Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní."— Transkript prezentace:

1 Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní znalosti s novými poznatky Autor: Mgr. Michaela Suchardová

2 Helena Šmahelová

3 Velké trápení Dvanáctiletá Jana pozoruje změny v rodině. Rodiče spolu nemluví. Jana má mladší sestru Míšu. Od své kamarádky se Jana doví o tom, že se její rodiče rozvádějí. K tomu také dojde a Jana s otcem se stěhují do menšího bytu, kdežto matka se sestrou se stěhují k tetě na venkov. Janin prospěch se ve škole zhoršuje a jsou s ní jen problémy. Otec ji dává na čas do dětského domova. Jana si těžce zvyká, ale nakonec se skamarádí s dětmi, její prospěch ve škole se pomalu zlepšuje. Otec si mezitím najde přítelkyni a rozhodne se vzít Janu do Tater. Jana se těší, ale nakonec uteče za svou matkou. Otec ji hledá a najde ji vyčerpanou u matky, protože Jana šla pěšky přes několik vesnic. Po čase je opět celá rodina pohromadě. Maminka s tatínkem se dají dohromady a Jana je opět šťastná. Videoukázka z filmu:

4 Ukázka z knihy : Mládí na křídlech Tušila jsem to. Bráním se ze všech sil. Paní Sušilová mě neposlouchá a už zapjala žehličku, aby mi šaty vyžehlila. Pak pro mne s Eliškou hledají vhodné střevíce. Neustávám ve svém odporu. Mám slzy na krajíčku. A tu paní Sušilová řekne rázně: „Tak už dost, Mášo! Neodmlouvej! Stavíme se u tetičky a já jí všechno vysvětlím. Vždyť proboha je to tvoje třída a ty neděláš nic zlého, než se na ni chceš podívat!“ Jak je žalostné, že dospělí nám tak často nerozumějí, že jsou hluší jako tetřevi. Oblékají mě jako loutku. Bílé šaty se mi nelíbí. Dávno se takové nenosí a kromě toho mi nepadnou. Střevíce jsou mi velké, musím natahovat a zvedat prsty, abych je udržela na nohou. Doufám, že mi to prateta zakáže. Avšak teta byla tak překvapena a zdolána výmluvností paní Sušilové, že ochotně souhlasila, a dokonce svolila půjčit mi svůj starý šál z lesklé šedé vlny. Marně se bráním i té šále. Můj osud je zpečetěn. A všechno j přesně takové, jak jsem to nejasně viděla v představách. Sedím přikrčena mezi paní Sušilovou a matkou Aleny Cvrčka, všemi zapomenuta. Bylo k deváté, když se u vchodu objevili noví příchozí. Tři uniformy v modrém – jako námořníci. On byl mezi nimi. Zvláštní věc, že jsem nabyla překvapena, skoro jsem to očekávala. Jak bych se byla ráda učinila nějakým pohádkovým způsobem neviditelnou. Vtiskla jsem se hlouběji mezi obě ženy.

5 Otázky k textu:  Jak se jmenuje hlavní hrdinka, která příběh vypráví?  Kam se asi paní Sušilová s Eliškou chystají?  Jak prožívá oblékání vypravěčka příběhu?  Popiš, jak byla oblečená.  Zažil/a jsi někdy, že ti dospělí nerozumí?

6 Kniha byla napsaná před 50 lety. Najdeš výrazy, které se v dnešním jazyce neužívají? Tušila jsem to. Bráním se ze všech sil. Paní Sušilová mě neposlouchá a už zapjala žehličku, aby mi šaty vyžehlila. Pak pro mne s Eliškou hledají vhodné střevíce. Neustávám ve svém odporu. Mám slzy na krajíčku. A tu paní Sušilová řekne rázně: „Tak už dost, Mášo! Neodmlouvej! Stavíme se u tetičky a já jí všechno vysvětlím. Vždyť proboha je to tvoje třída a ty neděláš nic zlého, než se na ni chceš podívat!“ Jak je žalostné, že dospělí nám tak často nerozumějí, že jsou hluší jako tetřevi. Oblékají mě jako loutku. Bílé šaty se mi nelíbí. Dávno se takové nenosí a kromě toho mi nepadnou. Střevíce jsou mi velké, musím natahovat a zvedat prsty, abych je udržela na nohou. Doufám, že mi to prateta zakáže. Avšak teta byla tak překvapena a zdolána výmluvností paní Sušilové, že ochotně souhlasila, a dokonce svolila půjčit mi svůj starý šál z lesklé šedé vlny. Marně se bráním i té šále. Můj osud je zpečetěn. A všechno j přesně takové, jak jsem to nejasně viděla v představách. Sedím přikrčena mezi paní Sušilovou a matkou Aleny Cvrčka, všemi zapomenuta. Bylo k deváté, když se u vchodu objevili noví příchozí. Tři uniformy v modrém – jako námořníci. On byl mezi nimi. Zvláštní věc, že jsem nabyla překvapena, skoro jsem to očekávala. Jak bych se byla ráda učinila nějakým pohádkovým způsobem neviditelnou. Vtiskla jsem se hlouběji mezi obě ženy.

7 Vyberte knihy, které napsala Helena Šmahelová Něžně háčkovaný čas Děti z Bullerbynu Dora a medvěd Pipi dlouhá punčocha Lassie se vrací Jsem už velká dívka Volání divočiny Já a moji drazí Madynka zachránkyně Chrabrovka Luisa a Lottka Dobrá mysl Velké trápení Lotta z Rošťácké uličky

8 Použité zdroje:   ŠMAHELOVÁ,H. Mládí na křídlech.5.vyd. Praha: Albatros, ISBN: KMČ-78. s.29


Stáhnout ppt "Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní."

Podobné prezentace


Reklamy Google