Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

STŘEDOVĚKÉ DIVADLO Náboženská kontemplace a lidová zábava (1. část) Prezentace pro kombinované studium „Taneční a pohybové divadlo a výchova“

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "STŘEDOVĚKÉ DIVADLO Náboženská kontemplace a lidová zábava (1. část) Prezentace pro kombinované studium „Taneční a pohybové divadlo a výchova“"— Transkript prezentace:

1 STŘEDOVĚKÉ DIVADLO Náboženská kontemplace a lidová zábava (1. část) Prezentace pro kombinované studium „Taneční a pohybové divadlo a výchova“

2 Středověk - datace počátek – r. 476 svržení posledního císaře Romula Augustula (západořímská říše) svržení posledního císaře Romula Augustula (západořímská říše) konec – r dobytí Konstantinopole Turky dobytí Konstantinopole Turkynebo1492 objevení Ameriky objevení Amerikynebo1517 Lutherovy teze Lutherovy teze Václav Cejpek / // TAPD

3 Mont Saint-Michel (severní Francie) Václav Cejpek / // TAPD

4 Mont Saint-Michel (severní Francie) Václav Cejpek / // TAPD

5 Mont Saint-Michel (severní Francie) Václav Cejpek / // TAPD

6 Římské divadlo – zákaz a zánik postupný zánik většiny forem divadla pokleslá podoba divadel pokleslá podoba divadel dekadentní a pervertovaná zábava bez estetického poslání dekadentní a pervertovaná zábava bez estetického poslání sv. Jan Zlatoústý – útoky proti divadlu sv. Jan Zlatoústý – útoky proti divadlu 5. stol. – zákaz divadelních představení 5. stol. – zákaz divadelních představení 6. – 9. stol. – divadlo se prakticky nehraje 6. – 9. stol. – divadlo se prakticky nehraje hypotézy: lidové divadlo (histrióni, jokulátoři, baviči, slavnosti – performativní a divadelní prvky)) divadelní tradice antiky se udržuje a dále rozvíjí v Byzanci (viz příslušná přednáška ) Václav Cejpek / // TAPD

7 výtvarné umění / architektura ROMÁNSKÉ UMĚNÍ 11. – první pol. 13 stol. 11. – první pol. 13 stol. Francie, Itálie, Německo Francie, Itálie, Německo Václav Cejpek / // TAPD

8 Románský kostel Nanebevzetí Panny Marie v Mohelnici n. Jizerou Václav Cejpek / // TAPD

9 Románské umění: Rotunda sv. Jiří na hoře Říp / 12. stol. Václav Cejpek / // TAPD

10 Románský kostel sv. Michala v Hildesheimu Václav Cejpek / // TAPD

11 Románské umění: Dóm ve Speyeru / Německo Václav Cejpek / // TAPD

12 výtvarné umění / architektura GOTIKA od 12. stol. od 12. stol. Francie Francie lomený oblouk, žebrová klenba lomený oblouk, žebrová klenba chrámy (katedrála), hrad, paláce, městské domy… chrámy (katedrála), hrad, paláce, městské domy… v 15. stol. pozdní gotika – současně v Itálii již renesance v 15. stol. pozdní gotika – současně v Itálii již renesance Václav Cejpek / // TAPD

13 Paříž, katedrála Notre-Dame Václav Cejpek / // TAPD

14 Gotika Kraków, oltář v mariánském kostele (Wit Stwosz) Václav Cejpek / // TAPD

15 Gotika Praha Praha Katedrála sv. Víta Václav Cejpek / // TAPD

16 Gotika Lübeck Kostel Panny Marie Václav Cejpek / // TAPD

17 Gotika Milano DÓM Václav Cejpek / // TAPD

18 katdrála v Chartres (Francie) Václav Cejpek / // TAPD

19 katedrála v Chartres – nástěnné figury, portál Václav Cejpek / // TAPD

20 Gotika Florencie, Madona Václav Cejpek / // TAPD

21 Gotika Bůh jako stavitel (knižní ilustrace, Nationalbibliothek Wien) Václav Cejpek / // TAPD

22 Gotika – Wiltonský diptych / 14. stol. Wiltonský diptych (Madona) 14. stol. Václav Cejpek / // TAPD

23 Gotika Cimabue („čimabue“) MADONA NA TRŮNĚ (Maesta) Václav Cejpek / // TAPD

24 Gotika Cimabue Krucifix (Arezzo) Václav Cejpek / // TAPD

25 Dialogické prvky v pobožnostech antifonální zpěvy střídavé zpívání dvou sborů nebo sboru a kněze střídavé zpívání dvou sborů nebo sboru a kněze zpěvy při bohoslužbě (při liturgii) zpěvy při bohoslužbě (při liturgii) Václav Cejpek / // TAPD

26 Vznik divadla ve středověku tropus (tropy) textová vsuvka do melismat gregoriánského chorálu textová vsuvka do melismat gregoriánského chorálu gregoriánský chorál – jednohlasý latinský zpěv bez doprovodu nástrojů gregoriánský chorál – jednohlasý latinský zpěv bez doprovodu nástrojů melisma – melodická ozdoba, skupina tónů zpívaná na jedné slabice („Á-á-á-á-á-men“) melisma – melodická ozdoba, skupina tónů zpívaná na jedné slabice („Á-á-á-á-á-men“) divadlo vzniká z ducha hudby a uprostřed rituálu (křesťanská mše sv.) divadlo vzniká z ducha hudby a uprostřed rituálu (křesťanská mše sv.) Václav Cejpek / // TAPD

27 velikonoční tropus (resurekční t.) Anděl: Quem queritis in sepulchro, o Christicolae?“ Koho hledáte v hrobě, ó křesťanky? Tři Marie: Jesum Nasarenum crucifixum, o caelicoale. Ježíše Nazaretského, který byl ukřižován, ó Nebešťane. Anděl: Non est hic, surrexit sicut predixerat. Ite, nuntiate, qia surrexit de sepulchro.“ Není zde, vstal z mrtvých, jak předpověděl. Jděte a zvěstujte, že vstal z hrobu. Václav Cejpek / // TAPD

28 Tři Marie u prázdného hrobu (dole) Václav Cejpek / // TAPD

29 velikonoční tropus (resurekční t.) dialogický charakter součást mše o velikonoční neděli později – závěr ranní velikonoční mše (matutinae) první dochované tropy - 9./10. stol. mnich Tutillos latinsky vánoční tropy (nativitační t.) Václav Cejpek / // TAPD

30 NEJSTARŠÍ PAMÁTKY – St. Gallen 10. stol. klášter St. Gallen (Švýcarsko) pouze zpívaná podoba Václav Cejpek / // TAPD

31 NEJSTARŠÍ PAMÁTKY – Winchester Regularis Concordiae Kniha pravidel Winchster (Anglie) – „scénické“ provedení Winchster (Anglie) – „scénické“ provedení biskup Ethelwood – režijní pokyny k inscenování návštěvy tří žen u hrobu biskup Ethelwood – režijní pokyny k inscenování návštěvy tří žen u hrobu dialog hrají mnichové dialog hrají mnichové Václav Cejpek / // TAPD

32 vývoj formy tropus officium (součást mše – liturgické drama (kostelní drama, kostelní divadlo) ludus (= hra) – již mimo chrám mystérium, pašijová hra mirákl mirákl mirákl tropus→officium →ludus → mystérium mystérium Václav Cejpek / // TAPD

33 estetika vazba na starověk (antika) – rituál divadlo není divadlo – prvotní funkce je náboženská divadlo vzniká později (před chrámem) funkce estetická a poznávací převáží nad náboženskými cíli funkce estetická a poznávací převáží nad náboženskými cíli Václav Cejpek / // TAPD

34 prostor oltář (kratší formy) procesní forma – obchází se prostor chrámu, výstupy se stěhují (boční loď, boční oltáře…) před chrámem a mimo chrám Václav Cejpek / // TAPD

35 prostor baziliky Václav Cejpek / // TAPD

36 herci muži duchovní (kněží, mniši, klerikové) duchovní (kněží, mniši, klerikové) pocta – zobrazování posvátných dějů pocta – zobrazování posvátných dějůženy jen výjimečně – jeptišky v ženských klášterech jen výjimečně – jeptišky v ženských klášterech např. klášter sv. Jiří na Pražském hradě např. klášter sv. Jiří na Pražském hradě Václav Cejpek / // TAPD

37 kostýmy církevní roucha Václav Cejpek / // TAPD

38 Hra o Adamovi (anonymní autor) konec 12. stol. jedna z prvních památek v národním jazyce (dialog francouzsky, poznámky latinsky) 3 části prvotní hřích prvotní hřích Kain a Abel Kain a Abel procesí proroků procesí proroků psychologické motivace – satan svádí Evu lichotkami o její kráse, pomlouvá Adama… Václav Cejpek / // TAPD

39 mirákl miraculum = zázrak, div 12. stol. nebiblická tematika – zpracování legend ze života světců, jejich zázraky, Panna Maria… v Anglii jako „miracle play“ Václav Cejpek / // TAPD

40 JEAN BODEL cca 1165 – cca 1210 menestrel (muzikant, jokulátor, hráč, vakant…) Václav Cejpek / // TAPD

41 Jean Bodel Hra o svatém Mikuláši zpracování známé legendy zpracování známé legendy biskup biskup štědrý k chudým, rozdal majetek štědrý k chudým, rozdal majetek legendy legendy zachránil tři dcery utišil bouři na moři křísil mrtvé Václav Cejpek / // TAPD

42 Rutebeuf cca 1250 – 1285 ruede boeuf (neomalenec, hrubián) působil v Paříži pijan, hráč…, příležitostný autor, „bavič“ v domech bohatých lidí… dvorská lyrika dvorský román veršované propagace křížových výprav osobní tematika: nářek nad starou a ošklivou manželkou (Rutebeufova svatba aneb Rutebeufova žaloba) mirákly Václav Cejpek / // TAPD

43 Rutebeuf Zázračná hra o Theofilovi (Mirákl o Theofilovi) 1250 / 1263 / / 1263 / 1264 smlouva mnicha Theofila s ďáblem smlouva mnicha Theofila s ďáblem poprvé „faustovské“ téma v dramatické literatuře poprvé „faustovské“ téma v dramatické literatuře Mastičkář Mastičkář Václav Cejpek / // TAPD


Stáhnout ppt "STŘEDOVĚKÉ DIVADLO Náboženská kontemplace a lidová zábava (1. část) Prezentace pro kombinované studium „Taneční a pohybové divadlo a výchova“"

Podobné prezentace


Reklamy Google