Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Identifikátor materiálu: EU – 14 - 14 Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Holana…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Identifikátor materiálu: EU – 14 - 14 Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Holana…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí."— Transkript prezentace:

1

2 Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Holana…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí se s životem a tvorbou Vladimíra Holana, popíše výrazné jazykové prostředky, které autor použil Speciální vzdělávací potřeby - žádné – Klíčová slova sbírka, jazykové prostředky, personifikace Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivityAktivita / Výklad / Kombinace Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzdělávánízákladní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina let / 8. ročník Celková velikost/datum315kB (0,32 MB) – leden 2012

3

4 -DUM přináší základní informace o životě a díle spisovatele Jaroslava Vrchlického - slide č. 4 „Obsah“ slouží k pohybu po prezentaci - každý slide obsahuje v pravém horním rohu tlačítko akce „zpět“, které prezentaci vrátí na obsah; je vždy poslední složkou každého slidu - slide č. 8 obsahuje dvě otázky (text kurzívy) k procvičení a zamyšlení - první otázka nabízí dvě možnosti řešení; správnost odpovědi se objeví kliknutím na variantu řešení - druhá otázka se týká jazykových prostředků užitých autorem; objeví se tři varianty řešení; správnost řešení se znovu objeví kliknutím na variantu obsah

5 Životopisné údaje Výběr z díla I. Výběr z díla II.Úkoly k procvičení Použitá literatura Závěr DUMu Kliknutím vyberte kapitolu DUMu

6 Žil v letech Narodil se v Praze, mládí prožil v Bělé pod Bezdězem Spolupracoval s J. Čapkem a E.F. Burianem Jeho tvorbu výrazně ovlivnilo období let Řadu let žil ve stejném domě v Praze na Kampě jako J. Werich Po celá padesátá léta mu komunistický režim znemožňoval vydávat jeho tvorbu

7 Holanovy básně obsahují tajemné vztahy, rozpory, neobvyklé básnické přívlastky, objevovaly se i neologismy Sbírka Vanutí (1932) – meditativní lyrika, složité metafory, neologismy Sbírky Září (1938), Odpověď Francii (1939) – představují Holanovu reakci na rozbití Československa Sbírky Dík Sovětskému svazu (1945), Panychida (1945), Rudoarmějci (1947), Tobě (1947) – reagovaly na osvobození území republiky Poema Terezka Planetová (1943) – o lásce a smrti, lyrickoepický příběh o nenaplněné lásce k dívce

8 Dvanáct básnických povídek pod názvem Příběhy (1963) patří k vrcholům jeho tvorby Vrchol Holanovy tvorby představuje také meditativní skladba Noc s Hamletem (1964) – motivy noci, lásky a soucitu, vznikala v letech (nejtěžší v autorově životě); dialog mezi básníkem a Hamletem (jde spíše o monolog Hamleta, básník příliš nepromlouvá)

9 Jaký je vztah vzhledu a chování postavy Feďky: Odpovídají siJsou v rozporu Jaký jazykový prostředek autor použil u veršů: „…a bubnoval tak vábivě, že se stromy rozestupovaly a sama budoucnost šla mu vstříc…“ Personifikace Metafora Metonymie     

10 POLÁŠKOVÁ, Taťána; MILOTOVÁ, Dagmar ; DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura : Přehled středoškolského učiva. 2. Třebíč : Petra Velanová, ISBN X. -KOŠŤÁK, Jaromír. Literatura III.: Pracovní učebnice pro ročník základních škol. Vydání první. Praha: Fortuna, ISBN

11 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Identifikátor materiálu: EU – 14 - 14 Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Holana…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí."

Podobné prezentace


Reklamy Google