Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vy_32_INOVACE_ZB04_0164TVR Vy_32_INOVACE_ZB04_0164TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektuCZ.1.07/1.5. 00/34.0883.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vy_32_INOVACE_ZB04_0164TVR Vy_32_INOVACE_ZB04_0164TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektuCZ.1.07/1.5. 00/34.0883."— Transkript prezentace:

1 Vy_32_INOVACE_ZB04_0164TVR Vy_32_INOVACE_ZB04_0164TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektuCZ.1.07/ / Číslo projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:V/2 Datum vytvoření: Autor:Mgr. Marcela Tvrdá Určeno pro předmět:Zbožíznalství Tematická oblast:Klenoty Obor vzdělání:Obchodník (66-41-L/01) 4. ročník Název výukového materiálu:PowerPoint: 1. Vývoj šperkařství Materiál byl vytvořen v souladu se ŠVP příslušného oboru vzdělání. Materiál byl vytvořen v souladu se ŠVP příslušného oboru vzdělání. Popis využití: Název výukového materiálu byl vytvořen s pomocí programu PowerPoint, na závěr shrnutí a procvičování kontrolních otázek. Popis využití: Název výukového materiálu byl vytvořen s pomocí programu PowerPoint, na závěr shrnutí a procvičování kontrolních otázek. Výkladová hodina s procvičováním - diskuze Výkladová hodina s procvičováním - diskuze

2 KLENOTY Drahé kovy Drahé kameny Prezentace

3 Obsah – drahé kovy Historie a vývoj zlatnictví Historie a vývoj zlatnictví Vliv kultury na tvorbu řemesel Vliv kultury na tvorbu řemesel Románské období Románské období Gotika Gotika Renesance Renesance Baroko, rokoko Baroko, rokoko Empír, Biedemeier Empír, Biedemeier Secese Secese Kontrolní otázky Kontrolní otázky

4 Historie a vývoj zlatnictví v ČR Rozvoj zlatnictví s nástupem křesťanství Rozvoj zlatnictví s nástupem křesťanství Výrobky: Výrobky: bohoslužebné náčiní bohoslužebné náčiní mince, šperky mince, šperky v roce první šperkařská škola v Trutnově v roce první šperkařská škola v Trutnově v roce pražská odborná škola zlatnická v roce pražská odborná škola zlatnická první využití českých granátů a jihočeských vltavínů první využití českých granátů a jihočeských vltavínů (40. – 80. léta 19. století) (40. – 80. léta 19. století)

5 Vliv kultury na tvorbu řemesel 7. – 11. století - předrománské období 7. – 11. století - předrománské období 11. – 12. století – románské období 11. – 12. století – románské období 13. – 15. století – gotika 13. – 15. století – gotika 15. – 16. století – renesance 15. – 16. století – renesance 17. – 18. století – baroko, rokoko 17. – 18. století – baroko, rokoko 18. – 19. století – historizující slohy 18. – 19. století – historizující slohy (konec 18. st.) (konec 18. st.) 19. – 20. století – secese (přelom) 19. – 20. století – secese (přelom)

6 Románské období využití zlata, mědi, mosazi využití zlata, mědi, mosazi dekorační prvky – lidská postava a rostlinný ornament dekorační prvky – lidská postava a rostlinný ornament výrobní techniky – osazování drahými kameny, filigrán výrobní techniky – osazování drahými kameny, filigránVýrobky: plášťové spony, prsteny, sloužily jako pečetidla plášťové spony, prsteny, sloužily jako pečetidla relikviáře relikviáře mešní náčiní, liturgické předměty mešní náčiní, liturgické předměty

7 Filigrán velmi jemný drátek z drahého kovu velmi jemný drátek z drahého kovu zlato, nebo stříbro, popř. umělecký předmět nebo ozdoba, šperk, vyrobený z velmi jemného drátku. zlato, nebo stříbro, popř. umělecký předmět nebo ozdoba, šperk, vyrobený z velmi jemného drátku. technika filigránu byla známa již kolem roku 2000 př. n. l. technika filigránu byla známa již kolem roku 2000 př. n. l.

8 Gotika vývoj byl poznamenán nástupem nové společenské, třídy, měšťanstvo) vývoj byl poznamenán nástupem nové společenské, třídy, měšťanstvo) stříbro zavedené jako platidlo, pražské groše stříbro zavedené jako platidlo, pražské groše výroba zaměřená na církev a šlechtu, později měšťanstvo výroba zaměřená na církev a šlechtu, později měšťanstvoVýrobky: stolní náčiní (mísy, poháry, konvice) stolní náčiní (mísy, poháry, konvice) svatováclavská koruna (1346) svatováclavská koruna (1346) šperky s figurálními motivy a prsteny s drahokamy ve vysokém lůžku šperky s figurálními motivy a prsteny s drahokamy ve vysokém lůžku

9 Renesance období svobody člověka, otevírá nové prostory období svobody člověka, otevírá nové prostory ze zámoří velký příliv zlata a stříbra ze zámoří velký příliv zlata a stříbra složité kombinace materiálů, zlato, stříbro,perly, složité kombinace materiálů, zlato, stříbro,perly, kameny, mince, korály, mušle kameny, mince, korály, mušleVýrobky: kloboukové a šatové spony s mytologickým kloboukové a šatové spony s mytologickým námětem námětem dekorativní řetězy a masivní prsteny, figurální přívěsky, kameje dekorativní řetězy a masivní prsteny, figurální přívěsky, kameje

10 Kameje Kamej (z ital. cammeo) je drobná reliéfní skulptura, vybroušená nebo vyrytá obvykle z polodrahokamu, mušle nebo skla a užívaná jako ozdoba nebo šperk Kamej (z ital. cammeo) je drobná reliéfní skulptura, vybroušená nebo vyrytá obvykle z polodrahokamu, mušle nebo skla a užívaná jako ozdoba nebo šperk

11 Baroko, Rokoko Baroko jako symbol bohatství a moci Baroko jako symbol bohatství a moci základní znaky baroka – figurální reliéfnost, barevné y, drahokamy, slonovina, korál, měď základní znaky baroka – figurální reliéfnost, barevné y, drahokamy, slonovina, korál, měď Výrobky: Výrobky: okázalé, reprezentativní, plošný tvar mašle, stuhy okázalé, reprezentativní, plošný tvar mašle, stuhy Rokoko zdrobnilo detaily šperků Rokoko zdrobnilo detaily šperků hlavním motivem rokoka byla mušle, francouzská rocaille hlavním motivem rokoka byla mušle, francouzská rocaille

12 Empír, Biedermeier základní rysy klasicismu základní rysy klasicismu dekory orlů, sirén, sfing, labutí dekory orlů, sirén, sfing, labutí použití: diamant, kameje, mozaiky a portrétní miniatura použití: diamant, kameje, mozaiky a portrétní miniatura Biedermeier – měšťanský interiérový sloh Biedermeier – měšťanský interiérový sloh Materiály: achát, jantar, slonovina v oblibě prsteny ve tvaru hada v oblibě prsteny ve tvaru hada

13 Secese projevil se převážně ve šperkařství projevil se převážně ve šperkařství výrazným dekorativním prvkem rostlinný motiv výrazným dekorativním prvkem rostlinný motiv svlačec, leknín, dlouhé táhlé listí, labutě, pávi, motýli svlačec, leknín, dlouhé táhlé listí, labutě, pávi, motýli ženské postavy s rozpuštěnými vlasy ženské postavy s rozpuštěnými vlasy

14 Kontrolní otázky 1. Uveďte přehled výtvarných slohů na našem území. 2. Popište základní znaky jednotlivých slohů. 3. Který je náš nejvzácnější historický klenot? 4. Který sloh vyjadřuje období svobody člověka? 5. Který sloh vyjadřuje období bohatství a moci? 6. Ve kterém slohu je vyjádřen rostlinný motiv a ženská postava s rozpuštěnými vlasy?

15 Zdroje Dlouhá, J., Šála, V., Zbožíznalství hodin a klenotů.Praha: Merkur, 1987 č.j / Leišová, J., Kouřimský, J., Přírodní a syntetické drahé kameny. Praha: Merkur, Hochleitner,R., Drahokamy a šperkové kameny.Praha: nakladatelství Slovart., 2002


Stáhnout ppt "Vy_32_INOVACE_ZB04_0164TVR Vy_32_INOVACE_ZB04_0164TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektuCZ.1.07/1.5. 00/34.0883."

Podobné prezentace


Reklamy Google