Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení."— Transkript prezentace:

1 Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení podmínek pro výuku na gymnáziu Číslo a název klíčové aktivity:III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT

2 Anotace Název tematické oblasti: Religionistika Název učebního materiálu: Tibetský buddhizmus Číslo učebního materiálu: VY_32_INOVACE_ZSV0514 Vyučovací předmět: Základ společenských věd Ročník: 1. - 4. ročník čtyřletého gymnázia 5. - 8. ročník osmiletého gymnázia Autor: Mgr. Hana Mikušková Datum vytvoření: 1. 4. 2014 Datum ověření ve výuce: 14. 4. 2014 Druh učebního materiálu: Prezentace Očekávaný výstup: Dokáže popsat historii a současnost Tibetu, uvědomuje si mezinárodní význam dalajlámy a objasní jeho vazby na naši republiku, zná tibetské tradice. Metodické poznámky:Materiál lze využít při výkladu nového učiva a při frontálním opakování se třídou.

3 Tibetský buddhizmus

4 Tibet Nejvýše položená země světa na hranicích s Nepálem leží Mout Everest hlavní město Lhasa = sídlo dalajlámy a vlády 20 milionů obyvatel, z toho 20% tvoří mniši Hinduizmus, islám, ale především buddhizmus Hoši do buddhistických klášterů v 5 – 6 letech

5 Dalajlama = duchovní, politický a světský vůdce Počátky této funkce – v 15. století Po jeho smrti se hledají jeho znovuzrozenci Lhasa: palác Potála Když zemřel 13. dalajláma, byli vytipováni 3 chlapci a přivedeni do Lhasy k náboženským testům

6 TANDZIN GJAMCCHO = držitel Buddhova učení, Oceán moudrosti V roce 1939 byly čtyřletému chlapci ostříhány vlasy a dostal nové jméno Intronizován tj. uveden na trůn byl v roce 1940 Po druhé světové válce si chtěl Tibet podržet svoji nezávislost, ale svět o něm málo věděl a nepomohl mu V roce 1949 zahájila čínská armáda pochod, aby „osvobodila Tibet od cizích imperialistů“

7 V roce 1950 patnáctiletý dalajláma opouští Lhasu a později tajně i Tibet Žije v exilu v malé vesničce na severu Indie: Dharamsala V roce 1989 získává Nobelovu cenu míru V roce 1990 po prve navštívil Československo a setkává se s V. Havlem Kniha a film „Sedm let v Tibetu“ ( horolezec Heinrich Harrer )

8 Tradice tibetského buddhizmu: Za sídlo bohů považují hinduisté i buddhisté horu Kailás, snaží se alespoň jednou v životě na ni vykonat pouť někteří věřící měří cestu délkou svého těla Prosby o požehnání předávají bohům pomocí otáčejících se válečků Ty jsou umístěny kolem klášterů Představitelé klášterů: lámové

9 Smrt: Pozemské bytí nemá pro Tibeťany velký význam, smrti se nebojí Mrtvoly jsou rozsekány kněžími a snědeny zvířaty Tělo bez duše nemá žádný význam, proto si přejí, aby z něj nic nezbylo

10 Rodina: V Tibetu existuje: polygamie: jeden muž má více žen i polyandrie: jedna žena má více mužů (bratři) ale většina Tibeťanů žije v monogamním manželství: jeden muž a jedna žena

11 Zdroje: ze zdrojů autorky


Stáhnout ppt "Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení."

Podobné prezentace


Reklamy Google