Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná."— Transkript prezentace:

1 Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná ICT “. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Zpracováno 26. března 2014 Autor: Mgr. Jiří Sedlařík

2 Francie v období kolonialismu

3 Imperialismus Z lat. imperium - říše Politika světových velmocí v 19. století Snaha ovládnout jiná území a jejich obyvatelstvo Příčiny:  Suroviny, levná pracovní síla i odbytiště pro své výrobky  Větší politická prestiž velmocí  Rostoucí nacionalismus velmocí  Přesvědčení o nadřazenosti bílé rasy

4 Kolonie Území závislá na mateřské zemi Kolonie v Asii a Africe Koloniální velmoci: Velká Británie Portugalsko Německo USA Itálie Francie

5 Francouzské kolonie Kolonie podřízeny francouzské správě a zákonům  Francouzská západní Afrika  Francouzská rovníková Afrika  Francouzská severní Afrika  Alžírsko  Tunisko  Senegal  Pobřeží Slonoviny  Indočína

6 Boj o kolonie v severní Africe 1898 – boj u Fašody (na hranicích Súdánu) Francie x Velká Británie Porážka francouzské armády a odchod z města Fašoda Pojem fašoda (označení pro diplomatickou porážku)

7 Misionáři a cestovatelé Misionáři (lékaři, kněží) Lékařská péče, osvěta, šíření křesťanství Albert Schweitzer Cestovatelé (přírodovědci, etnografové) Objevitelské výpravy do vnitrozemí Afriky Pierre Savorgnan de Brazza, Henri Mouhot, David Livingstone, Emil Holub

8 Přínosy koloniální správy Zavedení moderní správy Zavedení jazyka mateřské země Výstavba infrastruktury (silnice, železnice) Zlepšení vzdělanosti Dovoz zboží z Evropy

9 Negativa koloniální správy Neplnoprávné postavení domorodců Podřízeni bílé menšině Nucené práce, deportace Vyháněni ze zemědělské půdy Omezování místních zvyků a tradic

10 Voják francouzské koloniální armády Emil Holub

11 Albert SchweitzerDavid Livingstone

12 Otázky 1. Vysvětlete pojem imperialismus. 2. Které kolonie získala Francie v 19. století? 3. Který významný francouzský cestovatel působil v Africe?

13 Klíč 1. Imperialismus vznikl z lat. imperium-říše. Byla to politika světových velmocí v 19. století, jejíž snahou bylo ovládnout jiná území a jejich obyvatelstvo. 2. Francouzská západní a rovníková Afrika, Alžírsko, Tunisko, Senegal, Indočína … 3. Pierre Savorgnan de Brazza.

14 Zdroj literatury KOHOUTKOVÁ, Helena a Martina KOMSOVÁ. Dějepis na dlani. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2005, 256 s. Na dlani. ISBN ČORNEJ, Petr. Dějiny evropské civilizace. 2., dopl. vyd. Praha: Paseka, 1997, 367 s. ISBN MAUROIS, André. Dějiny Francie. 1. vyd. Praha: Lidové noviny, 1994, 495 s. ISBN

15 Zdroj obrázků Voják francouzské kolonizační armády z roku In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Dr. Emil Holub. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: David Livingstone. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Albert Schweitzer. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:


Stáhnout ppt "Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná."

Podobné prezentace


Reklamy Google