla Šrubařová AUTOR: Mgr. Pavla Šrubařová VY_22_INOVACE_AKON_27_Sightseeing.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Lenka Kulhavá NÁZEV: VY_32_INOVACE_ O 09 TEMA: Angličtina ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor: Mgr. Hana Červená Název:VY_32_INOVACE_77 _angličtina-gramatika Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_bio_evo03 Označení materiáluevo03_The distribution of plants_vocabulary Název školyGymnázium.
Listening VY_32_INOVACE_AJ_2_60 Multiple choice Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Identity, society Tematická oblast Angličtina: The UK Datum vytvoření
Výukový materiál VY_22_INOVACE_30_ Numbers and shapes. Extension
Digitální učební materiál
Hledání Higgsova bosonu v experimentu ATLAS
Živá fáze.
Monika Panušková/FZU ASCR
Noise using pedestal DAC measurements
Mainframe History Marek Ďuriš Mainframe History 12/28/2018
Autor: Mgr. Kateřina Suková
Kvark-gluonové plazma
In The Year Nejde vložit do pptx – nutno přes prohlížeč.
Quantum Chemistry / Quantum Mechanics
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Různé algoritmy mají různou složitost: O(n), Ω(n2), Θ(n·log2(n)), …
Význam experimentu H1 pro fyziku částic
Transkript prezentace:

1 Jety ve srážkách těžkých iontů na detektoru ATLAS Martin Spousta HI jet ATLAS working group: Jiří Dolejší, Brian Cole, Nathan Grau, Wolf Holzmann, Aaron Angerami

2 hadrons Cronin effect Shadowing, EMC effect ppAA In medium modified FF Základní schéma

3 Modifikované FF, jeden příklad Médiem modifikované FF: prům. ztráta energie spektrum vyzařovaných gluonů transportní koeficient délka dráhy v médiu

4 -potlačení hadronů s vysokým z = p(hadron) /p(jet) -rozšíření spršky -nárůst celkové multiplicity částic ve jetu -potlačení 3-jetové topologie -energetické ztráty v závislosti na m q Medium Různé přístupy vedoucí k FF (dráhový integrál, přiblížení QFT při konečné teplotě, higher-twist přiblížení, …)  různé scénáře pro jet quenching x hlavní rysy obdobné: -vlastnosti media v rané fázi (hustota, teplota, počet stupňů volnosti, opacita/viskozita …) -mechanismus ztráty energie, způsob hadronizace ve vakuu/v médiu Co lze zkoumat

5 Co budeme vidět na LHC energiích? Těžko-iontová srážka s jety “Čisté” pp jety ? Energy eta phi eta phi … možnost měřit „opravdové“ jety, ale jak se vyrovnat s pozadím?

6 Generation HepMC Simulation G4 Hits Digitization G4 Digits Reconstruction ESD Analysis Real Data ATLAS-CSC Rome-Final ATLAS-DC3-07 HIJING HYDJET Pythia Herwig CBNT AAN SAN Tower Noise suppression Calo Cells Tower Building Calo Towers (0.1 x 0.1) Jet Finding Calo Jets (not calibrated) Jet Calibration (e/h, inactive mat.) Calo Jets (calibrated) Jet E T Scale Corrections (noise, pile up, algorithm effects) Physics Jets In-situ Calibration (underlying event, physics environment) Physics Jets Cone 0.4, 0.7 kT ppAA Vhodné algoritmy

7 Clone Cells Calibrate Cells Find Seeds: FixedThreshold Find Seeds: SlidingWindow Perform Cell Bkgr Subtraction Perform Tower Bkgr Subtraction EventsAvgCellBkgrSubtr AvgCellBkgrSubtr SetCellBkgrSubtr EventsAvgTowBkgrSubtr AvgTowBkgrSubtr Build Towers Read Events – Averaged Bkgr from Files Read Events – Averaged Bkgr from Files Build “ProtoJets”, Run Cone Algorithm Calibrate Jets CryoCorr or JetScale or both or none Apply Cuts, Receive Jets

8 Pythia

9 Merged

10 Merged after “Cell Bkgr Subtraction”

11 rozlišení pozice jetu rozlišení energie jetu

12 Jet energy scale problem Mean(  Et/Et)RMS(  Et/Et) Fake-rate/Efficiency  Et/Et 

13 without calibration Eta dependence: et_jet = 10 GeV – inifinity, AvgCellBkgrSubtr compared with: Left: Cone4TowerJets Right: Cone4TruthJets with calibration

14 AvgCellBkgrSubtr without calibration vs. Cone4TowerJets without calibration

15 Sources of the jet energy scale problem 1)Lose efficiency at energies bellow 60 GeV  we are effectively picking up only upwards fluctuations (see last slide, generally - good correlation between efficiency and jet scale shift) 2)For energies above 60 GeV still jet scale shift (this shift is eta-dependent, layer-dependent and calibration dependent) 3)HIJING “mini-jets” (see correlation between the sum of Pt of HIJING particles (from the jet area) and the shift in the jet energy) 4)Some technical problems: problem with truth jet reconstruction at , …

16 Jet Shape jet shape determined using cells calibrated or non-calibrated cells can be used implementated within HIJetAnalysis package here: Pythia = open markers … jet E T distribution, where  is binning parameter … first two radial moments what is stored in ntuples:

17 Jet Shape Comparison: Pythia = open markers, J3 bin, 400 events Merged = full markers, J3, b2, AvgCellBkgrSubtr Comparison: Pythia truth jets = open markers, Pythia reco jets = full markers J3 bin, 400 events

18 … radiální momenty pp PbPb R=0.1 R=0.2 R=0.3 R=0.4 Další vhodné pozorovatelné… … rozdíl mezi u-jety a b- jety pozorovatelný i v PbPb

19 Track to Calo matching Algorithm: loop through jets, navigate back to towers, save towers in a temporary array loop through tracks, for each track loop through saved towers and save the track if dEta(tower,track)<dEtaPhiMin && dPhi(tower,track)<dEtaPhiMin for the saved track save also the tower index of the corresponding tower and the jet index implemented in: HIJetAnalysis/HIJet_CBNTAA_JetTracks 400 Pythia events, J3 in Et(Tower) vs. Pt(track) non-calibrated towers Pt_min for track = 4 GeV problem - for same tracks: Pt(track) > Et(Tower) => future tuning: correction on magnetic field bending (reject a track if for any near tower in good direction Pt(track) > Et(tower)) instead of tuning of this tool usage of existing JetRec track to calo matching tool

20 Track to Calo matching, Pythia Et(Tower) vs. Pt(Track) … two different calibrations on towers (slightly better then without calibration) H1WeightRomeHack H1WeightSCS12Cone4 Et(Jet) vs. SumOfPt(tracks within jet) … works well

21 Track to calo matching, shape of the jet from tracking ,  between a track and jet axis (400 Pythia J3 events) Pt,min(track) = 4 GeV Pt,min(track) = 1 GeV

22 jT is transverse moment of a constituent of jet with respect to the jet axis z is a fraction of longitudinal moment of a constituent with respect to the jet axis opened = truth (Pythia particles within a jet and & Truth jets) full = reco of Pythia event (tracks that match calorimeter towers of a jet) no fake tracks and ghost rejection … same distributions for merged events on the way Track to Calo matching, j T and z distributions

23 Závěr: Proč se zabývat jety ve srážkách těžkých iontů -Lze zkoumat vlastnosti media v rané fázi (hustota, teplota, počet stupňů volnosti, opacita/viskozita …) -Lze zkoumat mechanismus ztráty energie, způsob hadronizace ve vakuu/v médiu -Lze proměřovat fázový diagram jaderné hmoty -Experiment přináší neočekávané výsledky -QGP je pohled do minulosti … -Byly vytvořeny a stále se vyvíjí algoritmy pro práci s HI pozadím a rekonstrukci jetů, algoritmy pro měření důležitých fyzikálních veličin (jet shape, radiální momenty, jT, z, …) -Intenzivně probíhá práce na Jet energy scale, vývoji algoritmů a měřitelných pro lepší charakterizaci HI pozadí, možnosti měření  (W,Z)-jet eventů Závěr: Současný stav (HI) jet programu pro detektor ATLAS

24 Založní snímky

25 Další nástroje na výzkum QGP zvýšení produkce podivných částic potlačení produkce kvarkonií měření přímých fotonů

26 Phase Diagram for Nuclear Matter Fázový diagram jaderné hmoty

27 PresamplerBarrel em. End-cap em.Tilecal LAr end-cap Forward calorimeter The whole calorimeter Population of different layers (100 events) Average Hijing background (around 3 GeV)

28 PresamplerBarrel em. Endcap em.Tilecal LAr end-cap Forward calorimeter The whole calorimeter % 15% 30% 50% Population of different layers (an example) Pythia pp-jets process: qq → WH(120) →   uu

29 Co je měřeno na RHIC Medium … situace je však komplikovanější

30 Globální proměnné centralita srážky  celková multiplicita nabitých částic  celková transverzální energie azimutální prostorová nesymetrie  azimutální anizopropie spektra hybností hadronů (viz hydrodyn. model)  určení interakční roviny Out of Plane In Plane zkoumání závislostí pozorova- ných jetů na délce dráhy v médiu b dN/ddN/d ETET

31 Co je měřeno na RHIC

32 Co je měřeno na RHIC Medium

33 Au+Au 0-10% preliminary „Near-side structure“ - pouze gluonové brzdné záření + flowing medium? - zahřátí média procházejícím partonem a následná rekombinace partonů z média ? - … Co je měřeno na RHIC Medium

34 „Away-side structure“ - Machův kužel? - “ohyb” jetu v mediu? - … θ* = 120 Co je měřeno na RHIC mach cone Medium away near deflected jets away near Medium

35 Medium away near Medium R AA dvou částicové korelace tří částicové korelace tvar jetu, multiplicita RHIC LHC

36 LHC energie QCD Experiment Phenomenology C.A.Salgado, U.Wiedemann

37 RHICLHC p-pAu-Aup-pPb-Pb Top Energy (TeV/nucleon) Average luminosity (cm 2 s -1 ) ≈600200≥3200 Heavy Ions at the ATLAS detector, few numbers Pixels 2% SCT 20% TRT --- Inner detector E T /GeV Presampler 0.69 Barrel em. calorimeter 1.87 End-cap em. calorimeter 2.14 Tilecal 0.37 LAr end-cap 0.57 Forward calorimeter 0.17 The whole calorimeter 2.91 Calorimeter

38 Medium

39 Pb Motivace Hmota dominovaná gluony Jet quenching Pb potlačení J/  a  Nárůst počtu podivných částic NA 50 RHIC AGS