Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2."— Transkript prezentace:

1 Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuNaše země ve 2.pol. 19.st. Stupeň a typ vzděláváníSOU Vzdělávací oblastDějepis Vzdělávací oborMechanik seřizovač Tematický okruh19.st. Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 16 let AnotaceŽák se seznámí s politickými, hospodářskými a sociálními změnami u nás v této době Vybavení, pomůcky- Klíčová slova Rakousko-uherské vyrovnání, drobečková politika, české polit. strany, sociální rozvrstvení, česká buržoazie a trhy na Balkáně Datum NÁZEV

2 NÁZEV Naše země ve 2.pol. 19.st.

3 Situace po roce 1848 Buržoazní revoluce nebyla sice v habsburské monarchii dokončena, ale přesto byl rozvoj kapitalistického hospodářství urychlen Rozdíl mezi vyspělejším Rakouskem a zaostalejšími Uhrami se zvětšoval Celkově se celá monarchie rozvíjela pomaleji než západní Evropa

4 Rakousko – uherské vyrovnání 1867 – rozdělení státu na Rakousko-Uhersko Společné zahraniční, vojenské, finanční záležitosti Zvětšil se útlak neněmeckého ( u nás asi 1/3 německy mluvícího obyvatelstva) a nemaďarského obyvatelstva Vydána ústava – základní burž. svobody – tisku, projevu, vyznání, spolčování a shromažďování

5 Rakousko - uherské vyrovnání 1867, Předlitavsko, Zalitavsko

6 Pojmenuj co nejvíce částí monarchie!

7 Řešení Rakouské císařství (Předlitavsko): 1.Čechy, 2.Bukovina, 3.Korutany, 4.Kraňsko, 5.Dalmácie, 6.Halič, 7.Přímoří, 8.Donlí Rakousy, 9.Morava, 10.Salcbursko, 11.Slezsko, 12.Štýrsko, 13.Tyrolsko, 14.Horní Rakousy, 15.Vorarlbersko Uherské království (Zalitavsko): 16.Uhersko, 17.Chorvatsko-Slavonsko Rakousko-uherské kondominium: 18.Bosna a Hercegovina

8 Česká politika Čeští poslanci požadovali stejné vyrovnání jako Maďaři, ale neuspěli Konaly se mohutné tábory lidu, požadující uznání českého státního práva Čeští politikové odešli do tzv. pasivní opozice, neúčastnili se zasedání sněmu ve Vídni Do politiky znovu až r. 1879, aktivně vystupovali pak až do zániku monarchie

9 Naše země v poslední třetině 19. a na poč. 20.st. Přeměna R-U v buržoazní parlamentní stát uvolnila i cestu rychlejšímu hospodářskému rozvoji Českým politikům po r se podařili pouze drobné ústupky – „drobečková politika“ – např. jazykové ústupky Na Slovensku systematická maďarizace

10 Hospodářská situace v našich zemích Česká buržoazie sílí, začíná úspěšně konkurovat německé a rakouské buržoazii Čeští podnikatelé získávají trhy na Balkáně – výstavba cukrovarů, pivovarů, podíl na těžbě surovin, malé elektrárny R-U chce dobýt nové trhy a uplatnit svůj finanční kapitál hl. na Balkáně, proto 1908 anektuje Bosnu a Hercegovinu

11 Sociální složení v českých zemích na přelomu století Nejpočetnější dělnictvo – průmyslová centra, hl. Praha Užší vrstva české buržoazie a také určitý počet české velkoburžoazie Úbytek zemědělského obyvatelstva – odchod do měst, do Vídně, vystěhovalectví do Ameriky Sílí vrstva velkých sedláků Staré části města asanovány – Josefov v Praze před zbouráním

12 Politické strany Agrární strana – vzniká z vesnické buržoazie Strana průmyslové a finanční velkoburžoazie Strany klerikálního (náboženského) zaměření Menší strany české inteligence – např. realisté – Masaryk, kritizovali rasismus, klerikalismus Národní socialisté – důraz na české zájmy Česká sociální demokracie – založ v Praze

13 T.G.M.(1850 – 1937) na poč. 20.st. Deska na domě, kde žil krátce ve Vídni

14 Hilsneriáda

15 Úkoly k tématu 1.Zjisti na internetu, kolik se vystěhovalo lidí z českých zemí do USA v letech 1850 – 1914! 2.Jaké měli lidé v té době k tomu důvody? 3.Zjisti podle atlasu str , kdy začala v českých zemích do 1.světové války nejrychleji stoupat těžba uhlí a proč? 4.Souviselo vždy množství vyrobeného cukru na počtu cukrovarů a proč ano nebo ne?

16 Řešení lidí 2.Především ekonomické – hledali práci 3.V letech 1880 – 1913, uhlí hlavním zdrojem energie 4.Nezáviselo, cukrovary měly lepší technologii, i když už jejich počet klesal od r

17 ZDROJE A PRAMENY ČORNEJ, Petr. Dějepis pro střední odborné školy: České a světové dějiny. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2002, 240 s. ISBN X. ČAPEK, Vratislav. Dějepis pro střední odborné školy: Základní směry dějinného vývoje. 1. vyd. Praha: Scientia, spol.s r.o., pedagogické nakladatelství, 2001, 195 s. ISBN Soubor:Cisleithanien_Transleithanien.png. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Soubor:Austria-Hungary_map_cs.svg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Austria- Hungary_map_cs.svg Soubor:V10p163001_Prague.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Soubor:Masaryk_kulaty.png. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Soubor:Karikatura_z_doby_hilsneri%C3%A1dy.JPG. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Soubor:TGM_plaque_in_Wien.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:


Stáhnout ppt "Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2."

Podobné prezentace


Reklamy Google