Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

SYSTÉM A TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ. ŘÍŠE VIRYŘÍŠE BAKERIEŘÍŠE PRVOCI ŘÍŠE HOUBY ŘÍŠE ROSTLINY ŘÍŠE ŽIVOČICHOVÉ.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "SYSTÉM A TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ. ŘÍŠE VIRYŘÍŠE BAKERIEŘÍŠE PRVOCI ŘÍŠE HOUBY ŘÍŠE ROSTLINY ŘÍŠE ŽIVOČICHOVÉ."— Transkript prezentace:

1 SYSTÉM A TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ

2 ŘÍŠE VIRYŘÍŠE BAKERIEŘÍŠE PRVOCI ŘÍŠE HOUBY ŘÍŠE ROSTLINY ŘÍŠE ŽIVOČICHOVÉ

3 další systematické jednotky: (str. 37 v učebnici)příklad oddělení (rostliny) nebo kmen (živočichové) třída řád čeleď rod druh strunatci savci šelmy medvědovití medvěd medvěd hnědý

4 každý organismus má dvouslovný název (………………. a …………………. jméno) odborné (…………………..) názvy – latinsky (Ursus arctos) česky: zavedl v 18. století ………………………………… druh: skupina organismů, které jsou navzájem podobné, mohou se rozmnožovat a mít plodné potomky medvěd hnědý mezinárodní rodovédruhové Carl von Linné

5 ŘÍŠE VIRY věda zabývající se viry - ……………………… virologie

6 ……………………………… organismy nemohou žít samostatně, množí se uvnitř ……………………………………. buněk stavba viru: vnitřní parazité hostitelských nebuněčné nukleová kyselina – informace o tom, jak budou vypadat všechny součásti viru kapsida – bílkovinný obal další obaly – nemusí být

7 životní cyklus viru: virus se přichytí na povrch buňky, dovnitř se dostává jeho nukleová kyselina virová NK se zařadí do NK napadené buňky virová NK přinutí buňku tvořit součásti viru součásti viru se zkompletují buňka praskne a nové virové částice napadají další buňky v okolí

8 rostlinné viry: virus mozaiky tabáku

9 rostlinné viry: virus mozaiky fazolu

10 bakteriální viry – bakteriofágy napadají ………………………… význam pro genové inženýrství bakterie

11 živočišné viry: slintavka a kulhavka vzteklina rýma chřipka plané neštovice příušnice spalničky dětská obrna žloutenka

12 virus HIV (…………………………………………………………………………….) způsobuje nemoc ……… (acquired immunodeficiency syndrome) - selhání imunitního systému – organismus není schopen se bránit infekcím přenáší se krví (poranění, transfúze), tělesnými tekutinami, kontaktem sliznic s těmito tekutinami (pohlavní styk), z matky na dítě při těhotenství nebo porodu vývoj nemoci: inkubační doba …………………………….., poté příznaky podobné ………………….. latentní doba ………………………………………………. zhroucení imunitního systému human immunodeficiency virus AIDS 2-6 týdnů chřipce (až 10 let) bez příznaků, přenašeč!

13 imunita – ……………………………………………………. buňky (……………………………………….) vyrábí …………………………. imunitu získáme: ……………………………………….. (organismus se naučí poznat virus a vyrábět protilátky) …………………………… (očkovací látka obsahuje ………………………………………… ……………………., které nezpůsobí nemoc, ale organismus se naučí je poznat a bojovat s nimi) obrana organismu proti původcům nemocí bílé krvinkyprotilátky proděláním nemoci očkovánímoslabené nebo mrtvé virové částice


Stáhnout ppt "SYSTÉM A TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ. ŘÍŠE VIRYŘÍŠE BAKERIEŘÍŠE PRVOCI ŘÍŠE HOUBY ŘÍŠE ROSTLINY ŘÍŠE ŽIVOČICHOVÉ."

Podobné prezentace


Reklamy Google