Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0052Číslo sady 06Číslo.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0052Číslo sady 06Číslo."— Transkript prezentace:

1 Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 06Číslo DUM 6 Předmět Biologie Tematický okruh Biologie a ekologie Název materiáluTermoregulace Autor Mgr. Radka Nováková Datum tvorby leden 2014Ročník druhý Anotace Prezentace slouží k seznámení žáků s funkcí termoregulačních procesů u člověka. Metodický pokyn Powerpointová prezentace je doplněna kontrolními otázkami a odkazem na výukové video. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radka Nováková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

2 Tělesná teplota 1) Organismy ektotermní jejich tělesná teplota je závislá na teplotě okolí tzn. teplota okolí = teplota těla. aktivita těchto organismů roste se zvyšující se teplotou, avšak jen do určité míry, např. plazi 2)Organismy endotermní ( homoitermní ) dokáží si tělesnou teplotu udržet po určitou dobu, bez ohledu na okolní podmínky, např. savci a ptáci 3)Heterotermní organismy dokáží přečkat nepříznivé období ve stavu strnulosti - hibernace (křeček polní) nebo estivace (bodlínTelfairův).

3 Termoregulace udržení stálé teploty tělního jádra tělní jádro ( teplotní jádro) - oblast stálé centrální teploty - vnitřní orgány těla – mozek, játra, ledvin - teplota tělního jádra nastavena v hypotalamu ( člověk asi 37˚C) teplotní plášť tkáně kolem tělního jádra podléhá výkyvům teplot ( prostředí, teplo organismu)

4 Hypotalamus nachází se na spodině mezimozku vytváří hormony prvního stupně má kontrolu nad,,hlavní žlázou‘‘, podvěskem mozkovým (hypofýzou) řídí činnost útrobních orgánů Jeho husté síťovité pletivo, bohatě zásobené cévami a krví, váží asi čtyři gramy (z 1200 gramů mozku) a obsahuje nervová jádra. Tato jádra a jejich hormony regulují vegetativní funkce mozku: centrum hladu, centrum žízně, regulaci vody, oběhové centrum atd. Mimo jiné regulují tělesnou teplotu, stav krve a hospodaření s vodou a elektrolytem. Tak například centrum, které reguluje chuť, je také umístěno v hypotalamu a souvisejí s ním zřejmě některá onemocnění jako psychologicky podmíněná chorobná nechuť k jídlu (anorexie) nebo nenasytný hlad (bulimie). Nebo u žen, které jsou ve značném citovém stresu, dochází k nepravidelnostem v menstruaci nebo k jejímu úplnému zastavení. Obr. 1

5 Tvorba tepla při poklesu teploty okolního prostředí 1) třesová termogeneze - rytmické záškuby svalstva 2) netřesová termogeneze - tvorba tepla v hnědé tukové tkáni ( novorozenci – mezi lopatkami a podél páteře)

6 Výdej tepla sáláním – vyzařování tepla do okolí pocením prouděním- závisí na proudění vzduch těsně nad povrchem kůže vedením – převod tepla z povrchu těla do okolního prostředí

7 Regulace výdeje tepla 1)Snížení tepelných ztrát izolace tělního povrchu – reakce chlupů snížení průtoku krve tělním povrchem (zúžení cév – zvláště u tělních výčnělků) 2) Zvýšení výdeje tepla větší prokrvení kůže – rozšíření cév - zčervenání zvýšený odpar z kůže - pocení

8 Řízení termoregulace nervové - vegetativní nervy ovlivňují činnost kožních cév hormonální - hormony štítné žlázy a dřeně nadledvin vědomé z CNS - změna chování, svalová práce atd.

9 Poruchy termoregulace 1) Podchlazení pokles teploty vnitřních orgánů (tzv. jádra), pod 26 °C nastává srdeční zástava v důsledku lokálního poklesu teploty dochází k omrzlinám. 2) Přehřátí (úžeh) pokud je omezeno pocení život ohrožující- stoupne-li teplota jádra nad 42 °C - nevratné poškození mozku 3) Horečka je stav, kdy tělesná teplota vystoupí nad 38 °C v důsledku přehřátí nebo toxinů při infekcích.

10 Porovnejte své znalosti s výkladem na videu Jaké znáte způsoby výdeje tepla? Jak reaguje organizmus pokud chce snížit tepelné ztráty? Jak organizmus reaguje pokud chce zvýšit výdej tepla? Jaké znáte poruchy termoregulace?

11 Zdroje: Odmaturuj z biologie. Brno: DIDAKTIS spol. s r.o., ISBN Obr.1 METHOXYROXY. Wikimedia Commons. Wikimedia commons [online] [cit ]. Dostupné pod licencí Public Domain na:


Stáhnout ppt "Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0052Číslo sady 06Číslo."

Podobné prezentace


Reklamy Google