Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_32_INOVACE_2C7 HUDEBNÍ SMĚRY 2. POL. 20. STOLETÍ

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_32_INOVACE_2C7 HUDEBNÍ SMĚRY 2. POL. 20. STOLETÍ"— Transkript prezentace:

1 VY_32_INOVACE_2C7 HUDEBNÍ SMĚRY 2. POL. 20. STOLETÍ

2 1) Elektronická hudba od r. 1951: vzniklo studio pro elektronickou hudbu v Kolíně nad Rýnem (Herbert Eimert) experimenty s elektronickými nástroji (Martenotovy vlny, Hamondovy varhany, syntezátor) a možnostmi zvukového studia Hudba tvořena ryze elektronickými prostředky bez spolupráce interpreta nebo elektronické zvuky mixovány s lidskými hlasy a tóny hudebních nástrojů

3 Martenotovy vlny – přirozené vibrato, glisando
800px-Ondes_Martenot_(1960), andrew garton,

4 složitý zápis hudby → skladbu vytvářel tandem skladatel – technik
DÍLA Edgar Varèse: Poème elektronique Karlheinz Stockhausen: Zpěv mladíků Kontakty

5 2) Konkrétní hudba zvuk vyrobený hudebním nástrojem, lidským hlasem nebo předměty kolem nás je zpracován a upraven elektroakustickými přístroji od r. 1948: založeno studio konkrétní hudby v pařížském rozhlase (Pierre Schaeffer) DÍLO P. Schaeffer: Mexická flétna P. Schaeffer, P. Henry: Symfonie osamělého člověka

6 3) Music for tape hudba pro magnetofonový pásek vznikla v Americe
používá syntézu konkrétních a elektronických zvuků zakladatel: V. Ussachewsky Pokus využít magnetofon jako orchetrální nástroj DÍLO Ussachewsky: Piece for tape recorder (1956)

7 Elektroakustická hudba
společný název pro směry 1), 2) a 3)

8 4) Aleatorní hudba lat. alea = kostka, jejíž vrhání vede k náhodným výsledkům vnáší do hudby prvek náhody, který se projevuje ve skladbě více či méně → skladba nikdy nemá finálí tvar, má otevřenou formu, která je naplňována v procesu realizace (při každém provedení je výsledek realizace jiný) znaky: svoboda, náhodnost, mnohoznačnost

9 2 druhy malá: mění se strukturní detaily a materiál (pevná melodická linie s volným rytmem, volná práce s horizontálním průběhem, simultánní průběh několika pásem ve svobodně zvoleném pohybu, polyfonie s libovolným odstupem hlasů) velká: mění se celek (řazení částí za sebou)

10 John Cage – ovlivnila ho východní filosofie a
DÍLO John Cage – ovlivnila ho východní filosofie a zen-budhismus Music of changes John_Cage_and_Michael_Bach_in_Assissi_1992, Renate Hoffleit,

11 - kontrolovaná aleatorika Tři poemy
Witold Lutoslawski – mistr aleatoriky - kontrolovaná aleatorika Tři poemy 3. symfonie 395px-Lutoslawski3, Karol Langner,

12 Karlheinz Stockhausen Míry času Zvěrokruh
535px-St._März_2005, Kathinka Pasveer,

13 5) Témbrová hudba základní výrazové prostředky hudby jsou: melodie, rytmus, harmonie, dynamika, barva → témbrová h. pracuje pouze s BARVOU a DYNAMIKOU netradiční hra na hudební nástroje: hra na hranicích tónového rozsahu, využívání glisanda, flažoletů, hra dřevěnou částí smyčce, nové bicí nástroje (kovadliny, kolejnice, sirény,…), do klavíru na struny se hází kovové předměty, i živé ryby ve sboru se křičí, šeptá, syčí

14 používá déletrvající plochy – poskytují posluchači čas pro vnímání hudby smysly
klastr – nový prostředek - nahuštěný souzvuk několika tónů s minimálními intervaly, takže připomíná šum

15 Pierre Boulez: Kladivo bez mistra - zárodky témbrové h.
Michel_Tabachnik_-_Pierre_Boulez, Loufi45,

16 Györg Ligeti: Atmosphères - Použito v Kubrickově filmu Vesmírná odysea
From left to right: György Ligeti, Lucas Ligeti, Mrs. György Ligeti, Conlon Nancarrow, and Michael Daugherty at the ISCM World Music Days in Graz, Austria, 1982 Michael_Daugherty_et_al_at_ISCM_World_Music_Days_1982, M. Daugherty,

17 Krysztof Penderecki – čelní představitel
Obětem Hirošimi věnováno až zpětně 400px-Krzysztof_Penderecki_ , Akumiszcza,

18 6) Minimalismus pojmově odvozeno od výtvarného umění minimal art
počátky v Americe v 60. letech 20. stol. U hudebníků, kteří byli propojeni s avantgardní výtvarnou, divadelní a hudební scénou myšlenkově souvisel s východní filosofií ZNAKY dlouhé meditativní plochy bez příkrých kontrastů a dramatických změn

19 Skladatel používá jednoduché prostředky:
prodlužování tónů do dlouhých čaasových úseků Mnohonásobné opakování jednoduchých motivů

20 INSPIRAČNÍ ZDROJE africká hudba – černošské rytmy indická hudba – nepravidelné rytmy renesanční polyfonie tvorba rockových skupin The Police, King Crimson, Talking Heads – překrývání opakovaných motivů jamajské reggae, elektroakustická hudba, seriální hudba, … ZAKLADATELÉ skladatelé svázaní s avantgardní jazzovou a rockovou scénou, s asijskou a africkou h.

21 Philipp Glass: Einstein na pláži 6-ti hodinová opera
DÍLA Philipp Glass: Einstein na pláži 6-ti hodinová opera příklad jedné ze scén: z levého rohu jeviště do pravého se přesunuje vlak (45 minut) Composer Philip Glass, Pasquale Salerno,

22 Tery Riley Terry_Riley_85, Brianmcmillen,

23 Steve Reich Steve_Reich, Ian Oliver,

24 Different trains 1. věta: Amerika před válkou - zachycuje vzpomínky na jízdu vlakem po Americe mezi New Yorkem a Kalifornií v letech 2. věta: Evropa během války – vlaky transportující děti do koncentračních táborů (obsahuje autentické nahrávky cestujících – od nich jsou odvozeny melodické linky) 3. věta: Po válce – vzpomínky těch, kteří přežili holocaust

25 ZDROJE SMOLKA, J. a kol. Dějiny hudby. 1. vyd. Praha: TOGGA ISBN

26 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, 551 23 Jaroměř
Projekt: Škola v digitálním světě aneb Uchop svoji šanci Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_2C7 Jméno autora: Mgr. Kateřina Bajnárková Název práce: Hudební směry 2. pol. 20. století Předmět: Hudební výchova Ročník: 2. ročník čtyřletého gymnázia Časová dotace: 20 minut Vzdělávací cíl: seznámení studentů s novými poznatky týkajících se Hudebních směrů 2. pol. 20. století Pomůcky: prezentace vytvořená v programu Powerpoint, PC, dataprojektor Poznámka: - Inovace: využití výpočetní techniky při prezentování a tvorbě nových poznatků Datum vytvoření:


Stáhnout ppt "VY_32_INOVACE_2C7 HUDEBNÍ SMĚRY 2. POL. 20. STOLETÍ"

Podobné prezentace


Reklamy Google