Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu"— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: Krytosemenné rostliny Ověření ve výuce Třída: prima Datum: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Šlehoberová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

2 TÉMA: Miříkovité PŘEDMĚT: biologie – botanika KLÍČOVÁ SLOVA: okolík, složený okolík, vonné silice, siličné kanálky, dvounažka, koření, kořenová zelenina JMÉNO AUTORA: Mgr. Irena Šlehoberová

3 Metodický pokyn: - určeno pro výuku botaniky na 2. stupni ZŠ a na nižším stupni gymnázia (dle zařazení v ŠVP) zahrnuje:1. výklad – popis char. znaků 2. zástupci – obrazová příloha 3. shrnutí (zápis do sešitu) 4. test – znaky miříkovitých

4 Miříkovité (Apiaceae)

5 Charakteristika Rozšíření dříve: mrkvovité
početná čeleď, kolem druhů rozšířeny v mírném pásu Vzrůst jsou to převážně byliny – jednoleté, dvouleté, vytrvalé charakteristickým znakem čeledi je přítomnost siličných kanálků – jsou aromatické, některé toxické často tvoří hlízy, bulvy nebo zásobní kořeny

6 mají dutou článkovanou lodyhu často podélně rýhované Listy
Stonky mají dutou článkovanou lodyhu často podélně rýhované Listy listy jsou střídavé, s výraznou pochvou vyrůstají v uzlinách složené, mnohonásobně zpeřené Obr. 1

7 jsou drobné, většinou bílé (žluté, zelené) oboupohlavné, pravidelné
Květy jsou drobné, většinou bílé (žluté, zelené) oboupohlavné, pravidelné opyluje je hmyz květenství je zpravidla složený okolík, popř. okolík květ má 5 kališních lístků, 5 korunních lístků, 5 tyčinek Plody plodem je nažka nebo dvounažka Obr. 2 Obr. 3 Obr. 4

8 Význam některé druhy se pěstují jako kořenová zelenina pro obsah vitamínů, minerálů a látek prospěšných zdraví řada rostlin je zařazována mezi léčivé rostliny časté je použití jako koření pro svou vůni většina roste jako plané rostliny některé rostliny jsou prudce jedovaté

9 mrkev obecná Obr. 6 - pěstovaná pro kořen obsahující karoten = látku nutnou pro tvorbu vitamínu A, který ovlivňuje funkci očí Obr. 5

10 petržel obecná - listy kadeřavé formy jsou oblíbeným polévkovým kořením Obr. 7 Obr. 7 Obr. 8 - kořen obsahuje řadu vitamínů, minerálů a látek s léčivými účinky Obr. 9

11 miřík celer - pěstuje se pro dužnaté řapíky nebo pro kořenovou bulvu (obojí bohaté na vitamíny) Obr. 11 Obr. 10

12 pastinák setý - oblíbená náhrada petržele pro větší kořeny Obr. 13

13 kopr vonný - listy a květenství se pro svou typickou vůni používají k přípravě pokrmů a zavařování Obr. 14

14 kmín kořenný - plody jsou nezbytnou součástí každé kuchyně jako koření
Obr. 16 - plody jsou nezbytnou součástí každé kuchyně jako koření Obr. 15

15 fenykl obecný Obr. 18 Obr. 19 - plody se používají jako koření (mají nasládlou chuť) a k léčení zažívacích potíží (hlavně u miminek) Obr. 17

16 kerblík lesní Obr. 21 - stonky jsou podélně rýhované Obr. 20

17 krabilice chlupatá - od kerblíku se liší hladkými stonky Obr. 22

18 bršlice kozí noha - velmi rozšířená planá rostlina s vysokou schopností regenerace a snadným vegetativním rozmnožováním Obr. 23

19 bolševník obecný - obsahuje jedovaté látky způsobující mírné otravy a kožní vyrážky Obr. 24

20 bolševník velkolepý výška: 5 m, průměr stonku: 10 cm, průměr květenství: 1m - velmi invazivní, odolný postřikům, vysoká regenerace, schopnost rozmnožování, jedovatý a nebezpečný, nemá nepřátele Obr. 25

21 bolehlav plamatý - velmi jedovatá rostlina, způsobující těžké otravy i přivoněním ke květu Obr. 26

22 Miříkovité znaky - byliny (dvouleté) s char. vůní
- listy mnohonásobně zpeřené - pětičetné bílé květy ve složeném okolíku - plod : dvojnažka význam: potraviny (vitamíny) koření zástupci: zelenina – mrkev obecná (karoten – vit. A) petržel obecná miřík celer pastinák setý

23 koření – kopr vonný kmín kořenný petržel kadeřavá fenykl obecný anýz vonný libeček lékařský koriandr obecný plané – kerblík lesní (rýhovaný stonek) krabilice chlupatá bršlice kozí noha bolševník obecný bolševník velkolepý – jedovatý

24 Vyberte správné možnosti:
1. Listy miříkovitých jsou: a) jednoduché b) složené 2. Květy miříkovitých tvoří květenství: a) hrozen b) slož. okolík c) lata d) úbor 3. Typická barva květů miříkovitých je: a) bílá b) růžová c) zelená d) modrá 4. Plodem miříkovitých je: a) obilka b) oříšek c) nažka d) lusk 5. Všechny miříkovité se vyznačují charakteristickou: a) barvou b) velikostí listů c) vůní d) výškou

25 6. Mrkev, petržel a celer patří mezi zeleninu:
a) kořenovou b) listovou c) plodovou d) cibulovou 7. Mrkev, petržel, celer obsahují hodně: a) vody b) tuků c) vitamínů d) bílkovin 8. Karoten obsažený v mrkvi se přeměňuje v těle na: a) vitamín C b) vit. B c) vit. A d) vit. D 9. Koření, které má i léčivé účinky, je: a) kopr b) kmín c) fenykl d) petržel 10. U kmínu a fenyklu se používají: a) plody b) listy c) květy d) kořeny

26 Řešení: 1. b 2. b 3. a 4. c 5. c 6. a 7. c 8. c 9. c 10. a

27 ZDROJE: Obr. 1: DALGIAL. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 2: RASBAK. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 3: SHAZZ. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 4: SAREFO. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 5: TIGERENTE. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 6: ROBERTA F. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 7: MARCUS HAGENLOCHER. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 8: DONOVAN GOVAN. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 9: FOREST & KIM STARR. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 10: RASBAK. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <

28 Obr. 11: H. ZELL. [cit. 2012-10-28]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:
< Obr. 12: MAGNUS MANSKE. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 13: GOLDLOCKI. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 14: TEPEYAC. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 15: H. ZELL. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 16: OLIVER S. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 17: CARSTEN NIEHAUS. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 18: PHILMARIN. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 19: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 20: DALGIAL. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 21: KRISTIAN PETERS. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <

29 Obr. 22: RADOMIL. [cit. 2012-10-28]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:
< Obr. 23: FRANZ XAVER. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 24: CHRISTIAN FISCHER. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 25: GERARD M. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 26: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google