Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

32_04_31 Bajka Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace AnotaceBajka Vzdělávací.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "32_04_31 Bajka Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace AnotaceBajka Vzdělávací."— Transkript prezentace:

1 32_04_31 Bajka Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace AnotaceBajka Vzdělávací oblast, vzdělávací oborJazyk a jazyková komunikace, Český jazyk Tematický okruh, témaČeský jazyk – literatura – epické žánry - bajka Autor, datum vytvořeníMgr. Monika Nademlejnská, Jazykčeský Očekávaný výstupŽáci si zopakují epické žánry, přiblíží si bajku Speciální vzdělávací potřebyNe Klíčová slova Epické žánry, bajka, podobenství (alegorie) – zvířata jednají jako lidé, představitelé Druh učebního materiáluPrezentace Potřebné pomůckyPC a MS Office, dataprojektor nebo IT, psací potřeby, sešit Druh interaktivity Aktivita žáků, výklad, samostatná práce Cílová skupina 6. ročník – 12 – 13 let Stupeň a typ vzdělávání 2. stupeň ZŠ Potřebný čas 30 min Řešení Ano Celková velikost Zdroje Vlastní, Čítanka pro 6. ročník, Jinan

2 BAJKA Metodický pokyn: Žáci se seznámí s bajkou, dokáží vyjmenovat její charakteristické rysy, vytuší mravní poučení. Seznámí se s hlavními autory, kteří psali bajky. Naučí se rozlišovat bajku od pohádky. Veškeré obrázky jsou použity z klipartu Microsoft Office dostupné pod licencí Microsoft Office. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

3 BAJKA -s-střední žánr epiky ( epika má děj, příběh, patří sem: báje, pověst, pohádka, legenda, povídka a novela) -v-vystupují zde zvířata, která jednají jako lidé (alegorie) -k-končí mravním, praktickým poučením -p-původ mají v Indii a starověkém Řecku

4 autoři bajek: Ezop – řecký otrok Jean de La Fontaine ( ) – francouzský autor, který uspořádal své bajky do dvanácti knih Ivan Andrejevič Krylov ( ) – ruský autor moderní autoři: Jacques Prévert ( ) – napsal Pohádky pro nehodné děti Miloš Macourek ( ) – český básník, dramatik a scénárista, napsal Živočichopis Jiří Žáček (1945) – český autor

5 ukázka: z Čítanky pro 6. ročník, Jinan,1995 Havran a lišák – Jean de La Fontaine Seděl kdys mistr havran na větvi a v zobanu měl kousek sýra. Pan lišák, na tu vůni citlivý, hned touto řečí se mu vtírá: „Dobrý den, pane z Havranů. Váš zjev mě okouzlil a hold teď vzdávám mu. Lze-li snad hlas váš srovnávati, s oblekem vaším nechci lháti, Pak v těchto lesích jste skutečným fénixem.“ Bez sebe radostí, chtěl havran v štěstí svém hlas překrásný mu ukázati. Jen zobák otevřel, sýr k zemi ihned pad. Lišák jej uchopil a děl:“ Měj, pane, dík a věz, že každý lichotník na účet všech svých posluchačů žije. To poučení mé nad tvůj sýr vzácnější je.“ Pln studu havran přísahá, byť i se zpožděním, že už si pozor dá. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

6 Přečti si ukázku, svými slovy převyprávěj, nezapomeň na mravní poučení. Jaké vlastnosti měl lišák? Jaké havran? Lišák – lstivý, chce získat sýr, umí se přetvařovat, pochlebovat ostatním, mlsný Havran – důvěřivý, hloupý, nechá se ošálit Pokuste se bajku ve dvojicích zdramatizovat. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

7 Zamyslete se nad vztahem mezi bajkou a pohádkou. Čím se navzájem liší? Pohádky – vystupují zde nadpřirozené postavy, jsou zde ustálené formule, poukazují na dobro a zlo, končí šťastně Bajky – vystupují zde zvířata, poukazují na lidské vlastnosti, končí mravním poučením


Stáhnout ppt "32_04_31 Bajka Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace AnotaceBajka Vzdělávací."

Podobné prezentace


Reklamy Google