EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Množné číslo podstatných jmen Číslo vzdělávacího materiálu: ICT11-19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT. Název sady vzdělávacích materiálů: ICT11 – NJ - Opakování a procvičování německé gramatiky pro úroveň A2 - B1 Autor: Marek Brožek Datum vytvoření: Garant (kontrola):Helena Steiningerová Ročník: vyšší gymnázium Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Německý jazyk Téma: gramatika – podstatné jméno Metodika/anotace:Materiál seznámí s principy tvoření množného čísla podstatných jmen v němčině a vysvětlené učivo procvičí Časový rozvrh: minut Zdroje: (Možné uvést v závěru)BERGLOVÁ Eva, FORMÁNKOVÁ Eva, MAŠEK Miroslav: Moderní gramatika němčiny, Plzeň Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.
Množné číslo - PLURÁL -neexistuje jednotná koncovka ani stoprocentní pravidla -určitá pravidelnost umožňuje rozdělit podstatná jména do 5 skupin podle koncovek
koncovkajednotné číslomnožné číslo -- der Meister der Bruder die Meister die Brüder -e der Fisch der Stuhl die Fische die Stühle -er das Kind der Mann die Kinder die Männer -(e)n die Frau die Kirche die Frauen die Kirchen -s das Hobby der Park die Hobbys die Parks
bez koncovky -patří sem podstatná jména zakončená často na koncovky: - er, -el, -en, -chen, - lein. -přehláska u kmenové samohlásky se přidává nepravidelně -z ženského rodu jen dvě slova: Mutter a Tochter jednotné číslomnožné číslo der Vaterdie Väter die Tochterdie Töchter die Mutterdie Mütter das Mädchendie Mädchen der Wagendie Wagen der Einwohnerdie Einwohner das Märchendie Märchen
koncovka -e -patří sem především podstatná jména rodu mužského a středního zakončená dvěma souhláskami nebo –s (zdvojí se na –sse) -patří sem několik jednoslabičných podst. jmen rodu ženského, která se přehlasují jednotné číslomnožné číslo das Rezeptdie Rezepte der Kopfdie Köpfe der Busdie Busse das Zeugnisdie Zeugnisse die Nachtdie Nächte die Handdie Hände die Stadtdie Städte
koncovka -er -patří sem jen podstatná jména mužského a středního rodu, ženského nikoli -především jednoslabičná jména rodu středního -asi 10 podst. jmen mužského rodu jednotné číslomnožné číslo das Bilddie Bilder das Glasdie Gläser das Buchdie Bücher das Lieddie Lieder der Manndie Männer der Gottdie Götter der Geistdie Geister
koncovka -en -patří sem podstatná jména všech rodů, především však ženského rodu (často odvozená zaměstnání od mužských rodů: eine Ärtztin – zwei Ärtztinnen) -jen asi 10 jmen středního rodu jednotné číslomnožné číslo die Kirschedie Kirschen die Universitätdie Universitäten die Speisedie Speisen die Lehrerindie Lehrerinnen der Staatdie Staaten der Seedie Seen das Augedie Augen das Herzdie Herzen das Bettdie Betten
koncovka -s -patří sem většinou slova cizího původu zakončená na samohlásku -německá slova zakončená na samohlásku -příjmení rodiny: die Wagners – Wágnerovi -zkratky slov: ein Pkw – zwei Pkws -cizí slova: ein Café – zwei Cafés jednotné číslomnožné číslo das Autodie Autos das Handydie Handys das Hoteldie Hotels das Cafédie Cafés der Opadie Opas der Krimidie Krimis die Unidie Unis
POZOR!!! -mnohá česká pomnožná podstatná jména mají v němčině obdobu jednotného čísla: dveředie Tür (mn. číslo die Türe) novinydie Zeitung (mn. č. die Zeitungen) kalhotydie Hose (mn. č. die Hosen) Die Hose steht dir gut.Kalhoty ti sedí. Die Tür ist geschlossen.Dveře jsou zavřené.
POZOR!!! -množné číslo netvoří hromadná a abstraktní podstatná jména -s Fleisch, s Obst, s Gemüse, s Eis, s Glas (sklo) -větší množství je třeba vyjádřit jinak: Hier verkauft man verschiede Obstsorten. Ich nehme zwei Dosen Fleisch. POZOR u vyjádření druhů potravin – lze vytvořit! tschechische Biere – česká piva französische Weine
Übung macht den Meister Sagen Sie im Plural, was Sie am liebsten essen. die Orange der Apfel die Erdbeere der Walnuss der Fisch die Semmel der Salat die Wurst das Würstchen
Übung macht den Meister Sagen Sie im Plural, was Sie am liebsten essen. die Orangedie Orangen der Apfel die Erdbeere der Walnuss der Fisch die Semmel der Salat die Wurst das Würstchen
Übung macht den Meister Sagen Sie im Plural, was Sie am liebsten essen. die Orangedie Orangen der Apfeldie Äpfel die Erdbeere der Walnuss der Fisch die Semmel der Salat die Wurst das Würstchen
Übung macht den Meister Sagen Sie im Plural, was Sie am liebsten essen. die Orangedie Orangen der Apfeldie Äpfel die Erdbeeredie Erdbeeren der Walnuss der Fisch die Semmel der Salat die Wurst das Würstchen
Übung macht den Meister Sagen Sie im Plural, was Sie am liebsten essen. die Orangedie Orangen der Apfeldie Äpfel die Erdbeeredie Erdbeeren der Walnussdie Walnüsse der Fisch die Semmel der Salat die Wurst das Würstchen
Übung macht den Meister Sagen Sie im Plural, was Sie am liebsten essen. die Orangedie Orangen der Apfeldie Äpfel die Erdbeeredie Erdbeeren der Walnussdie Walnüsse der Fischdie Fische die Semmel der Salat die Wurst das Würstchen
Übung macht den Meister Sagen Sie im Plural, was Sie am liebsten essen. die Orangedie Orangen der Apfeldie Äpfel die Erdbeeredie Erdbeeren der Walnussdie Walnüsse der Fischdie Fische die Semmeldie Semmeln (ženský rod)! der Salat die Wurst das Würstchen
Übung macht den Meister Sagen Sie im Plural, was Sie am liebsten essen. die Orangedie Orangen der Apfeldie Äpfel die Erdbeeredie Erdbeeren der Walnussdie Walnüsse der Fischdie Fische die Semmeldie Semmeln (ženský rod)! der Salatdie Salate die Wurst das Würstchen
Übung macht den Meister Sagen Sie im Plural, was Sie am liebsten essen. die Orangedie Orangen der Apfeldie Äpfel die Erdbeeredie Erdbeeren der Walnussdie Walnüsse der Fischdie Fische die Semmeldie Semmeln (ženský rod)! der Salatdie Salate die Wurstdie Würste das Würstchendie Würstchen
Übung macht den Meister Sagen Sie im Plural, was sich auf dem Platz befindet
Übung macht den Meister Sagen Sie im Plural, was sich auf dem Platz befindet die Statuen die Autos die Bäume die Häuser die Menschen die Leute
Übung macht den Meister Sagen Sie im Plural, was auf dem Tisch liegt
Übung macht den Meister Sagen Sie im Plural, was auf dem Tisch liegt die Teller die Gläser die Semmeln die Gabeln die Löffel ddie Messer die Blumen
Übung macht den Meister Sagen Sie im Plural, was sich im Zimmer befindet
Übung macht den Meister Sagen Sie im Plural, was sich im Zimmer befindet die Schränke die Bilder die Stühle die Betten die Bücher die Monitore(n) die Fenster die Tische