Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2."— Transkript prezentace:

1 www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuSkalární a vektorové veličiny Stupeň a typ vzděláváníStřední odborná škola, 1. ročník Vzdělávací oblastFyzika Vzdělávací obor63-41-M/01 Tematický okruhMechanika Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 1. ročník AnotaceŽáci získají nové znalosti z fyziky a naučí se orientovat v skalárních a vektorových veličinách. Vybavení, pomůcky- Klíčová slovaFyzikální veličiny, skalární fyzikální veličina, vektorová fyzikální veličina, sčítání vektorů. Datum6. 9. 2013 SKALÁRNÍ A VEKTOROVÉ VELIČINY

2 FYZIKÁLNÍ VELIČINY Používáme k vyjádření výsledků pozorování a experimentu. Fyzikální veličinou rozumíme určitou vlastnost sledovaného objektu nebo jevu. Rozdělujeme do dvou skupin: skalární fyzikální veličiny (skaláry) vektorové fyzikální veličiny (vektory) 2

3 SKALÁRY Jsou zcela určeny jen číselnou hodnotou a měřící jednotkou. Příklady skalárních veličin: hmotnost m délka l objem V elektrický proud I 3

4 VEKTORY Jsou veličiny, k jejichž úplnému určení je třeba znát nejen číselnou hodnotu a měřící jednotku, ale i směr. Příklady vektorových veličin: síla F rychlost v zrychlení a 4

5 VEKTORY 5 Vektory se obvykle v grafech nebo jiných diagramech označují jako šipky, jak je znázorněno na obrázku č.1:

6 PRAVIDLA PRO POČÍTÁNÍ S VEKTORY Sčítání vektorů stejného směru. Sčítání vektorů různého směru. 6

7 SČÍTÁNÍ VEKTORŮ Označuje se jako skládání vektorů (např. skládání sil). Sčítáme jen vektorové fyzikální veličiny stejného druhu (např. rychlosti, síly). Součtem vektorů a a b vznikne vektor: c = a + b kde vektory a, b nazýváme složky, vektor c je výslednice vektorů. 7

8 SČÍTÁNÍ VEKTORŮ 8 Při sčítání vektorů, které leží na jedné vektorové přímce, záleží na směru složek – složky mají stejný směr, obr. č. 2.

9 SČÍTÁNÍ VEKTORŮ 9 Při sčítání vektorů, které leží na jedné vektorové přímce, záleží na směru složek – složky mají opačný směr, obr. č. 3.

10 SČÍTÁNÍ VEKTORŮ 10 Při sčítání vektorů, které leží na jedné vektorové přímce, záleží na směru složek – složky mají stejnou velikost a opačný směr. Jsou to opačné vektory (např. a a –a). Výslednicí sčítání je nulový vektor. a + (–a) = 0

11 SČÍTÁNÍ VEKTORŮ RŮZNÉHO SMĚRU 11 Skládáme vektorový obrazec, obr. č. 4.

12 Použité zdroje ŠTOLL, Ivan. Fyzika pro netechnické obory SOŠ a SOU. 1. vyd. Praha: Prometheus, 2001, 263 s. ISBN 978-80-7196-223-6. LEPIL, Oldřich, Milan BEDNAŘÍK a Radmila HÝBLOVÁ. Fyzika pro střední školy. 5., přeprac. vyd. Praha: Prometheus, 2012, 253 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN 978-807-1964-285. REICHL, Jaroslav a Martin VŠETIČKA. Skalární a vektorové fyzikální veličiny [online]. 2013 [cit. 2013-09-06]. Dostupné z http://fyzika.jreichl.com/main.article/view/140-skalarni-a-vektorove-fyzikalni- veliciny Obr. č. 1 – 4: Vlastní zdroj. 12


Stáhnout ppt "Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2."

Podobné prezentace


Reklamy Google