Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1.4 75021293 Tematický celek: Vlastivěda - dějepisná část (4. a 5. ročník) Název a číslo učebního.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1.4 75021293 Tematický celek: Vlastivěda - dějepisná část (4. a 5. ročník) Název a číslo učebního."— Transkript prezentace:

1 Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Vlastivěda - dějepisná část (4. a 5. ročník) Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_04_14 Druhá polovina 19. století Mgr. Iveta Hosová Anotace: učební materiál obsahuje informace o počátcích průmyslové revoluce a rozvoji kultury Metodika: animovaná prezentace slouží k předvedení na interaktivní tabuli

2 Druhá polovina 19.století Byly zrušeny cechy a lidé mohli podnikat. Průmysl zcela ovládla strojová výroba. Významným odvětvím byl textilní průmysl, mimořádný rozmach nastal ve strojírenství, velké hutní podniky vznikaly poblíž dolů s černým uhlím, rozvíjel se chemický průmysl a zemědělství.

3 Nástup elektřiny Dosud vládnoucí páru nahrazovala elektřina. Velkou zásluhu na využití elektrické energie měl František Křižík. Nejvýznamnějším vynálezem je oblouková lampa, předchůdce žárovky. Křižík postavil první elektrifikovanou železnici v českých zemích. V Praze uvedl do provozu první elektrickou dráhu. Jako první se projížděl ulicemi Prahy v elektromobilu.

4 František Křižík

5 Oblouková lampa

6 Elektrická dráha

7 Koněspřežné tramvaje

8 Uvolnění života Po krátkém absolutistickém období uvolnil císař František Josef I. poměry v Rakousku. Opět se začaly vydávat české noviny a knihy. Byly zakládány čtenářské, pěvecké a divadelní spolky. Byla založena tělovýchovná jednota Sokol. Čeští politikové však marně usilovali o samosprávu českých zemí.

9 Vznik Rakousko - Uherska V roce 1867 si Maďaři vymohli ve vídeňské vládě takzvané vyrovnání (rozdělení monarchie na dvě části – Rakousko a Uhersko). Rozmach českého národa se projevoval i ve školství a kultuře. Povinná školní docházka se rozšířila na 8 let. Vznikaly měšťanské školy, odborné školy, ve větších městech gymnázia a reálky. Koncem 19. století bylo skoro všechno obyvatelstvo gramotné.

10 Rozvoj kultury a umění Vyrostla nová generace českých malířů, sochařů, skladatelů, architektů, básníků a spisovatelů. Češi stále neměli své divadlo, proto se vlastenci rozhodli, že si v Praze své Národní divadlo postaví. Začala sbírka na jeho stavbu. Sen se splnil a divadlo bylo postaveno. Na jeho výzdobě se podíleli významní čeští sochaři a malíři. Krátce po slavnostním otevření v divadle vypukl požár a budovu téměř zničil. Započaly nové sbírky a Národní divadlo bylo brzy opraveno a v roce 1883 znovu otevřeno představením opery Bedřicha Smetany Libuše.

11 Národní divadlo

12 Položení základního kamene národního divadla

13 Zdroje Archiv Šechtl a Voseček :Soubor:Krizik.jpg, [online] :44. [cit ]. Dostupný z WWW:.Šechtl a Voseček Autor neznámý :Soubor:Arc lamp-arc 2 PNr°0030.jpg,[online] :44. [cit ]. Dostupný z WWW:. Ferdinand Herčík :Soubor:Krizik Electric Tram 1891 Hercik.png, [online] :44. [cit ]. Dostupný z WWW:. František Štraybl :Soubor:Konesprezna tramvaj Praha 1876.png, [online] :44. [cit ]. Dostupný z WWW:. Autor neznámý:http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Krizik_Electric_Tram_1891_Hercik.png,[online] :44. [cit ]. Dostupný z WWW:. Autor neznámý:Soubor:Zakladni kamen Narodniho divadla.JPG,[online] :44. [cit ]. Dostupný z WWW:


Stáhnout ppt "Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1.4 75021293 Tematický celek: Vlastivěda - dějepisná část (4. a 5. ročník) Název a číslo učebního."

Podobné prezentace


Reklamy Google