Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST."— Transkript prezentace:

1 Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST EU Peníze školám

2 Název : Klasicismus a empír Anotace: Výkladová prezentace zaměřená na umělecké slohy konce 18. a počátku 19. století. Uvádí základní znaky architektury, přináší příklad staveb u nás a ve světě. Vypracoval: Mgr. Věra Sýkorová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost, Dějepis, Novověk Metodika práce s materiálem: Výkladová prezentace, lze využít i k opakování (Druh učebního materiálu: Prezentace) Ročník: 8. Datum vytvoření:

3 Použitá literatura: Literatura pro 1. ročník středních škol. DIDAKTIS VÁLKOVÁ, V.: Dějepis 8 pro základní školy – NOVOVĚK. Praha LNĚNIČKOVÁ, L.: Dějiny v obrazech – České země v době baroka. Albatros Praha. SOCHROVÁ, M.: Dějepis II. v kostce pro střední školy. Fragment. Odmaturuj z dějepisu 1. DIDAKTIS Čornej, P. a kol.: Dějepis 2 pro gymnázia a střední školy. Praha Společník cestovatele – ITÁLIE. IKAR.

4 Klasicismus  poslední třetina 18. století a počátek 19. století  po stylově vyčerpaném baroku a rokoku  nazýván „copovým slohem“ (pánské paruky s copem)  nejvíc se uplatnil v architektuře a hudbě

5 Antikománie  v roce 79 n. l. výbuch sopky Vesuv  pohřbená města – Herculaneum a Pompeje

6 Začátkem 18. století bylo objeveno Herculaneum a v polovině 18. století začaly vykopávky v Pompejích. Herculaneum

7 Vše řecké a římské začalo být „in“.  elegantně jednoduché antické tvary nahradily rokokovou přezdobenost Pompeje

8 Znaky

9 Charakteristické znaky staveb  symetrické členění staveb  trojúhelníkové štíty  antické sloupy  stlačený půleliptický oblouk (štíty, nadokenní římsy, portály) Pantheon - Paříž docid=AINwXqWSe92vkM&imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/53/Pantheon_paris.jpg&w=600&h=438&ei=YTwZUPTYLcvltQbgmoH4Cw&zoom=1&iact=hc&vpx=464 &vpy=456&dur=297&hovh=192&hovw=263&tx=104&ty=129&sig= &page=1&tbnh=130&tbnw=173&start=0&ndsp=25&ved=1t:429,r:21,s:0,i:138

10 Braniborská brána - Berlín Kapitol - Washington Britské muzeum - Londýn

11 Zámek Kynžvart Vzniká nájemní (činžovní) dům. Jako první bývá uváděn Platýz v Praze z let Zámek Kačina u Kutné Hory

12 Empír  poč. 19. století se klasicismus rozvinul v empír  empír = „císařský sloh“ (z francouzského „empire“ – císařství)  umocnil strohost klasicismu  účelná symetrická konstrukce  jednoduché půdorysy  sloupoví (kolonády)  stavba měšťanských domů, pošt, kasáren, nemocnic, továren, lázeňských budov

13 Mariánské Lázně – kolonáda Ferdinandova pramene  stavba z let  jádro města vzniklo na „zeleném drnu“  účelově stavěné město krivan.cz/informace/marianske-lazne-a-okoli&docid=TE37f4pSVS1pTM&imgurl=http://www.hotelkrivan.cz/images/2010/11/Mari%2525C3%2525A1nsk%2525C3%2525A9- l%2525C3%2525A1zn%2525C4%25259B- 04.jpg&w=700&h=525&ei=g0AZULCfCY3Zsga9v4GoCw&zoom=1&iact=hc&vpx=387&vpy=287&dur=1172&hovh=194&hovw=259&tx=110&ty=117&sig= &page=1&tbnh= 130&tbnw=191&start=0&ndsp=22&ved=1t:429,r:6,s:0,i:88

14 Praha - Dům U Hybernů Praha – Stavovské divadlo

15 Téma: Klasicismus a empír - 8. ročník Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional SMART Notebook Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Autor: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)


Stáhnout ppt "Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST."

Podobné prezentace


Reklamy Google