Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základy zeměpisu cestovního ruchu. Geografie Vývoj: oEtapa objevování oEtapa popisování oEtapa vysvětlování oEtapa prognózování Cíle geografie Zařazení.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základy zeměpisu cestovního ruchu. Geografie Vývoj: oEtapa objevování oEtapa popisování oEtapa vysvětlování oEtapa prognózování Cíle geografie Zařazení."— Transkript prezentace:

1 Základy zeměpisu cestovního ruchu

2 Geografie Vývoj: oEtapa objevování oEtapa popisování oEtapa vysvětlování oEtapa prognózování Cíle geografie Zařazení geografie

3 Dělení geografie

4 CR a hospodářství I Dělení ekonomiky na sektory Co je to CR – lidská činnost spočívající v cestování a pobytu mimo běžné bydliště po dobu kratší 1 roku, za účelem trávení volného času, obchodu a jiným (nikoliv za prací) Turistika a turistický průmysl (průmysl volného času) Služby CR – dopravní, ubytovací, stravovací, průvodcovské, informační, prodej suvenýrů atd.

5 CR a hospodářství II Růst CR – větší příjmy, více volného času, více bezpečněji, lepší doprava atd. Podíl CR na zaměstnanosti (celosvětově) – 12% Podíl CR na HDP – Maledivy 80%, Česko 8% a USA 1% Saldo CR (bilance CR) – příjmy státu z CR minus výdaje občanů dotyčného státu na CR; může být kladné (ČR), vyrovnané nebo záporné (Německo) Nemateriální zisky z CR – odpočinek, zážitky a poznání, porozumění mezi národy

6 Předpoklady CR - přehled

7 Předpoklady CR - přírodní Povrch Podnebí Vodstvo Rostlinstvo Živočišstvo Atd.

8 Předpoklady CR - kulturní Architektonické památky Muzea a galérie Archeologické lokality Technické památky Významné parky (např. zámecké) Památky lidové architektury

9 Předpoklady CR - selektivní Objektivní Politické – bezpečnost, demokracie atd. Ekonomické – životní úroveň, prostředí cílové země atd. Demografické – hustota zalidnění, věková struktura atd. Subjektivní Sociologické – náboženské, návrat do země původu atd. Ostatní – reklama, módnost atd.

10 Předpoklady CR - realizační Dopravní Dostupnost Časová dosažitelnost Snadný tranzit Materiálně-technické Ubytovací – volné, vázané a individuální Stravovací Zábavní Atd.

11 Oblasti CR Podle významu: Mezinárodní – Středomoří, Karibská oblast, Alpy atd. Celostátní – Krkonoše, Šumava, Karlovarsko; pobřeží Baltu v Německu a Polsku, Mazurská jezera v Polsku, Balaton v Maďarsku atd. Regionální – dolní Berounka a Sázava pro Prahu, Beskydy, Křivoklátsko, Moravský kras; Harz v Německu, Mátra v Maďarsku, Massif Central ve Francii atd. Místní

12 Střediska CR I Podle významu: Mezinárodní (70% cizinců) – Praha a možná Karlovy Vary a Český Krumlov; New York, Benátky, Monako, Dubrovník, Paříž atd. Celostátní – Jindřichův Hradec, Harrachov, Olomouc; Speyer v Německu, Zakopané, Toruń a Olsztyn v Polsku, Siofók v Maďarsku atd. Regionální – Benešov, Domažlice, Železná Ruda, Ostravice v Beskydech atd. Místní – Pikovice, Říčany, Pecka atd.

13 Střediska CR II – podle zaměření Přímořská – Bibione, Rimini, San Remo, Saint-Tropez, Nice atd. Vnitrozemská letní – Doksy, Frymburk, Červená nad Vltavou; Siofók, Olsztyn, Skadar atd. Zimní sporty a horská – Harrachov, Kvilda, Ostravice; Albertville, Kitzbühl, Berchtesgaden atd. Lázeňská – Karlovy Vary, Poděbrady, Jeseník, Teplice; Piešťany, Trienčianské Teplice, Harkany, Bad Ischl, Baden Baden atd. Festivalová – Karlovy Vary, Zlín, Jihlava; Cannes, Benátky a Berlín, Glastonbury atd. Kongresová – většinou hlavní nebo univerzitní města Historicky cenná města – Kutná Hora, Český Krumlov, Telč; Avignon, Orange, Trier, Florencie atd. Poutní – Svatá Hora, Svatý Kopeček, Velehrad; Santiago de Compostela, Jeruzalém, Mekka atd. Velkoměsta – Praha; New York, Paříž, Londýn atd.

14 Druhy a formy CR Druhy Rekreační – pobytový, aktivní turistika a agroturistika Kulturní Společensky zaměřený Profesionálně zaměřený Sportovní Stimulační Formy Celoroční x sezonní Krátkodobý x dlouhodobý Individuální x skupinový Domácí x zahraniční (aktivní x pasivní) x tranzitní Vázaný x volný


Stáhnout ppt "Základy zeměpisu cestovního ruchu. Geografie Vývoj: oEtapa objevování oEtapa popisování oEtapa vysvětlování oEtapa prognózování Cíle geografie Zařazení."

Podobné prezentace


Reklamy Google