JMB113 Úvod do teritoriálních studií 6. Náboženství, civilizace a konflikt Migrace a přistěhovalectví. Vyučující: PhDr. et Mgr. Kryštof Kozák, PhD. pátek,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role Bankovního Sektoru V Modernizaci Těžkého Průmyslu Standa Nestrašil Citibank Citibank.
Advertisements

AUSTRALIA – people and nationalities, states and territories, political system, economy Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
USA – location and borders, climate, geography Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
OZNAČENÍ MATERIÁLU: AJ170 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Australia NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Znojmo, Václavské nám. 8 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Syrovátková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Social and economic segments of MIKULOV I. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Označení DUM 14 _ 08 _ Pl _ DUM Autor Příjmení a jméno: Pavelková Irena, Bc. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Rozšíření náboženství ve světě
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Ročník: 1. – 4. ročník Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_AJ_CM Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Historický kontext hospodářského rozvoje Produkt, příjmy, populace, divergence.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
1 2 Microsoft Dynamics NAV Frýdlant nad Ostravicí 7. prosince 2006 Ing. Jaromír Skorkovský, Csc. Training Manager.
UK – location and borders, climate, geography Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
NázevNew Zealand Předmět, ročník Seminář z anglického jazyka, septima Tematická oblast Reálie anglicky mluvících zemí I. AnotaceJedná se o prezentaci s.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Menu Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
MATURITA TOPICS New Zealand_General facts I_18
The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu.
Immigration and multiculturalism Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Bc. Lucie Ševčíková Datum : Název : VY_22_INOVACE_2.2.2.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Bc. Lucie Ševčíková Datum : Název : VY_22_INOVACE_2.2.2.
Prague is the capital and largest city of the Czech Republic The city is home to about 1.3 million people Flag of Czech Republic.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Australia Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-10 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky cizích.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor: Bc. Lucie Ševčíková Datum : Název : VY_22_INOVACE_2.2.1.
THE CZECH REPUBLIC Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Lenka Pizúrová Název materiálu: VY_32_INOVACE_AJ.7.A.+B.17_the:czech_republic Název: The.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Vít Klimeš Název materiálu: VY_32_INOVACE_4_ANGLICKY_JAZYK_REALIE_19.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 ENGLISH SPEAKING COUNTRIES Autor: Mgr. Kateřina Suková EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Vít Klimeš Název materiálu: VY_32_INOVACE_4_ANGLICKY_JAZYK_REALIE_17.
The U.K. Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_IVA_DVORAKOVA_THE _U.K._09 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Pavla Šrubařová AUTOR: Mgr. Pavla Šrubařová VY_22_INOVACE_AKON_18_New_Zealand.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Lenka Kulhavá NÁZEV: VY_32_INOVACE_ O 17 TEMA: ANGLIČTINA ČÍSLO PROJEKTU:
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Pavla Šrubařová AUTOR: Mgr. Pavla Šrubařová VY_22_INOVACE_AKON_30_What_do_you_know_about_GB.
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Pavla Šrubařová AUTOR: Mgr. Pavla Šrubařová VY_22_INOVACE_AKON_31_Canada.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Angličtina: Queen Victoria
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
The Political system of the USA and the UK
London city traffic Tematická oblast Angličtina: The UK
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
ENGLISH IN THE WORLD - varieties, accents
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
MORAVIA.
AUSTRALIA.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vít Klimeš Název materiálu: VY_32_INOVACE_4_ANGLICKY_JAZYK_REALIE_09.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Lokalizace Asie - významná místa /politická geografie/
Country and nationality
Téma hodiny: Australian Holidays – ANZAC Day Předmět: English language
Téma hodiny: English speaking countries – Australia 4.
Autor: Mgr. Kateřina Suková
CANADA (presentation)
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_22_INOVACE_27_ American Museum of Natural History in New York - animals_zh_1 Číslo.
Autor: Miroslava Sedlmajerová
Státy světa Formy vlády a uspořádání států Proměna politické mapy
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
Transkript prezentace:

JMB113 Úvod do teritoriálních studií 6. Náboženství, civilizace a konflikt Migrace a přistěhovalectví. Vyučující: PhDr. et Mgr. Kryštof Kozák, PhD. pátek, 12:30-13:50, místnost J1031

Identita, jinakost, kultura

Náboženství vs. přesvědčení Jaká jsou kritéria rozhodování? Silná vs. slabá identita Za co je člověk ochoten jít na barikádu? Je možná nějaká změna postoje? Na čem závisí ochota ke kompromisům? Kdy je rozumný kompromis už kolaborací?

Náboženství – kontext a souvislosti náboženství x identita náboženství x politika náboženství x teritorialita náboženství x kultura náboženství x sociální kontrola

Náboženská interpretace

Akademická celebrita: Max Weber ( ) Protestantská etika a duch kapitalismu (1905) - Klíčová souvislost mezi idejemi kalvinismu a dramatickými ekonomickými proměnami

Náboženství jako munice?

Náboženství x státní moc

Hlavní náboženské skupiny

Encyclopaedia Britannica, 2005

Hlavní náboženské skupiny ( Christianity: 2.1 billion Islam: 1.3 billion Secular/Nonreligious/Agnosti c/Atheist: 1.1 billion Hinduism: 900 million Chinese traditional religion: 394 million Buddhism: 376 million primal-indigenous: 300 million African Traditional & Diasporic: 100 million Sikhism: 23 million Juche: 19 million Spiritism: 15 million Judaism: 14 million Baha'i: 7 million Jainism: 4.2 million Shinto: 4 million Cao Dai: 4 million Zoroastrianism: 2.6 million Tenrikyo: 2 million Neo-Paganism: 1 million Unitarian-Universalism: 800 thousand Rastafarianism: 600 thousand Scientology: 500 thousand

Mapová projekce zachovávající poměr velikostí území

Manipulativní mapa: Které z nich je nejmocnější???

Chybná mapa: Bangladéš???, jižní Irák???, Rumunsko???

Religiozita

Ateismus

Míra ateismu a agnosticismu

Katolíci v Mexiku podle států

Samuel P. Huntington Střet civilizací, definovaných nábožensky (1993) Western civilization, centered on Europe and North America but also including Suriname, French Guiana, Australia, New Zealand, the Philippines, and other Pacific Islands The Orthodox world of Orthodox and Slavic Eastern Europe and Russia. Latin America The Muslim world of the Middle East, North Africa, Central Asia, the northwest of South Asia (Pakistan, Bangladesh, and parts of India), Malaysia, Indonesia Hindu civilization, located chiefly in India, Nepal, and culturally adhered to by the global Non-resident Indians and People of Indian Origin, the diaspora. The Sinic civilization of China, Korea, Vietnam, Singapore, Taiwan, and which includes the Chinese diaspora, especially in relation to Southeast Asia. Sub-Saharan Africa Japan, considered a hybrid of Chinese civilization and older Altaic patterns.

Samuel P. Huntington – Střet civilizací, definovaných nábožensky Instead of belonging to one of the "major" civilizations, Ethiopia and Haiti (possibly also Turkey) are labeled as "Lone" countries. Israel extremely similar to the West. The Buddhist areas of northern and western India, Sri Lanka, parts of Nepal, Bhutan, Mongolia, Kalmykia, Siberia, Myanmar, Thailand, Cambodia, and Laos – separate, but not relevant in international affairs

Samuel P. Huntington – Střet civilizací, definovaných nábožensky

Samuel P. Huntington – Střet civilizací Kritika –rozdílné náboženství nemusí vést ke konfliktu –náboženství není nutně určujícím prvkem identity (jazyk, sociální postavení, gender) –pomíjí důležité další zdroje konfliktů – přírodní zdroje, územní spory politických celků, lokální etnické konflikty –vytváří umělou vizi jednotného Západu Edward Said: The Clash of Ignorance

Možné praktické aplikace:

Možné aplikace:

Teritoriální aspekt:

Nejstarší migrace

Migrace v historii – příklady Migration Period, also called Barbarian Invasions, occurring in Europe within the period of roughly AD Muslim conquests, by which Arabs migrated across Asia, Africa and Europe between 632 and 732 Ostsiedlung, medieval eastward migration and settlement of Germans from modern day Western and Central Germany Mongol invasions, the great migrations of Mongol and Turkic tribes under Genghis Khan and his descendants during the 13th century Great Migration (Puritan), the two large migrations of Puritans from England to North America around 1630 Great Migration (African American), the movement of African Americans out of the Southern United States from 1914 to 1950 Transatlantic migrations, the movement of settlers across the Atlantic Ocean to North and South America, culminating

Migrace v současnosti

Typy migrace Forced migration, the coerced movement of a person or persons away from their home or home region Illegal migration, immigration that defies the laws of the arrival country Political migration, a migration motivated primarily by political interests (refugees, asylum seekers) Economic migration, a migration motivated primarily by economic interests Seasonal migration, common among agricultural workers Rural-urban migration, the moving of people from rural areas into cities The activity of nomads, communities that continually move from one place to another (Touaregs in Sahara)

Zelená kolečka – počet imigrantů převyšující emigranty, červená kolečka – počet emigrantů převyšující imigranty, zdroj: The New York Times

Počet imigrantů ve státě, absolutní čísla Zdroj:

Počet emigrantů ze státu, absolutní čísla

Mísení kultur: Spanglish

Diaspory – Číňané a Indové

Diaspory - Arménci

Diaspora - Libanonci

Židovská diaspora

Hranice tzv. schengenského prostoru

Zážitky ze Středozemního moře:

2008

Globální turismus V roce 2011 přes 1 miliardu turistů, příjmy z turismu poprvé přesáhly 1 bilión dolarů.

Definice turisty: World Tourism Organization tourism.org/ tourism.org/ Tourists are people who "travel to and stay in places outside their usual environment for more than twenty-four (24) hours and not more than one consecutive year for leisure, business and other purposes not related to the exercise of an activity remunerated from within the place visited.

Příjmy z turismu

Praha – ročně cca 4 miliony návštěvníků

Nejnavštěvovanější země

Počet vyjíždějících turistů mínus počet přijíždějících turistů

Počet přijíždějících turistů mínus počet vyjíždějících turistů

Počty mezinárodních pasažérů ročně, IATA Rank Airline Thousands 1Ryanair81,395 2easyJet52,787 3Lufthansa50,739 4Emirates43,335 5British Airways33,803 6Air France33,118 7Turkish Airlines27,407 8KLM26,581 9United Airlines25,002 10Delta Air Lines 23,086