Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

KRITÉRIA ČLENĚNÍ PODNIKU. Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKO_1165 Ročník:1. Vzdělávací obor:Ekonomika podniku Tematický okruh:Právní formy podnikání.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "KRITÉRIA ČLENĚNÍ PODNIKU. Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKO_1165 Ročník:1. Vzdělávací obor:Ekonomika podniku Tematický okruh:Právní formy podnikání."— Transkript prezentace:

1 KRITÉRIA ČLENĚNÍ PODNIKU

2 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKO_1165 Ročník:1. Vzdělávací obor:Ekonomika podniku Tematický okruh:Právní formy podnikání Téma:Kritéria členění podniku Jméno autora:Ing. Barbora Prošková Vytvořeno dne:18. října 2012 Metodický popis, (anotace) Prezentace seznamuje žáky se základními termíny týkající se podniku, jeho cílů a členění. Výklad je proložen aktivizujícími úkoly anebo otázkami.

3 I. Podle právní formy a) státní organizace b) družstva c) soukromé (živnostenské podnikání) d) společné (obchodní společnosti) e) smíšené (se zahraniční účastí)

4 II. Podle velikosti a) Malé (do 100 zaměstnanců) b) Střední ( zaměstnanců) c) Velké (nad 500 zaměstnanců) Ke každé skupině doplňte 3 podniky, které znáte.

5 Poznámka Lze se setkat i s jiným členěním podniků dle velikosti, např. Unie malých a středních podniků ČR rozlišuje: - Mikro podniky - do 10 zaměstnanců - Malé podniky - do 50 zaměstnanců - Střední podniky - do 250 zaměstnanců (Podle Zákona č. 47/2002 Sb. O podpoře malého a středního podnikání)

6 III. Podle formy vlastnictví a) Státní organizace - ziskové (státní podnik) - neziskové (rozpočtové, příspěvkové) - státní fondy b) Soukromé (živnosti) c) Společné (obchodní společnosti) d) Družstva e) Smíšené (podniky se zahraniční účastí) f) Jiné (tichá společnost, sdružení/konsorcium, holding, církve, nadace,…)

7 IV. Podle rozsahu působnosti a) Místní b) Oblastní (dříve okresní) c) Národní d) Nadnárodní (celosvětové) Do které skupiny zařadíte firmy Coca-cola, Česká pošta, Kadeřnictví U Marty, Pekárna Pecud Proboštov?

8 Řešení Coca-cola = nadnárodní Česká pošta = národní Kadeřnictví U Marty = místní Pekárna Pecud Proboštov = oblastní

9 V. Podle předmětu podnikání a) Výrobní b) Obchodní c) Poskytující služby - dopravní - stavební - peněžní, atd. Ke každému z uvedených doplňte 2 příklady konkrétních podniků, které znáte.

10 Řešení a) Výrobní - Plzeňský prazdroj, Škoda auto b)Obchodní - velkoobchod Frutep c)Poskytující služby - České dráhy, PPL (=dopravní) - Metrostav, Ekonomické stavby (=stavební) - Komerční banka, Česká spořitelna (peněžní)

11 VI. Podle způsobu řízení a) Řízené přímo - centrálním orgánem (ministerstvem) - správním orgánem (radnicí, magistrátem) b) Řízené nepřímo - ostatní podniky a jiné formy (jsou nepřímo řízeny prostřednictvím daní, poplatků, cel,…)

12 KONEC VÝKLADU

13 Literatura NOVOTNÝ, Zdeněk, DYNTAROVÁ, Věra, DYČKOVÁ Jana. Podniková ekonomika 3 - Ekonomika podniku. Vydává a distribuci zajišťuje Obchodní akademie Břeclav, SYNEK, Miroslav; KISLINGEROVÁ, Eva a kol. Podniková ekonomika. Praha : Nakladatelství C. H. BECK, ISBN:

14 Zdroje (10/2012) Zdroje obrázků: Všechny použité obrázky pochází od Microsoft, Klipart z aplikace MS Office, 2012


Stáhnout ppt "KRITÉRIA ČLENĚNÍ PODNIKU. Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKO_1165 Ročník:1. Vzdělávací obor:Ekonomika podniku Tematický okruh:Právní formy podnikání."

Podobné prezentace


Reklamy Google