Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Občanská nauka  2. ročník dvouletého učebního poměru SOU  Mgr. Ivana Školová  „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Občanská nauka  2. ročník dvouletého učebního poměru SOU  Mgr. Ivana Školová  „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním."— Transkript prezentace:

1 Občanská nauka  2. ročník dvouletého učebního poměru SOU  Mgr. Ivana Školová  „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“ rozpočtem České republiky.“

2 Pracovní právo  Rozsah: 2 vyučovací hodiny

3 Rozložení tématu  1. hodina: - kde hledat zaměstnání - co je diskriminace v zaměstnaneckém poměru - co je diskriminace v zaměstnaneckém poměru - jak se připravit na přijímací pohovor - jak se připravit na přijímací pohovor  2. hodina: - přijímací pohovor - povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele - povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele

4 Metody  Hraní rolí  Skupinová práce  Brainstorming  „Lovci informací“  Analýza textu ve skupině

5 Cíle  Pochopit, proč je důležité uzavírat písemnou pracovní smlouvu  Seznámit se s právy a povinnostmi zaměstnance a zaměstnavatele  Zjistit, co je a co není diskriminace v zaměstnání  Uvědomit si, na co si dát pozor při přijímacím pohovoru

6 Uzavření pracovního poměru Na konci předchozí hodiny zadán domácí úkol: Vytvořte vlastní strukturovaný životopis a motivační dopis pro zaměstnavatele

7

8 „ Lovci informací“ „ Lovci informací“   Co budeš dělat, až ukončíš studium?   Jaké zaměstnání by se ti líbilo? Charakteristika metody: - student si nejprve sám zodpoví otázky - student si nejprve sám zodpoví otázky - poté shromáždí odpovědi svých spolužáků, čili stane se „lovcem informací“ mezi spolužáky - poté shromáždí odpovědi svých spolužáků, čili stane se „lovcem informací“ mezi spolužáky

9 Braistorming Kde můžeme hledat zaměstnání? Charakteristika metody:  Studenti si sami připraví své varianty odpovědí  Poté proběhne jejich vyhodnocení

10 Analýza textu ve skupině Diskriminace v pracovněprávních vztazích z pohledu zákoníku práce  Vysvětlení pojmu  Příklady inzerátů a hledání diskriminujících prvků

11 Příklady inzerátů: Hledáme asistenta (asistentku) ředitele soukromé firmy. Znalost AJ a NJ, práce na PC, věk do 30 let. Přijmeme vyučeného prodavače (jen muže) do obchodu se sportovním oblečením. Společnost zabývající se poskytováním péče starším lidem hledá výhradně katolické dívky na pozice sociálních pracovnic. Přijmeme personalistu (personalistku). Požadavky: středoškolské vzdělání, výborná znalost AJ, praxe personalisty alespoň jeden rok. Hledáme vedoucí účetní, znalost NJ, Praha, bezdětnou. -společné vyhodnocení -společné vyhodnocení

12 Na co nezapomenout při přijímacím pohovoru  Důležitý je určitě vzhled a oblečení  Doklady o dosaženém vzdělání  Občanský průkaz  Svůj profesní životopis  Připravená odpověď na otázku: „Proč se ucházíte o zaměstnání právě u naší společnosti?“

13 Hraní rolí Přijímací pohovor Na základě získaných znalostí si ve dvojicích studenti připraví přijímací pohovor. Role uchazeče:  Přichází k pohovoru  Přinesl doklady a profesní životopis  Zajímá se o pracovní podmínky  Uvádí, proč se uchází o zaměstnání právě u této firmy  Vysvětluje o jakou pozici má zájem  Sděluje své představy o výši mzdy  Vystupuje zdvořile, ale sebevědomě  Odpovídá na otázky personalisty

14 Role personalisty: - Jedná korektně - Podává informace o své společnosti - Seznamuje uchazeče s pracovními podmínkami - Ptá se uchazeče, proč oslovil právě jeho společnost - Ptá se na mzdové představy uchazeče - Shromažďuje podklady pro uzavření pracovní smlouvy - Odpovídá na dotazy

15 Prezentace rozhovorů jednotlivých dvojic

16

17 Po skončení rozhovorů probíhá diskuse - Jaké byly pocity z pohovorů - Co se v tomto cvičení naučili - Jaké jsou jejich osobní zkušenosti s přijímacím pohovorem např. u hledání brigády - Jaké zkušenosti mají jejich známí

18

19 Povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele  Studenti se rozdělí do tříčlenných skupin a hledají odpovědi na otázky pod následujícím textem.  „Petr po úspěšném ukončení obchodní akademie nastoupil jako úředník v bance. Po třech měsících odešel do jiné firmy, kde pracoval jako referent ve finančním oddělení 18 měsíců. Poté se vrátil zpět do banky, ale při sepisování pracovní smlouvy Petr zjistil, že s ním banka chce uzavřít smlouvu na dobu určitou, a to na jeden rok…“

20  Může banka s Petrem uzavřít pracovní poměr pouze na jeden rok?  Může banka s Petrem uzavřít po roce novou pracovní smlouvu, tentokrát na dva roky?  Jaké jsou výhody a nevýhody pracovního poměru na dobu určitou?  Napadnou Vás některé situace, kdy je obvykle uzavírán pracovní poměr na dobu určitou?

21 Následuje společné vyhodnocení odpovědí a ověření si informací v §38 a 39 zákoníku práce.

22 V závěru hodiny, po společném shrnutí poznatků, bylo patrné, že studenti mají představu o možnostech hledání vhodného zaměstnání, chápou jak a proč je třeba se připravit na přijímací pohovor. Jsou jim známy základní znaky diskriminace v pracovněprávních vztazích a uvědomují si také některá důležitá práva a povinnosti vyplývající z pracovního poměru. V závěru hodiny, po společném shrnutí poznatků, bylo patrné, že studenti mají představu o možnostech hledání vhodného zaměstnání, chápou jak a proč je třeba se připravit na přijímací pohovor. Jsou jim známy základní znaky diskriminace v pracovněprávních vztazích a uvědomují si také některá důležitá práva a povinnosti vyplývající z pracovního poměru.


Stáhnout ppt "Občanská nauka  2. ročník dvouletého učebního poměru SOU  Mgr. Ivana Školová  „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním."

Podobné prezentace


Reklamy Google