Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ROMÁNSKÁ KULTURA ARCHITEKTURA
2
Architektura stavby zpočátku ze dřeva
postupem času kamenné stavby → nejprve kostely, kláštery, knížecí paláce, tvrze na vesnicích…
3
Znaky: rotunda, bazilika (chrám)
silné zdi → úkryt před nepřítelem půlkruhový oblouk klenutý nad okny a dveřmi Apsida (kněžiště) Sdružená okna Kopule Klenba valená, klenba křížová obdélníkový půdorys Hlavní loď, vedlejší lodě Sloupy, ochoz, kaple (apsida) věže
4
Typická románská okna
5
Druhy staveb: baziliky = kostely, u nás: sv. Jiří v Praze, v Třebíči
rotundy = malé kruhovité kostelíky, u nás: na Vyšehradě, sv. Kateřiny ve Znojmě, sv. Jiří na Řípu, ve Starém Plzenci knížecí paláce = Soběslavův na Hradčanech kamenné domy bohatých měšťanů kamenný most = Juditin (1172)
6
Půdorys baziliky
7
Bazilika sv. Jiří na Hradčanech
8
Vchod do baziliky sv. Jiří na Hradčanech
9
Bazilika sv. Prokopa v Třebíči
10
Půdorys rotundy s jednou apsidou
11
Rotunda sv. Kateřiny ve Znojmě
12
Rotunda ve Starém Plzenci
13
Rotunda sv. Jiří na Řípu
14
Rotunda sv. Martina na Vyšehradě
15
Kněžiště rotundy sv. Petra a Pavla v Budči
16
Soběslavův palác na Hradčanech
17
Soběslavův knížecí palác zevnitř
18
Šikmá věž v Pise – nejslavnější románská stavba
19
Dóm v Pise
20
Klášter v Cluny (Francie)
21
Hradiště Pohansko u Břeclavi se začalo proměňovat v město
22
Románská architektura
stavby zpočátku ze dřeva postupem času kamenné stavby → nejprve kostely, kláštery, knížecí paláce, domy ve městech, tvrze na vesnicích, mosty … Církevní stavby: rotunda měla: silné zdi → úkryt před nepřítelem,půlkruhový oblouk klenutý nad okny a dveřmi, apsida (kněžiště), sdružená okna, kopule (střecha) Klenba valená, klenba křížová Bazilika (chrám): obdélníkový půdorys, hlavní loď, vedlejší lodě, sloupy, ochoz, kaple (apsida), věže Románské stavby u nás: Bazilika sv. Jiří v Praze, rotunda sv. Petra a Pavla ve Starém Plzenci, rotunda sv. Martina na Vyšehradě, rotunda sv. Jiří na hoře Říp
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.