Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_32_INOVACE_2C7 HUDEBNÍ SMĚRY 2. POL. 20. STOLETÍ.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_32_INOVACE_2C7 HUDEBNÍ SMĚRY 2. POL. 20. STOLETÍ."— Transkript prezentace:

1 VY_32_INOVACE_2C7 HUDEBNÍ SMĚRY 2. POL. 20. STOLETÍ

2 1) Elektronická hudba   od r. 1951: vzniklo studio pro elektronickou hudbu v Kolíně nad Rýnem (Herbert Eimert)   experimenty s elektronickými nástroji (Martenotovy vlny, Hamondovy varhany, syntezátor) a možnostmi zvukového studia   Hudba tvořena ryze elektronickými prostředky bez spolupráce interpreta nebo elektronické zvuky mixovány s lidskými hlasy a tóny hudebních nástrojů

3   Martenotovy vlny – přirozené vibrato, glisando 800px-Ondes_Martenot_(1960), andrew garton,

4   složitý zápis hudby → skladbu vytvářel tandem skladatel – technik   DÍLA Edgar Varèse: Poème elektronique ♫ Karlheinz Stockhausen: Zpěv mladíků Kontakty ♫

5 2) Konkrétní hudba   zvuk vyrobený hudebním nástrojem, lidským hlasem nebo předměty kolem nás je zpracován a upraven elektroakustickými přístroji   od r. 1948: založeno studio konkrétní hudby v pařížském rozhlase (Pierre Schaeffer)   DÍLO P. Schaeffer: Mexická flétna P. Schaeffer, P. Henry: Symfonie osamělého člověka ♫http://www.youtube.com/watch?v=5D7_tQ42M8shttp://www.youtube.com/watch?v=5D7_tQ42M8s

6 3) Music for tape   hudba pro magnetofonový pásek   vznikla v Americe   používá syntézu konkrétních a elektronických zvuků   zakladatel: V. Ussachewsky   Pokus využít magnetofon jako orchetrální nástroj   DÍLO Ussachewsky: Piece for tape recorder (1956) ♫http://www.youtube.com/watch?v=E47Zk8riCO4http://www.youtube.com/watch?v=E47Zk8riCO4

7 Elektroakustická hudba   společný název pro směry 1), 2) a 3)

8 4) Aleatorní hudba   lat. alea = kostka, jejíž vrhání vede k náhodným výsledkům   vnáší do hudby prvek náhody, který se projevuje ve skladbě více či méně → skladba nikdy nemá finálí tvar, má otevřenou formu, která je naplňována v procesu realizace (při každém provedení je výsledek realizace jiný)   znaky: svoboda, náhodnost, mnohoznačnost

9   2 druhy 1. 1.malá: mění se strukturní detaily a materiál (pevná melodická linie s volným rytmem, volná práce s horizontálním průběhem, simultánní průběh několika pásem ve svobodně zvoleném pohybu, polyfonie s libovolným odstupem hlasů) 2. 2.velká: mění se celek (řazení částí za sebou)

10   DÍLO John Cage – ovlivnila ho východní filosofie a zen-budhismus Music of changes ♫ h?v=B_8-B2rNw7s h?v=B_8-B2rNw7s John_Cage_and_Michael_Bach_in_Assissi_1992, Renate Hoffleit,

11 Witold Lutoslawski – mistr aleatoriky - kontrolovaná aleatorika Tři poemy ♫ oGAd4t94IrY oGAd4t94IrY 3. symfonie 395px-Lutoslawski3, Karol Langner,

12 Karlheinz Stockhausen Míry času Zvěrokruh 535px-St._März_2005, Kathinka Pasveer,

13 5) Témbrová hudba   základní výrazové prostředky hudby jsou: melodie, rytmus, harmonie, dynamika, barva → témbrová h. pracuje pouze s BARVOU a DYNAMIKOU   netradiční hra na hudební nástroje: hra na hranicích tónového rozsahu, využívání glisanda, flažoletů, hra dřevěnou částí smyčce, nové bicí nástroje (kovadliny, kolejnice, sirény,…), do klavíru na struny se hází kovové předměty, i živé ryby   ve sboru se křičí, šeptá, syčí

14   používá déletrvající plochy – poskytují posluchači čas pro vnímání hudby smysly   klastr – nový prostředek - nahuštěný souzvuk několika tónů s minimálními intervaly, takže připomíná šum

15 Pierre Boulez: Kladivo bez mistra - zárodky témbrové h. Michel_Tabachnik_-_Pierre_Boulez, Loufi45,

16 Györg Ligeti: Atmosphères - Použito v Kubrickově filmu Vesmírná odysea ♫http://www.youtube.com/watch?v=fXh07JJeA28http://www.youtube.com/watch?v=fXh07JJeA28 From left to right: György Ligeti, Lucas Ligeti, Mrs. György Ligeti, Conlon Nancarrow, and Michael Daugherty at the ISCM World Music Days in Graz, Austria, 1982 Michael_Daugherty_et_al_at_ISCM_World_Music_Days_1982, M. Daugherty,

17 Krysztof Penderecki – čelní představitel Obětem Hirošimi - -věnováno až zpětně ♫http://www.youtube.com /watch?v=HilGthRhwP8http://www.youtube.com /watch?v=HilGthRhwP8 400px-Krzysztof_Penderecki_ , Akumiszcza,

18 6) Minimalismus   pojmově odvozeno od výtvarného umění minimal art   počátky v Americe v 60. letech 20. stol. U hudebníků, kteří byli propojeni s avantgardní výtvarnou, divadelní a hudební scénou   myšlenkově souvisel s východní filosofií   ZNAKY   dlouhé meditativní plochy bez příkrých kontrastů a dramatických změn

19   Skladatel používá jednoduché prostředky: - -prodlužování tónů do dlouhých čaasových úseků - -Mnohonásobné opakování jednoduchých motivů

20   INSPIRAČNÍ ZDROJE   africká hudba – černošské rytmy   indická hudba – nepravidelné rytmy   renesanční polyfonie   tvorba rockových skupin The Police, King Crimson, Talking Heads – překrývání opakovaných motivů   jamajské reggae, elektroakustická hudba, seriální hudba, …   ZAKLADATELÉ   skladatelé svázaní s avantgardní jazzovou a rockovou scénou, s asijskou a africkou h.

21   DÍLA Philipp Glass: Einstein na pláži - -6-ti hodinová opera - -příklad jedné ze scén: z levého rohu jeviště do pravého se přesunuje vlak (45 minut) ♫http://www.youtube.com/ watch?v=sMb2f_-m7iMhttp://www.youtube.com/ watch?v=sMb2f_-m7iM Composer Philip Glass, Pasquale Salerno, GlassPasquale Salernohttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Philip_Glass_018.jpg

22 Tery Riley Terry_Riley_85, Brianmcmillen,

23 Steve Reich Steve_Reich, Ian Oliver,

24 Different trains 1. věta: Amerika před válkou - zachycuje vzpomínky na jízdu vlakem po Americe mezi New Yorkem a Kalifornií v letech věta: Evropa během války – vlaky transportující děti do koncentračních táborů (obsahuje autentické nahrávky cestujících – od nich jsou odvozeny melodické linky) 3. věta: Po válce – vzpomínky těch, kteří přežili holocaust ♫

25 ZDROJE   SMOLKA, J. a kol. Dějiny hudby. 1. vyd. Praha: TOGGA ISBN

26 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř   Projekt: Škola v digitálním světě aneb Uchop svoji šanci   Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/   Číslo DUM: VY_32_INOVACE_2C7   Jméno autora: Mgr. Kateřina Bajnárková   Název práce: Hudební směry 2. pol. 20. století   Předmět: Hudební výchova   Ročník: 2. ročník čtyřletého gymnázia   Časová dotace: 20 minut   Vzdělávací cíl: seznámení studentů s novými poznatky týkajících se Hudebních směrů 2. pol. 20. století   Pomůcky: prezentace vytvořená v programu Powerpoint, PC, dataprojektor   Poznámka: -   Inovace: využití výpočetní techniky při prezentování a tvorbě nových poznatků   Datum vytvoření:


Stáhnout ppt "VY_32_INOVACE_2C7 HUDEBNÍ SMĚRY 2. POL. 20. STOLETÍ."

Podobné prezentace


Reklamy Google