EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Describing and comparing pictures Číslo vzdělávacího materiálu: AJ1-2 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky cizích jazyků na středních školách. Název sady vzdělávacích materiálů:Materiály pro přípravu k maturitě Autor: Mgr. Michala Nyklesová Datum vytvoření: Garant (kontrola):Mgr. Jarmila Jurečková Ročník: vyšší gymnázium, zejména oktáva, 4.ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Anglický jazyk Metodika/anotace:Powerpointová prezentace, slovní zásoba a fráze k popisu a srovnávání obrázků. Časový rozvrh:40 minut Zdroje: ( Možné uvést v závěru) viz. poslední slide Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.
Describing and comparing pictures
Describing a picture First look at the picture in a complex way Try to find out the main motive of it A family dinner (e.g. A family dinner, an evening out, a visit at the dentist) using following phrases: In the picture I can see… In the picture I can see… The picture shows… The picture shows… There is/are…. There is/are….
In the picture I can see…
Now describe the parts of it: On On the right/left there is/are… At At the top/bottom there is/are… In In the top right-hand corner there seems to be… In In the foreground/ backround…
Concentrate on following points: Setting - place, details, equipment, weather People - clothes, feelings, relationships, activities Atmosphere
You can use following phrases for speculating: look They look… seems She seems… might/could/must They might/could/must be… probably She is probably… can´t He can´t be…because… looks as if He looks as if… imagine I imagine… looks like It looks like… wonder I wonder if he´s…
Now describe it using the vocabulary: Relatives, son-in-law, sibblings, rollneck top, beige, striped Festive, propose a toast Fireplace, mirror, lay the table, tablecloth, cutlery, starter, side dish, poultry The image reminds me of/makes me think of… You can also speak about your personal experiences: The image reminds me of/makes me think of…
Comparing and contrasting pictures
First speak about common facts: The pictures are similar because… They both show…
Now focus on the differences: The pictures are different for many reasons… Compared to… In contrast, the second picture shows… The first picture…. whereas the second… Use comparative (than)
You can speak about other aspects: Advantages/ Disadvantages Your preference Other ideas or speculations: I believe…, I would really like to…, I feel that…, I prefer…
Zdroje: Obr. Č Obr. Č Časopis Bridge č. 3, ročník 16 (Listopad 2012) vydáno v Bridge Publishing House