Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Klasicismus ve světě 8. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST EU Peníze školám Klasicismus ve světě 8. ročník
2
Název: Klasicismus ve světě
Anotace: Celkový výklad období se zaměřením na literaturu a hlavní spisovatele a jejich tvorbu Vypracovala : Mgr. Miroslava Štěrbová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk a literatura Metodika práce s materiálem: Výkladová prezentace, lze využít i k opakování (Druh učebního materiálu: Prezentace) Ročník: 8. Datum vytvoření: říjen 2012
3
- druhá polovina 18. století - styl napodobující antiku (na poč. 18
- druhá polovina 18. století - styl napodobující antiku (na poč. 18. stol. objeveno Herkulaneum zničené výbuchem Vesuvu 79 po K. a následovaly vykopávky i v Pompejích)
4
- vznik klasicismu se spojuje s vládou francouzského krále Ludvíka XIV
- vznik klasicismu se spojuje s vládou francouzského krále Ludvíka XIV. (král Slunce)
5
- v našich zemích vládla Marie Terezie a Josef II.
6
v době vrcholného klasicismu udělal kariéru i fr
v době vrcholného klasicismu udělal kariéru i fr. generál a později císař Napoleon Bonaparte
7
antika je vzorem ve všem
po okázalém a zbožném baroku je klasicismus styl jednoduchý, rozumově střízlivý antika je vzorem ve všem současně s klasicismem se zviditelňuje i OSVÍCENSTVÍ = důraz na rozumové poznání, myšlení, svobodu a politické změny ve směru pokroku
8
Denis Diderot /deny dydro/
mezi nejznámější fr.osvícence patřili : Jean Jacques Rousseau /žán žak rusó/ Voltaire /voltér/ Denis Diderot /deny dydro/ - sestavili Encyklopedii, chtěli tam zahrnout všechny vědomosti, které lidstvo dosud dosáhlo - měla 28 svazků (umění, řemesla, filozofie)
9
Znaky literatury : vzniká více lit. v mateřském jazyce
díla „vysoká“ = óda, epos, tragédie díla „nízká“ = dobrodružný román, komedie, bajka, satira
10
Jean de La Fontaine /žán d lafonten/
- fr. básník a spisovatel, proslavily ho Bajky = 12 knih, příběhy zvířat s lidskými vlastnostmi
11
- v bajkách je kritický pohled na fr
- v bajkách je kritický pohled na fr. společnost, dvorské mravy, lidskou hloupost a problémy ve společnosti… … na konci je ponaučení
12
Ivan Andrejevič Krylov
- ruský spisovatel, vytvořil kolem dvou set bajek
13
Moliére /moljér/ - nejslavnější představitel evropského klasicismu, mistr francouzské komedie, je srovnatelný se Shakespearem
14
utekl ze studií práv, působil v kočovné divadelní společnosti a stal se u dvora oblíbencem krále Ludvíka XIV. napsal 33 her (komedie o mravnosti, přetvářce, touze po majetku, lidských chybách) málo postav a zamotaný děj s překvapivým koncem - hrál skoro ve všech svých hrách, hrál velmi přirozeně a nepřehrával
15
DÍLO: Tartuffe Lakomec Zdravý nemocný Chudák manžel
16
Lakomec hlavní postava je stařec Harpagon (= kořistník), jehož smyslem života jsou jen peníze a velký majetek kvůli němu zanedbává rodinu a brání dětem ve štěstí, když se zamilují do někoho chudého
17
vrcholem neštěstí je to, že sluha ukradne Harpagonovi truhlu s penězi a chce mu ji vrátit až jako výměnu za povolení sňatků obou dětí ztrátou truhly přichází Harpagon o smysl života
18
Zdravý nemocný - měšťan Argan je hypochondr, který si koupil krásnou ženu a chce si koupit i zdraví … tím tyranizuje své okolí, dceru chce provdat proti její vůli za lékaře…hloupost, sobectví, ale i oddanost (služebná, která chce nešťastné dceři pomoci uniknout z vynuceného sňatku)
19
Moliérova smrt je spojena s divadlem
během představení Zdravý nemocný, kde hrál umírajícího, dostal záchvat kašle a za hodinu zemřel
20
- církev odmítla Moliéra řádně pohřbít (byl považován za provokatéra a kritika církve, a to hlavně kvůli hře Tartuffe, kterou musel několikrát přepsat a hra byla též zakázána)…byl nakonec pohřben ke hřbitovní zdi mezi sebevrahy a kacíře
21
Jean Baptiste Poquelin
MOLIÉRE je přezdívka … … vlastním jménem byl Jean Baptiste Poquelin
22
- mezi představitele osvícenství v Anglii patří Daniel Defoe, i když žil už na přelomu 17./18. století
23
Život a zvláštní podivná dobrodružství Robinsona Crusoa, námořníka z Yorku
dobrodružný román podle skutečné události, kdy ztroskotaný námořník strávil na ostrově 5 let nový typ hrdiny = člověk podnikavý, praktický, statečný
24
v románu strávil Robinson na ostrově 28 let a byl zachráněn anglickou lodí
dílo je oslavou práce, optimismu, důvtipu, vynalézavosti, zdůrazňuje se sepětí člověka s přírodou
25
- do češtiny román převyprávěl Josef Věromír Pleva
26
- další představitel osvícenství, kněz a anglický spisovatel Jonathan Swift
27
Gulliverovy cesty - čtyřdílný příběh kapitána Lemuela Gullivera, který během 17 let navštíví postupně 4 země : Liliput (zemi trpaslíků) zemi obrů létající ostrov zemi, kde vládnou ušlechtilí koně, kterým slouží lidé
28
- kritika poměrů v Anglii, kritika morálky a společenského bezpráví v celé Evropě
29
dílo připomíná karikaturu Homérovy Odyssey
má i oblíbené filmové zpracování
30
Téma : Klasicismus ve světě - 8. ročník
Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional MS Office PowerPoint Použitá literatura : kolektiv autorů : Literatura pro 1. ročník SŠ Soukal, J. : Literární výchova pro II. stupeň ZŠ Košťák, J. :Literatura, I. díl
31
http://www. google. cz/search
32
Autor: Mgr. Miroslava Štěrbová
Autor: Mgr. Miroslava Štěrbová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.