Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Opylení a opylovači Pří_110_Rozmanitost přírody_Opylení a opylovači Autor: Mgr. Petra Zdráhalová Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Opylení a opylovači Pří_110_Rozmanitost přírody_Opylení a opylovači Autor: Mgr. Petra Zdráhalová Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková."— Transkript prezentace:

1 Opylení a opylovači Pří_110_Rozmanitost přírody_Opylení a opylovači Autor: Mgr. Petra Zdráhalová Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.

2 Anotace:  Digitální učební materiál je určen pro rozšiřování učiva o rostlinách, seznámení s pojmy opylení a oplození.  Materiál vysvětluje opylení a oplození u rostlin, seznamuje s různými druhy opylovačů prostřednictvím fotografií.  Je určen pro předmět přírodověda 4. ročník  Tento materiál vznikl jako doplňující materiál k učebnici: ŠTIKOVÁ, Věra. Člověk a jeho svět - přírodověda pro 4. ročník. Brno: NOVÁ ŠKOLA s. r. o., 2011, ISBN

3 Poznáš živočicha na obrázku? Co právě dělá? K čemu se chystá? Co na to rostlina?

4 Co je to opylení?  Opylení je děj, při kterém se samčí rostlinné buňky - pyl přenášejí na samičí orgány květu - blizna.  Opylení je základní podmínkou rozmnožování kvetoucích rostlin nutné k tomu, aby mohlo později vzniknout semeno.  Po opylení dochází za vhodných podmínek k oplození vajíčka v dolní části pestíku, ze kterého se pak vyvíjí semeno a ze semeníku vzniká plod.  K opylení dochází prostřednictvím: - větru - vody - opylovače - hmyzu - jiného živočicha

5 Opylení větrem  tento způsob nazýváme také větrosprašnost nebo větrosnubnost  je to způsob opylení semenných rostlin pomocí větru  větrem jsou opylovány hlavně nahosemenné,ale také krytosemenné rostliny  příkladem větrosprašných rostlin jsou jehličnany např. smrk nebo borovice. Z dalších například bříza nebo líska, také trávy.

6 Opylení vodou hvězdoš  způsob opylení pomocí vody se objevuje u některých vodních krytosemenných rostlin  některé mají květy nad hladinou a jsou opylovány pomocí větru nebo hmyzu  ty, které jsou opylovány vodou mají květy pod vodou nebo při vodní hladině  pyl bývá dlouhý a slepuje se, aby lépe splýval a zachytával se k uzpůsobené dlouhé blizně  např. hvězdoš, růžkatec a některé druhy rodu hvězdoš – viz. obr.

7 Opylení opylovačem  opylovač je živočich, který umožňuje opylení  přenáší pyl z jedné rostliny na druhou  rostliny poskytují živočichům pyl nebo nektar a opylovači „na oplátku! Roznáší pyl na jiné rostliny stejného druhu, čímž dojde k oplodnění rostlin

8 Opylovači - hmyz  hmyz je nejvýznamnějším opylovačem  jiným slovem také hmyzosnubnost  blanokřídlí např. včely  motýli, dvoukřídlí  brouci  třásněnky Včela medonosná

9 Zástupci hmyzích opylovačů Babočka paví oko Čmelák zemní Roháč obecný Blanokřídlí - včely a čmeláci Motýli Dvoukřídlí - mouchy Brouci Bzučivka

10 Opylovači - ptáci  známe asi 1500 druhů opylujících ptáků!  známí jsou zejména kolibříci  opylují také strdimilové, medosavkovití, květozobovití a šatovníkovití  nejčastější způsob opylování v tropech  někteří kolibříci zalétávají až na Aljašku Kolibřík

11 Opylovači - savci  ze savců opyluje zejména 30 druhů netopýrů  opylují hlavně v tropech  bývají vybaveni až 8cm dlouhým jazykem  z ostatních savců např. vačnatci, madagaskarský lemur vari, ale také člověk opyluje uměle rostliny Netopýr

12 Opylovač – vačnatec, savec, člověk Possum medosavý - jeden z opylovačů - vačnatců Lemur vari - Madagaskar Umělý opylovač - člověk

13 Další opylovači – plazi, měkkýši GekonSlimák největší  známe několik druhů slimáků, kteří požírají masitou bliznu a pyl jim ulpívá na těle.

14 Proč opylovači rostliny vlastně opylují? Květ šafránu  živočichové opylují hlavně proto, že je láká pyl nebo nektar rostlin  pyl je energeticky bohatý – hlavně na cukry  nektar je sladká šťáva s vysokým obsahem vody a rozpuštěného cukru  rostliny barvou, tvarem a vůní květů své opylovače lákají

15 Jaký květ si vybereš ty? ].].  každá skupina hmyzu má ráda jiný tvar květů  brouci vyhledávají velké, otevřené květy s velkým množstvím pylu  včely mají rády květy s nasládlou vůní a přistávacími plochami nejčastěji zvonkovitého nebo trubkovitého tvaru  můry si vybírají nevýrazné nebo bílé květy  mouchy chtějí temně červené květy nejlépe s pachem hnijícího masa  květy opylované ptáky jsou velké a barevné s velkým množstvím nektaru  netopýři mají rádi květy nápadně zbarvené a vonící zralým ovocem  plazy chtějí květy výrazné a robustní, nepříliš barevné

16 Zajímavosti Drakovec obecný, rostlina, která "přítápí" svým opylovačům Liány  v chladných oblastech je zvláštním lákadlem pro opylovače teplo uvnitř květu  např. drakovec obecný dokáže ohřát vnitřek květu až o 22 ºC  některé rostliny lákají zvukem např. liány, což je odraz zvuku signálů netopýrů

17 Leknín bílý Květ leknínu bílého je rostlinný orgán připravený k reprodukci

18 Citace: 1.LOUISE DOCKER. wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 2.STARA BLAZKOVA. wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 3.JAN PRANČL. wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 4.JON SULLIVAN. wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 5.APHAIA. wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 6.DIXI. wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 7.BENJAMIL GIMMEL. wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 8.J.F.GAFFART. wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 9.MDF. wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 10.PD-USGOV, EXACT AUTHOR UNKNOWN. wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: fledermaus.jpghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Big-eared-townsend- fledermaus.jpg 11.SOEBE. wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

19 Citace: 12.JOHN GOULD. wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 13.JOSE ANTONIO. wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 14.AHMET DEMIREL. wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 15.W. A. DJATMIKO. wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 16.MARINA JACOB. wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 17.DENIS BARTHEL. wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 18.MAKSIM. wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 19.ALVESGASPAR. wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 20.JORG HEMPEL. wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 21.SHYAMA. wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 22.DANIKAUF. wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

20 Použité zdroje:    ŠTIKOVÁ, Věra. Člověk a jeho svět - přírodověda pro 4. ročník. Brno: NOVÁ ŠKOLA s. r. o., 2011, ISBN


Stáhnout ppt "Opylení a opylovači Pří_110_Rozmanitost přírody_Opylení a opylovači Autor: Mgr. Petra Zdráhalová Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková."

Podobné prezentace


Reklamy Google