Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jak mravenč í kolonie dobývaj í znalosti Daniel Vodák a Luboš Popelínský Laboratoř dobývání znalostí Fakulta informatiky MU Brno

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jak mravenč í kolonie dobývaj í znalosti Daniel Vodák a Luboš Popelínský Laboratoř dobývání znalostí Fakulta informatiky MU Brno"— Transkript prezentace:

1 Jak mravenč í kolonie dobývaj í znalosti Daniel Vodák a Luboš Popelínský Laboratoř dobývání znalostí Fakulta informatiky MU Brno Daniel Vodák a Luboš Popelínský Laboratoř dobývání znalostí Fakulta informatiky MU Brno

2 klasifikace dat Inspirace sociální chování společenstev hmyzu včel, termitů nebo mravenců klasifikace dat Inspirace sociální chování společenstev hmyzu včel, termitů nebo mravenců

3 Mraveniště a vyhledávání zdrojů Bez řídícího centra Bez přímé komunikace na úrovni jedinců Mravenec-agent buduje cestu Uspěje-li, během návratu zanechává feromonovou stopu = pozitivní zpětná vazba Důsledek = hromadění mravenců na nejlepších cestách Bez řídícího centra Bez přímé komunikace na úrovni jedinců Mravenec-agent buduje cestu Uspěje-li, během návratu zanechává feromonovou stopu = pozitivní zpětná vazba Důsledek = hromadění mravenců na nejlepších cestách

4 Mraveniště a vyhledávání zdrojů Klasifikace: Zdroj = učící příklady z jedné třídy Cesta = cesta mezi uzly Atribut=hodnota výsledkem klasifikační pravidlo A1=h1 ^ A2=h2 ^ … ^ An=hn => třída Klasifikace: Zdroj = učící příklady z jedné třídy Cesta = cesta mezi uzly Atribut=hodnota výsledkem klasifikační pravidlo A1=h1 ^ A2=h2 ^ … ^ An=hn => třída

5 Obsah Ant-Miner Data GUI Ant-Miner: závislost na parametrech Ant-Miner+ Porovnání s jinými učícími algoritmy Ant-Miner Data GUI Ant-Miner: závislost na parametrech Ant-Miner+ Porovnání s jinými učícími algoritmy

6 Ant-Miner 0) Odhadni míru informace pro Ai=hj 1) Pro každého mravence se nauč pravidlo 2) Odstraň termy, dokud kvalita neklesne 3) Vyber pravidlo s nejvyšši kvalitou; Odstraň pokryté příklady 4) Pokud zbývá hodně učících příkladů, jdi na 1. 0) Odhadni míru informace pro Ai=hj 1) Pro každého mravence se nauč pravidlo 2) Odstraň termy, dokud kvalita neklesne 3) Vyber pravidlo s nejvyšši kvalitou; Odstraň pokryté příklady 4) Pokud zbývá hodně učících příkladů, jdi na 1.

7 Ant-Miner: parametry Počet mravenců v kolonii Max. počet stejných pravidel (nalezených v jednom cyklu) Min. počet příkladů pokrytých pravidlem Max. počet zbývajících nepokrytých příkladů Počet mravenců v kolonii Max. počet stejných pravidel (nalezených v jednom cyklu) Min. počet příkladů pokrytých pravidlem Max. počet zbývajících nepokrytých příkladů

8 Ant-Miner: kriterium kvality Q = truePos / (truePos + falseNeg) * trueNeg / (falsePos + trueNeg) Q = truePos / (truePos + falseNeg) * trueNeg / (falsePos + trueNeg)

9 Data Breast Cancer Wisconsin 699 příkladů, 8 spojitých atributů King-rook-vs-king-pawn 959 příkladů, 36 nominálních atributů Yeast 1484 příkladů, 7 spojitých atributů Waveform příkladů, 19 spojitých atributů diskretizace, 10tisložková křížová validace Breast Cancer Wisconsin 699 příkladů, 8 spojitých atributů King-rook-vs-king-pawn 959 příkladů, 36 nominálních atributů Yeast 1484 příkladů, 7 spojitých atributů Waveform příkladů, 19 spojitých atributů diskretizace, 10tisložková křížová validace

10 GUI Ant-Miner: analýza

11 Ant-Miner+ přidáno nové kriterium kvality odstraněny chyby v algoritmu Ant-Miner implementováno v javě bez časové optimalizace přidáno nové kriterium kvality odstraněny chyby v algoritmu Ant-Miner implementováno v javě bez časové optimalizace

12 Porovn á n í krit é ri í kvality Původní kriterium kvality Nové kriterium kvality Přesnost Pravidel Čas Přesnost Pravidel Čas Wisc.BC 92.3% 12 29vt 94.0% 24 1min KRKS 82.4% 9 15min min Wav % 14 1h 74.5% h Yeast 41.4% 15 15vt 35.0% 70 14min Původní kriterium kvality Nové kriterium kvality Přesnost Pravidel Čas Přesnost Pravidel Čas Wisc.BC 92.3% 12 29vt 94.0% 24 1min KRKS 82.4% 9 15min min Wav % 14 1h 74.5% h Yeast 41.4% 15 15vt 35.0% 70 14min

13 Srovn á n í s jinými uč í c í mi algoritmy Baseline Ant-Miner+ J48 NB AdaBoost Dtable Wisc.BC 65.5% 94.0% 94.1% 97.3% 95.0% 95.7% KRKS 52.2% 82.4% 98.8% 87.5% 93.1% 96.2% Wav % 74.5% 76.7% 81.0% 70.4% 73.2% Yeast 31.2% 35.0% 59.1% 59.1% 40.7% 57.4% Baseline Ant-Miner+ J48 NB AdaBoost Dtable Wisc.BC 65.5% 94.0% 94.1% 97.3% 95.0% 95.7% KRKS 52.2% 82.4% 98.8% 87.5% 93.1% 96.2% Wav % 74.5% 76.7% 81.0% 70.4% 73.2% Yeast 31.2% 35.0% 59.1% 59.1% 40.7% 57.4%

14 Z á věrem + výhodou snadné ovládání + parametry jsou intuitivní + model mravenčí kolonie je přitažlivý - časová náročnost …? - přesnost učení + výhodou snadné ovládání + parametry jsou intuitivní + model mravenčí kolonie je přitažlivý - časová náročnost …? - přesnost učení

15 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Jak mravenč í kolonie dobývaj í znalosti Daniel Vodák a Luboš Popelínský Laboratoř dobývání znalostí Fakulta informatiky MU Brno"

Podobné prezentace


Reklamy Google