Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.1.05/02.0010 Název projektu Digitalizace výuky.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.1.05/02.0010 Název projektu Digitalizace výuky."— Transkript prezentace:

1 Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky Číslo prioritní osy 1/1.1 PředmětPřírodopisTémaMěkkýši Ročníkšestý Autor Mgr. Anna Ascherlová

2 Měkkýši

3 Měkkýši – živočichové s měkkým tělem Mají měkké nečlánkované tělo bez vnitřní kostry Mají měkké nečlánkované tělo bez vnitřní kostry Většina má tělo chráněné pevnou schránkou Většina má tělo chráněné pevnou schránkou

4 Schránky měkkýšů Schránky měkkýšů jsou vápenaté Schránky měkkýšů jsou vápenaté Nazývají se ulity a lastury Nazývají se ulity a lastury Některé mají uvnitř různě silnou vrstvu perleti Některé mají uvnitř různě silnou vrstvu perleti

5 Schránky měkkýšů Podle obrázků v uč. str. 58 označte ulity nebo lastury Podle obrázků v uč. str. 58 označte ulity nebo lastury

6 Měkkýši - rozdělení Plži Plži Mlži Mlži Hlavonožci Hlavonožci

7 Plži Jsou nejpočetnější skupinou měkkýšů Jsou nejpočetnější skupinou měkkýšů Vyskytují se na souši, ve sladkých vodách i v moři Vyskytují se na souši, ve sladkých vodách i v moři Známý zástupce např. hlemýžď zahradní Známý zástupce např. hlemýžď zahradní

8 Plži Tělo hlemýždě tvoří hlava, svalnatá noha a útrobní vak, který je stočen ve spirálně stočené schránce – ulitě Tělo hlemýždě tvoří hlava, svalnatá noha a útrobní vak, který je stočen ve spirálně stočené schránce – ulitě na hlavě - 2 páry tykadel: na hlavě - 2 páry tykadel: (doplňte k čemu slouží podle uč. str. 58) - kratší :…………………………………………….. - delší:……………………………………………….. - delší:………………………………………………..

9 Plži – orgánové soustavy Vnitřní orgány hlemýždě jsou uloženy v útrobním vaku pod ulitou Vnitřní orgány hlemýždě jsou uloženy v útrobním vaku pod ulitou Dýchání – plícemi Dýchání – plícemi Cévní soustava – otevřená v níž proudí krev poháněná srdcem Cévní soustava – otevřená v níž proudí krev poháněná srdcem Nervová soustava – uzliny v hlavové části spojeny s nervovými vlákny Nervová soustava – uzliny v hlavové části spojeny s nervovými vlákny Trávicí soustava – v ústní dutině drsný jazýček - radula Trávicí soustava – v ústní dutině drsný jazýček - radula

10 Plži - rozmnožování Obojetníci Obojetníci Na jaře probíhá páření, při němž si dva jedinci vyměňují spermie Na jaře probíhá páření, při němž si dva jedinci vyměňují spermie Oplozená vajíčka jsou kladena do půdy Oplozená vajíčka jsou kladena do půdy Vývin přímý Vývin přímý

11 Plži - zástupci Podle učebnice str. 59 pojmenujte tyto druhy Podle učebnice str. 59 pojmenujte tyto druhy

12 Plži - zástupci

13 Plži - zástupci

14 Mlži Sladkovodní i mořští měkkýši se schránkou, kterou tvoří dvě lastury Sladkovodní i mořští měkkýši se schránkou, kterou tvoří dvě lastury Zástupcem sladkovodních mlžů je škeble rybničná Zástupcem sladkovodních mlžů je škeble rybničná

15 Mlži Na těle škeble můžeme rozlišit svalnatou nohu a útrobní vak, hlava zcela chybí Na těle škeble můžeme rozlišit svalnatou nohu a útrobní vak, hlava zcela chybí

16 Mlži – orgánové soustavy Pohyb – svaly otevírají a zavírají lastury, škeble tak může vysunovat svalnatou nohu Pohyb – svaly otevírají a zavírají lastury, škeble tak může vysunovat svalnatou nohu Dýchání – žábry Dýchání – žábry Trávicí soustava – přijímacím otvorem nasávání vody s potravou Trávicí soustava – přijímacím otvorem nasávání vody s potravou Cévní soustava – otevřená, srdce, krev Cévní soustava – otevřená, srdce, krev

17 Mlži - rozmnožování Oddělené pohlaví Oddělené pohlaví Z oplozených vajíček se líhnou larvy, ze kterých po určité době vznikají malé škeble - vývin………………………………(samostatně doplň) Z oplozených vajíček se líhnou larvy, ze kterých po určité době vznikají malé škeble - vývin………………………………(samostatně doplň)

18 Mlži - zástupci Vyhledejte v učebnici a na internetu obrázky těchto druhů a doplňte, zda žijí v mořích či slané vodě: Perlotvorka mořská……………………………………. Perlorodka říční…………………………………………. Srdcovka jedlá…………………………………………… Ústřice jedlá………………………………………………. Slávka jedlá……………………………………………….. Hřebenatka jakubská……………………………………

19 Mlži - význam Zkuste se zamyslet nad tím, jaký mají mlži význam pro člověka. Použijte vlastní znalosti nebo informace z učebnice, internetu apod. Svoje poznatky zapisujte do sešitu. Zkuste se zamyslet nad tím, jaký mají mlži význam pro člověka. Použijte vlastní znalosti nebo informace z učebnice, internetu apod. Svoje poznatky zapisujte do sešitu.

20 Mlži - význam Perleť – výroba knoflíků, šperků Perleť – výroba knoflíků, šperků Některé druhy jako potrava – např. ústřice Některé druhy jako potrava – např. ústřice Perly – zjisti, jakým způsobem vzniká perla a proč jsou tak vzácné. Perly – zjisti, jakým způsobem vzniká perla a proč jsou tak vzácné.

21 Hlavonožci Nejdokonalejší skupina měkkýšů Nejdokonalejší skupina měkkýšů Žijí pouze v moři Žijí pouze v moři Dýchají žábrami Dýchají žábrami Z vnitřních ústrojí mají nejdokonaleji vyvinutou nervovou soustavu a smysly Z vnitřních ústrojí mají nejdokonaleji vyvinutou nervovou soustavu a smysly Stavba očí připomíná oči obratlovců Stavba očí připomíná oči obratlovců Mají vyvinutý mozek – vznikl splynutím nervových uzlin Mají vyvinutý mozek – vznikl splynutím nervových uzlin

22 Hlavonožci - zástupci S S éééé pppp iiii eeee o o o o bbbb eeee cccc nnnn áááá– má vakovité tělo 15 – 30 cm dlouhé rozlišené na hlavu a svalnatou nohu přeměněnou v nálevku -O-O-O-Okolo ústního otvoru – 10 ramen, slouží k pohybu a k získávání potravy -O-O-O-Oporou těla je vápenatá destička – sépiová kost (zbytek schránky uvnitř těla) -O-O-O-Oddělené pohlaví, vývin přímý (Kliknutím na „sépie obecná“ se můžete podívat na video)

23 Hlavonožci - zástupci C C hhhh oooo bbbb oooo tttt nnnn iiii cccc eeee p p p p oooo bbbb řřřř eeee žžžž nnnn íííí -M-M-M-Má 8 stejně dlouhých ramen kolem ústního otvoru -h-h-h-hojně se vyskytuje ve Středozemním moři a v teplých vodách Atlantiku -D-D-D-Dorůstají velkých rozměrů (koukni na video – chobotnice napadla ž ž ž ž ž rrrr aaaa llll oooo kkkk aaaa a pppp oooo tttt áááá pppp ěěěě čččč eeee)

24 Hlavonožci - zástupci Loděnka hlubinná -J-J-J-Je nazývána „živou zkamenělinou“ -Ž-Ž-Ž-Žije v hloubkách Tichého oceánu -M-M-M-Má spirálovitě stočenou schránku s větším počtem komůrek

25 Hlavonožci - zástupci Krakatice obrovská – největší hlavonožec (Kliknutím na obrázek zjisti více)


Stáhnout ppt "Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.1.05/02.0010 Název projektu Digitalizace výuky."

Podobné prezentace


Reklamy Google