Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies Konference „Předpoklady úspěchu v životě i práci“ Hlavní.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies Konference „Předpoklady úspěchu v životě i práci“ Hlavní."— Transkript prezentace:

1 Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies Konference „Předpoklady úspěchu v životě i práci“ Hlavní zjištění z výzkumu OECD PIAAC Jana Straková, Arnošt Veselý Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

2 Základní informace o výzkumu PIAAC komplementární k výzkumu PISA šetření dospělých ve věku let testy čtenářské a numerické gramotnosti a dovednosti řešit problémy v prostředí informačních technologií dotazníky mapující počáteční a další vzdělávání, zkušenosti na trhu práce a využívání dovedností v životě a v práci reprezentativní výzkum, náhodný výběr respondentů administrace vyškolenými tazateli v domácnostech administrace prostřednictvím přenosného počítače (CAT) s alternativou písemného testu

3 Základní informace o výzkumu PIAAC hlavní sběr na přelomu 2011, 2012 Celkem 24 vyspělých zemí: Austrálie, Belgie (Vlámsko), Česká republika, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Irsko, Itálie, Japonsko, Kanada, Jižní Korea, Kypr, Německo, Nizozemsko, Norsko, Polsko, Rakousko, Rusko, Slovensko, Spojené státy americké, Španělsko, Švédsko, Velká Británie (Anglie a Severní Irsko). účast celkem respondentů v ČR získána data od 6102 respondentů, dosažená návratnost 66 % zahájena druhá vlna: Chile, Indonésie, Izrael, Litva, Nový Zéland, Řecko, Singapur, Slovinsko a Turecko předpokládaná periodicita 10 let

4 Zdroje OECD First Results from the Survey of Adult Skills. Dostupné na: ilibrary.org/education/oecd-skills-outlook- 2013_ enhttp://www.oecd- ilibrary.org/education/oecd-skills-outlook- 2013_ en

5 Průměrný výsledek v testu čtenářské gramotnosti Průměrný výsledek Srovnávaná zeměZemě, jejichž výsledek NENÍ významně odlišný od srovnávané země 296Japonsko 288Finsko 284Nizozemí 280AustrálieNorsko, Švédsko 279ŠvédskoAustrálie, Norsko 278NorskoAustrálie, Švédsko 276EstonskoČeská republika, Vlámsko (Belgie) 275VlámskoČeská republika, Estonsko, Slovensko 274Česká republikaKanada, Estonsko, Korea, Slovensko, Vlámsko, Anglie/S.Irsko (VB) 274SlovenskoKanada, Česká republika, Korea, Vlámsko, Anglie/S.Irsko (VB) 273KanadaČeská republika, Korea, Slovensko, Anglie/S.Irsko (VB) 273Průměr OECDKanada, Česká republika, Korea, Slovensko, Anglie /S.Irsko (VB) 273KoreaKanada, Česká republika, Slovensko, Anglie/S.Irsko (VB) 272Anglie/S.Irsko (VB)Kanada, Česká republika, Dánsko, Korea, Slovensko, Spojené státy americké 271DánskoRakousko, Německo, Spojené státy americké, Anglie/S.Irsko (VB) 270NěmeckoRakousko, Dánsko, Spojené státy americké, Anglie/S.Irsko (VB), Kypr 270Spojené státy americké Rakousko, Dánsko, Německo, Anglie/S.Irsko (VB), Kypr 269RakouskoDánsko, Německo, Spojené státy americké, Kypr 269KyprRakousko, Německo, Spojené státy americké, Irsko 267PolskoIrsko 267IrskoPolsko, Kypr 262Francie 252ŠpanělskoItálie 250ItálieŠpanělsko

6 Průměrný výsledek v testu numerické gramotnosti Průměrný výsledek Srovnávaná země Země, jejichž výsledek NENÍ významně odlišný od srovnávané země 288Japonsko 282Finsko Nizozemí, Vlámsko (Belgie) 280Vlámsko Dánsko, Finsko, Nizozemí, Norsko, Švédsko 280Nizozemí Finsko, Norsko, Švédsko, Vlámsko (Belgie) 279Švédsko Dánsko, Nizozemí, Norsko, Vlámsko (Belgie) 278Norsko Dánsko, Nizozemí, Švédsko, Vlámsko (Belgie) 278Dánsko Norsko, Švédsko, Vlámsko (Belgie) 276Slovensko Rakousko, Česká republika 276Česká republika Rakousko, Slovensko 275Rakousko Česká republika, Estonsko, Slovensko 273Estonsko Rakousko, Německo 272Německo Estonsko 269Průměr OECD Austrálie 268Austrálie Kanada 265Kanada Austrálie, Kypr 265Kypr Kanada, Korea 263Korea Anglie/S. Irsko (VB), Kypr 262Anglie/S. Irsko Korea, Polsko 260Polsko Anglie/S. Irsko (VB) 256Irsko Francie, Spojené státy americké 254Francie Irsko, Spojené státy americké 253USA Francie, Irsko 247Itálie Španělsko 246Španělsko Itálie

7 Průměrný výsledek v testu čtenářské gramotnosti Průměrný výsledek Srovnávaná zeměZemě, jejichž výsledek NENÍ významně odlišný od srovnávané země 299JaponskoFinsko 297FinskoJaponsko, Jižní Korea, Nizozemsko 295NizozemskoFinsko, Jižní Korea 293Jižní KoreaFinsko, Nizozemsko 287EstonskoAustrálie, Vlámsko (Belgie) 285Vlámsko (Belgie)Austrálie, Česká republika, Estonsko, Polsko, Švédsko 284AustrálieČeská republika, Estonsko, Německo, Polsko, Švédsko, Vlámsko(Belgie) 283ŠvédskoAustrálie, Česká republika, Německo, Polsko, Vlámsko(Belgie) 281PolskoAustrálie, Česká republika, Německo, Švédsko, Vlámsko(Belgie) 281Česká republikaAustrálie, Rakousko, Kanada, Dánsko, Německo, Polsko, Slovensko, Švédsko, Vlámsko (Belgie) 280Průměr OECDRakousko, Česká republika, Německo, Polsko, Švédsko 279NěmeckoAustrálie, Rakousko, Kanada, Česká republika, Dánsko, Francie, Norsko, Polsko, Slovensko, Švédsko 278RakouskoKanada, Česká republika, Dánsko, Francie, Německo, Norsko, Slovensko 276DánskoRakousko, Kanada, Česká republika, Francie, Německo, Norsko, Slovensko, USA 276SlovenskoRakousko, Kanada, Česká republika, Dánsko, Francie, Německo, Norsko, USA 276KanadaRakousko, Česká republika, Dánsko, France, Německo, Norsko, Slovensko, USA 275NorskoRakousko, Kanada, Dánsko, Francie, Německo, Irsko, Slovensko, USA 275FrancieRakousko, Kanada, Dánsko, Německo, Norsko, Slovensko, USA 272USAKanada, Dánsko, Francie, Irsko, Norsko, Slovensko, Anglie/S.Irsko (VB), Kypr 271IrskoNorsko, USA, Anglie/S.Irsko (VB), Kypr 267KyprIrsko, Španělsko, USA, Anglie/S.Irsko (VB) 266Anglie/S.Irsko (VB)Irsko, Itálie, Španělsko, USA, Kypr 264ŠpanělskoItálie, Anglie/S.Irsko (VB), Kypr 261ItálieŠpanělsko, Anglie/S.Irsko (VB)

8 Průměrný výsledek Srovnávaná zeměZemě, jejichž výsledek NENÍ významně odlišný od srovnávané země 285Nizozemsko Finsko, Japonsko, Jižní Korea, Vlámsko (Belgie) 285Finsko Japonsko, Jižní Korea, Nizozemsko, Vlámsko (Belgie) 283Japonsko Rakousko, Česká republika, Estonsko, Finsko, Jižní Korea, Nizozemsko, Slovensko, Švédsko, Vlámsko (Belgie) 283Vlámsko (Belgie) Rakousko, Finsko, Japonsko, Jižní Korea, Nizozemsko, Slovensko, Švédsko 281Jižní Korea Rakousko, Česká republika, Estonsko, Finsko, Japonsko, Nizozemsko, Slovensko, Švédsko, Vlámsko (Belgie) 279Rakousko Česká republika, Estonsko, Německo, Japonsko, Jižní Korea, Slovensko, Švédsko, Vlámsko (Belgie) 279Estonsko Rakousko, Česká republika, Německo, Japonsko, Jižní Korea, Slovensko, Švédsko 278Švédsko Rakousko, Česká republika, Estonsko, Německo, Japonsko, Jižní Korea, Slovensko, Vlámsko (Belgie) 278Česká republika Rakousko, Estonsko, Německo, Japonsko, Jižní Korea, Slovensko, Švédsko 278Slovensko Rakousko, Česká republika, Estonsko, Německo, Japonsko, Jižní Korea, Švédsko, Vlámsko (Belgie) 275Německo Austrálie, Rakousko, Česká republika, Dánsko, Estonsko, Norsko, Slovensko, Švédsko 273Dánsko Austrálie, Německo, Norsko 271Průměr OECD Austrálie, Kanada, Dánsko, Norsko, Polsko 271Norsko Austrálie, Kanada, Dánsko, Německo, Polsko 270Austrálie Kanada, Dánsko, Německo, Norsko, Polsko, Kypr 269Polsko Austrálie, Kanada, Norsko, Kypr 268Kanada Austrálie, Norsko, Polsko, Kypr 264Kypr Austrálie, Kanada, Francie, Polsko 263Francie Kypr 258Irsko Itálie, Španělsko, Anglie/S.Irsko(VB) 257Anglie/S.Irsko(VB) Irsko, Itálie, Španělsko 255Španělsko Irsko, Itálie, Anglie/S.Irsko(VB) 251Itálie Irsko, Španělsko, USA, Anglie/S.Irsko(VB) 249USA Itálie Průměrný výsledek v testu numerické gramotnosti 16-24

9 Podíl respondentů na dílčích úrovních způsobilosti - řešení problémů v prostředí informačních technologií

10 Rozložení kompetencí v populaci – čten. gram.

11 Výsledky podle rodinného zázemí – čten. gram.

12 Implikace 1 Dramatický úpadek výsledků nepotvrzen  ne unáhlené radikální změny, ale systematické postupné zlepšování Relativně nejhorší výsledky v řešení problémů v prostředí IT  posílit ve výuce málo dospělých s velmi špatnými, ale i s velmi dobrými výsledky, silná závislost na rodinném zázemí  vytvořit systém, který je schopen rozvíjet potenciál každého žáka

13 Sociodemografické souvislosti Průměry zakrývají vysokou variabilitu uvnitř jednotlivých zemí Podle – věku – pohlaví – Vzdělání – …

14 Výsledky ve čtenářské gramotnosti podle věku ‘78-’82 ’58-‘77

15 Výsledky podle pohlaví – čten. gram. MužiŽenyMuží - ženy PrůměrSEPrůměrSE Republic of Korea2760,752690,876,3 Netherlands2871,082810,946,1 Belgium2780,972731,085,3 Germany2721,172671,195,1 Spain2541,002491,044,7 Austria2721,042670,934,1 Norway2800,972760,913,9 Czech Republic2761,262721,303,4 Sweden2811,082781,103,3 Japan2980,882951,013,1 England/N. Ireland2741,372711,292,9 Canada2750,862720,792,3 Ireland2681,172651,102,3 OECD Average2740,242720,232,0 Australia2811,282791,111,8 United States2701,212691,330,7 Italy2501,502511,32-0,3 Denmark2711,032710,80-0,4 Slovak Republic2730,862740,82-0,8 Estonia2751,092770,81-1,6 Cyprus2681,182700,97-1,6 Finland2861,212890,99-3,2 Poland2640,972700,86-6,4

16 Výsledky podle pohlaví – numer. gram. MužiŽenyMuží - ženy PrůměrSEPrůměrSE Germany2801,312631,3217,3 Netherlands2891,092720,9716,7 Belgium2881,142721,1516,0 Norway2861,172711,0714,8 Canada2730,902580,9514,6 England/N. Ireland2691,392551,4214,3 United States2601,272461,4614,1 Australia2741,422611,2013,7 Sweden2861,312720,9813,6 Austria2821,202681,1413,2 Spain2520,992400,9512,5 Japan2941,132821,0612,3 Ireland2621,292501,3311,9 OECD Average2750,262640,2511,7 Italy2521,392421,3810,7 Denmark2831,202730,9510,3 Republic of Korea2690,902580,9910,3 Finland2871,202771,0010,2 Czech Republic2801,362711,309,0 Cyprus2681,132611,177,3 Estonia2760,862700,806,0 Slovak Republic2771,082750,972,4 Poland2611,242590,901,9

17 Čtenářská gramotnost – ženy dle věku

18 Čtenářská gramotnost – muži dle věku

19 Výsledky podle vzdělání – čten. gram.

20 Kompetence dle vzdělání – ČR Nejvyšší dosažené vzdělání Zastou pení v pop ulaci (%) Průměrný skór v čtenářské gramotnosti SEPrůměrný skór v numerické gramotnosti SEPrůměrný skór v řešení problémů v prostředí informačních technologií SE Základní vzdělání12,7258,92,7251,82,4285,43,1 Vyučení bez maturity kratší než 2 roky 2,5243,24,9242,26,3266,4 6,1 Vyučení bez maturity delší než 2 roky 32,8258,61,4259,31,5257,62,5 Vyučení s maturitou1,4264,16,5270,28,6273,18,2 Střední odborné s maturitou 25,4282,01,5284,91,4288,41,9 Střední všeobecné s maturitou (gymnázium) 4,6296,03,2297,53,3305,53,5 Středoškolská nástavba 2,3278,44,1284,97,3279,05,5 Vyšší odborné1,7293,04,3287,15,9279,75,9 Bakalářské vysokoškolské vzdělání 2,9297,84,6307,24,2299,96,8 Magisterské vysokoškolské vzdělání 11,6303,22,8313,23,0307,13,0 Postgraduální vzdělání1,4303,37,0319,95,9296,27,2

21 Implikace 2 Chronické problémy přetrvávají – selektivní systém, role učebních oborů Kompetence dány nejen školským systémem  větší pozornost propojení s dalšími politikami, další vzdělávání, využití kompetencí

22 Děkujeme za pozornost! Arnošt Veselý Katedra veřejné a sociální politiky Fakulta sociálních věd Univerzita Karlova v Praze Jana Straková Dům zahraniční spolupráce


Stáhnout ppt "Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies Konference „Předpoklady úspěchu v životě i práci“ Hlavní."

Podobné prezentace


Reklamy Google