Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_142 Jméno autora: Mgr. Tomáš FULÍN Třída/ročník: PS1 / 1.ročník Datum vytvoření: 18.11.2013 Vzdělávací oblast:Matematika.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_142 Jméno autora: Mgr. Tomáš FULÍN Třída/ročník: PS1 / 1.ročník Datum vytvoření: 18.11.2013 Vzdělávací oblast:Matematika."— Transkript prezentace:

1 Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_142 Jméno autora: Mgr. Tomáš FULÍN Třída/ročník: PS1 / 1.ročník Datum vytvoření: Vzdělávací oblast:Matematika a její aplikace Tematická oblast:Intervaly – vyjádření, symbolika Předmět:Matematika Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Prezentace na množinovou algebru. Vysvětlí pojem interval a jeho vztah k množinám. Seznámí studenta se symbolikou a operacemi s intervaly. Student se naučí používat číselnou osu pro určování výsledků operací s intervaly. Prezentace je doplněna animacemi pro lepší pochopení a názornost. Klíčová slova:Interval, symbolika, sjednocení, průnik, rozdíl, číselná osa Druh učebního materiálu:Studijní materiál, přehled látky Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/

2 Množiny a intervaly

3  Definice intervalu  Symbolika  Způsoby zápisu  Množinové operace

4 Interval je každá souvislá množina reálných čísel R. Každý bod, který není krajním bodem, nazýváme vnitřní bod intervalu.

5 Intervaly označujeme velkými písmeny: např.: A; B; I; M; … Krajní body označujeme malými písmeny: např.: a; b; m; x; x 1 ; x 2 ; … To, že krajní bod x patří do intervalu, zapíši závorkou  nebo . To, že krajní bod x nepatří do intervalu, zapíši závorkou ( nebo ). Pokud je interval z nějaké strany neomezený, zapisujeme to symbolem nekonečna +  nebo - . U symbolu nekonečna je vždy kulatá závorka.

6 Název intervaluOznačeníNerovnostGrafické znázornění Uzavřený interval  a; b  a  x  b Otevřený interval (a; b) a < x a (-  ; a  x  ax  a (-  ; a) x < ax < a Oboustranně neomezený int. (-  ; +  ) x  R ab ab ab ab a a a a R

7 značíme: A  B Do sjednocení intervalů A, B patří všechna reálná čísla, které patří alespoň do jednoho z intervalů A, B. např:a) b) A = ( -3; 2  B = ( 0; +  ) A  B = ( -3; +  ) B =  1; 6  A =  2,5; 10 ) A  B =  1; 10 ) ,5 610

8 značíme: A  B Průnik intervalů A, B obsahuje všechna reálná čísla, která patří do intervalu A a zároveň do intervalu B. např:a) b) A = ( -3; 2  B = ( 0; +  ) A  B = ( 0; 2  B =  1; 6  A =  2,5; 10 ) A  B =  2,5; 6  ,5 610

9 značíme: A - B Rozdíl intervalů A - B obsahuje všechna reálná čísla, která patří do intervalu A a zároveň nepatří do B. např:a) b) A = ( -3; 2  B = ( 0; +  ) A - B = ( -3; 0  B =  1; 6  A =  2,5; 10 ) A - B = ( 6; 10 ) ,5 610

10 značíme: B - A Rozdíl intervalů B - A obsahuje všechna reálná čísla, která patří do intervalu B a zároveň nepatří do A. např:a) b) A = ( -3; 2  B = ( 0; +  ) B - A = ( 2; +  ) B =  1; 6  A =  2,5; 10 ) A - B = ( 6; 10 ) ,5 610


Stáhnout ppt "Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_142 Jméno autora: Mgr. Tomáš FULÍN Třída/ročník: PS1 / 1.ročník Datum vytvoření: 18.11.2013 Vzdělávací oblast:Matematika."

Podobné prezentace


Reklamy Google