Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

České drama druhé poloviny XX. století s přihlédnutím k filmové a televizní tvorbě a zahraničním tendencím Milan P.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "České drama druhé poloviny XX. století s přihlédnutím k filmové a televizní tvorbě a zahraničním tendencím Milan P."— Transkript prezentace:

1 České drama druhé poloviny XX. století s přihlédnutím k filmové a televizní tvorbě a zahraničním tendencím Milan P.

2 Světové poválečné drama   Francie - vliv měly dva směry: existenconalismus — je antioptimistický, věnoval se mu Sartre a Caus: druhý směr je absurdní drama - ukázka toho. jak lidé neumějí komunikovat, opakování stejných pasáží, v 60. letech se rozšířilo i mimo Francii Eugéne IONESCO - původem Rumun, od dětství žil ve Francii, psal francouzsky, psal.antlhry" (nedějové hryz námětu, které se zdánlivé nehodi) Plešatá zpěvačka - sestavené z vět z konverzační přínjčky. použití vět v situacích, kam nepatří Samuel BECKETT Ir., psal francouzsky, původně učitel angličtiny, dostal Nobelovu cenu Čekání na Godota - hra pro dva herce a strom, čekají na Godota. nepřijde, nikdo neví. co nebo kdo to je

3 Světové poválečné drama   Itálie Federico FELLINI - režisér, autor námětů Silnice - obraz vzhledu Itálie v poválečné době, nevyhazoval chybné záběry, nepoužíval střih, inspiroval se vlastním životem Sladký život - zachycuje život v Itálii (kladné I záporné stránky), začíná pracovat s vizemi Roma - nemá děj. mozaika — na co se dá narazit v Římě - objevil Marcela Mastroianniho, odmítal práci pro Hollywood

4 Světové poválečné drama   Anglie Thomas Stearns ELLIOT - původem Američan, dramatik a literám! kritik, psal básně, dostal Nobelovu cenu. snažil se psát veršované drama Vražda v katedrále - realistické drama, hodné odtažlié od běžného života Zasloužilý státník - komedie, stručný „životopis" podvodníka John OSBORNE - člen skupiny Rozhněvaných mladých mužů Ohledni se v hněvu - mladý intelektuál má pocit, že nic nedokázal, je zklamán, vztek si vylévá na manželce: je těhotná a tají to, odejde k rodičům, po úmrtí dítěte hledají k sobě cestu

5 Světové poválečné drama   Německy psané drama Peter WEISS - spisovatel a výtvarník, odešel kvůli Hitlerovi do ČSR a v roce 1939 do Švédska. Inspiroval ho Kafka, snažil se zdramatizovat jeho díla: Proces nebo Přelíčeni Rolf HOCHHUTH - Němec, žije ve Švýcarsku, zakladatel dokumentárního dramatu, zachycuje důležité okamžiky života slavných, pravděpodobný průběh života Lovcova smrt - o Ernestu Hemingwayovi. o tom. co ho vedlo k sebevraždě Friedrich DÚRENMATT - nejvýznamnější švýcarský spisovatel, režisér, výtvarník, kritik Fyzikové - odehrává se v blázinci: tři fyzikové předstírají šílenství, aby se tam schovali kvůli vynálezu, který by mohl zničit svět. každý zabije svoji ošetřovatelku, nakonec ale zjistí, že šéflékařka je agentka a hlídá je - člověk nemá šanci zmizet

6 Světové poválečné drama   USA Thomton WILDER - psal prózu a drama, ovlivněn dětstvím v Číně, nositel Pulitzerovy ceny (3x) Dohazovačka - drama, vznikl muzikál Hello Dolly, zahájil oblibu muzikálů, zfilmován Tennessee WILLIAMS - prozaik a dramatik, měl těžké astma, byl homosexuál (netajil to a mél problémy s lidmi), držitel Pulitzerovy ceny Tramvaj do stanice Touha - hra o stárnoucí ženě: má pocit, že sejí nepovedl život, nesplněné sny vydává za realitu a lže lidem kolem sebe i sama sobě Kočka na rozpálené plechové střeše - psychologické milostné drama o dvou lidech, kteří nemohou být spolu ani sami Arthur MILLER -věnoval se dramatu a filmu, nositel Pulitzerovy ceny Smrt obchodního cestujícího - člověk propadne amerckému snu. ochoten udělat vše pro peníze -> kritika - jeho manželka byla Marilyn Monroe, většinu filmů psal pro ni

7 České drama 2. poloviny 20. století   Znovuotevření divadel, snaha navázat na předválečnou tvorbu, válka není téma. převládají pohádkové a historické hry. nedaří se satiře (počátky cenzury) - V roce 1945 obnoveno Osvobozené divadlo, neúspěch kvůli cenzuře. Werich odešel do ABC Jan DRDA - prozaik a dramatik Hrátky s čertem - pohádková hra z tradice českých lidových pohádek Dalskabáty, hříšná ves - pohádka

8 České drama 2. poloviny 20. století   Vašek KÁŇA Parta brusiče Karhana - o továrně, kde se přes potíže splní plán. budovatelská hra pochybné úrovně Miloslav STEHLÍK -pracoval v divadle celý život, skončil jako ředitel Vesnice Mladá - historická hra. o boji rolníku za jejich práva Jamí hromobití - o kolektivizaci zemědělství, černobílé vidění Nositelé řádu - o Ostravsku a hornících, vyzdvihuje je to,.. plnění plánu

9 České drama 2. poloviny 20. století   /9 - Nejvétší rozmach divadla po válce kvůli oslabení cenzury, vznikají divadla „malých forem". V malých divadlech je lepší kontakt s diváky, vlastní hry... SEMAFOR (SEdm MAlých FORem) - Založili Jiří Suchý a Jiří Šlitr. Šlitr dělal hudbu a Suchý ostatní. Dělali spíše hudební pásma Objevili řadu zpěváků: Vondráčková. Gott. Matuška. Pilařova. Člověk z půdy Zuzana je sama doma Jonáš a tingl-tangl Šimek a Grossmann Besídka zvláštní školy - v roce 1969 se Jiří Šlitr (omylem?) otrávil plynem. Suchý dostal zákaz, vystupuje od 80. let s Molavcovou

10 České drama 2. poloviny 20. století   DIVADLO JÁRY CIMRMANA - Založili Svěrák a Smoliak. Snaží se zrekonstruovat život „českého génia" Járy Cimrmana Dobytí severního pólu Afrika a jiné hry. stále se hrají, vyšly i zvukové nahrávky – -> dva filmy Jára Cimrman ležící spící Nejistá sezóna STUDIO YPSILON -> YPSILONKA - Vzniklo v Liberci -> Praha. Uvádí vlastní hudební hry. Zakladatel Jan Schmidt HUSA NA PROVÁZKU z Brna -> DIVADLO NA PROVÁZKU   - změna jména kvůli Husákovi, začínali zde B. Polívka a M. Donutil, uváděli vlastní hry i cizí. Velký prostor pro pantomimu.

11 České drama 2. poloviny 20. století Ivan VYSKOČIL - redaktor-> učitel na DAMU Kdyby tisíc klarinetů - muzikál -> film hudba a texty Suchý a Šlitr -v kasárnách se změní zbraně na hudební nástroje; protiválečné Krtiny v Hbžvích aneb blbá hra - vypadá to jako zkouška na hru. totální zmatek Josef TOPOL - do 70. let dramaturg, podepsal Chartu 77 -> za trest dělníkem: jeho synové Jáchym Topol (spisovatel) a Filip T. (hudebník, skupina Psí vojáci) Jejich den - psychologická hra o mladých lidech, boří legendy Konec masopustu - o venkově, boří zaběhnuté věci, už si o vesnici nebudou lhát Dvě noci s dívkou aneb Jak okrást zloděje - psychologická hra o mezilidských vztazích, poslední legálně uvedená

12 České drama 2. poloviny 20. století 1968/ oficiální - Pokles úrovně, kvůli cenzuře a emigraci, provázáno s televizí (seriály) Oldřich DANĚK - hlavním tématem je morálka Vévodkyně valdštejnských vojsk Svatba sňatkověho podvodníka - komedie, na každého jednou dojde Jaroslav DIETL - celý život pracoval u filmu a v TV, scénárista, jeden z nejlepších, propracované dialogy — dodnes se mu v tomto nikdo nevyrovná Nemocnice na kraji města - v koprodukci se SRN, není tam politika Žena za pultem - propagační seriál, hodné politiky, zcela černobílé vidění světa Okres na severu Jiří SEQUENS - autor a režisér 30 případů majora Zemana

13 exil a samizdat: - hry se uváděly v cizině, nejvétší procento jen v psané podobě, neoficiálně. Bytové divadlo Vlasty Chramostové (zakázaná herečka, hrála mj. např. ve Spalovači mrtvol). Václav HAVEL - chemický laborant -> vystudoval DAMU. divadlo Na Zábradlí, věnuje se absurdnímu dramatu Zahradní slavnost - černá groteska o nesmyslnosti režimu Audience - hra pro dva herce, pronásledovaný intelektuál za trest v pivovaru, šéf po něm chce, aby mu donášel, on nechce, hrál tam Havel a Landovský - na konci 70. let uvězněn -> Dopisy Olze - filosofické úvahy

14 Milan UHDE - z Brna, divadlo Na Provázku, od 1989 politik, po roce 68 zákaz, vydával pod cizím jménem Balada pro banditu - vydal pod cizím jménem, hudební hra. M. Donutil, Iva Bittová -> rozhlasová hra a film mají stejné názvy; adaptace Olbrachtova díla Nikola Šuhaj loupežník Drama po roce 1989: Petr ZELENKA - scénárista Samotáři Rok Ďábla Příběhy obyčejného šílenství

15 Atmosféra doby: 1945 – 1948: - literatura – 2 možnosti: 1.navázat na sovětskou lit. 2.navázat na demokratický proud 1. republiky 1948 – 1956: - únorový puč -> KSČ se dostala k moci -> autoři se museli přiklonit k socialistickému realismu - zaniká Syndikát spisovatel -> Svaz československých spisovatelů (ideologická hlediska) - kdo nechtěl psát podle normy: a) emigrace – Jan Čep, Ferdinand Peroutka, Ivan Blatný b) komunistické lágry – Jan Zahradníček, Bedřich Fučík, Josef Knap

16 Atmosféra doby: - mladí autoři – věřili v komunismus -> bojují proti kapitalismu a individualismu, literární postavy jsou jen nositeli ideologických postojů, nevyvíjející, nemají žádný charakter - básníci – básní se o zařízení továren, vše vyznívá pozitivně – Pavel Kohout - kulturní politika – znárodnění všech kulturních institucí (film, divadla, knihovny, nakladatelství), jednotná koncepce – financuje stát, snaha pozvednout kulturní úroveň = kulturní revoluce (navazuje se na tradici Tyla, Hálka, Němcové, Jiráska), literatura má vychovávat - odmítá se: 1) všechny avantgardní směry (jsou nesrozumitelné lidu) 2) demokratický proud (Čapek, Poláček, Langer) 3) katolická literatura (Čep, Zahradníček, B. Fučík)

17 Atmosféra doby: 1953 – 1968: – Stalinova a Gottwaldova smrt -> oteplování, „doba tání“ - politici se chtěli spokojit pouze s nepodstatnými úpravami režimu, proto se snažili prosazovat v literatuře socialistický realismus, ale literatura se víceméně osamostatnila - poč. 60. let – literatura a kultura – důležitá společenská síla – chtějí fungovat nezávisle na politické moci - spisovatelé se chtějí stát „svědomím národa“ – chtějí tvůrčí svobodu, prosazovat pravdu - konflikty uvnitř KSČ o podobě socialismu – „socialismus s lidskou tváří“ – snaha odstranit nedemokratické prvky, jinak ho stále považují za nejlepší formu uspořádání společnosti - volnější atmosféra (mohou se vydávat někteří zakázaní autoři – Čep, Durych, Kafka) - otevíráme se světu – překlady světové lit. a filmu (ne jen sovětské) -> vzniká „nová vlna“

18 Atmosféra doby: 1968 – 1989: srpna 1968 – vpád vojsk varšavské smlouvy „období normalizace“ - rezignace, beznaděj - možnosti autorů: a) exil – emigrace b) disent (= vnitřní emigrace) – práce v utajení c) přizpůsobení se - období tzv. „reálného socialismu“ – režim dá občanům vše potřebné a občané nebudou dělat problémy, mohou si myslet, co chtějí, ale nesmějí to říkat nahlas - vznik TV seriálů - občas vznikla i hodnotná literatura = „šedá zóna“ – mezi oficiální literaturou a samizdatem – Skácel, Seifert - samizdat = opisování text na stroji a jejich šíření neoficiální cestou

19 Atmosféra doby: - samizdatové edice: 1) Petlice (1972) – zakladatel Ludvík Vaculík 2) Expedice – založeno v pol. 70. let Václavem a Olgou Havlovými 3) Česká expedice – 1978, zaměřeno na poezii 4) kvart + Kde domov můj, Popelnice, Mozková mrtvice - celkem 70 edic a 1000 vydaných dl - exilová nakladatelství: 1) INDEX – 1971 – Kolín n. Rýnem, politologie, beletrie 2) 68 – Publisher – Toronto – manželé Zdena Salivarová a Josef Škvorecký 3) Rozmluvy – 1982 – Londýn 4) Poezie mimo domove – 70. léta, Mnichov - zcela mimo stojí underground – nonkonformní, apolitický, neoficiální – vzniká Charta 77 (Kubišová, Havel)

20 Atmosféra doby: 1989 – současnost: listopadu 1989 – Sametová revoluce - svržen komunismus -> demokracie, prezidentem se stává Václav Havel - odpolitizování literárního života - nově vzniká Obec spisovatelů (už ne na základ ideologie) - k lidem se dostávají zakázaní autoři - končí funkce tzv. „pokrývačů“ = povolení spisovatelé, kteří propůjčují svá jména těm, kteří jsou zakázaní léta – nárůst zábavné literatury, není tak velká poptávka po náročnější literatuře

21


Stáhnout ppt "České drama druhé poloviny XX. století s přihlédnutím k filmové a televizní tvorbě a zahraničním tendencím Milan P."

Podobné prezentace


Reklamy Google