Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

13.1 Rozmanitost přírody – ROSTLINY, ČÁSTI A FUNKCE

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "13.1 Rozmanitost přírody – ROSTLINY, ČÁSTI A FUNKCE"— Transkript prezentace:

1 13.1 Rozmanitost přírody – ROSTLINY, ČÁSTI A FUNKCE
Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 13.1 Rozmanitost přírody – ROSTLINY, ČÁSTI A FUNKCE Poznáš nějaké rostliny na obrázku? Víš, jak se o ně starat? Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku, nebo neštovice? Autor: Mgr. Vladimíra Jaborová

2 Stromy jsou dřeviny, jejichž stonek se rozvětvuje z kmene nad zemí.
Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 13.2 Zopakuj si! Stromy jsou dřeviny, jejichž stonek se rozvětvuje z kmene nad zemí. Strom má kořen, kmen a větve. V produkčním období také listy, květy, plody. Větve vytváří korunu. Kvetoucí rostliny mají kořen, listy, stonek a květy. Z květů se vyvíjejí plody. Keře jsou dřeviny, jejichž stonek se rozvětvuje hned u země.  Na jaře vyraší pupeny, z nich vyrostou květy a listy. Na květy usedají včely, čmeláci a motýli, kteří opylují květy. Po opylení květy opadnou a začnou vytvářet plod. Plody dozrávají v létě a na podzim.

3 13.3 Společné znaky rostlin
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 13.3 Společné znaky rostlin Vyživují se Rostliny se vyživují jinak než živočichové. Svoji potravu si připravují samy, a to v zelených částech těla, zejména v listech. Potřebují k tomu oxid uhličitý (ze vzduchu), vodu s rozpuštěnými živinami (z půdy) a světlo (ze slunce). Vodu a oxid uhličitý rostliny za přítomnosti světla přeměňují na látky, které potřebují pro život, a na kyslík. Rostliny se vyživují pouze ve dne. Pohybují se Rostliny se nemohou pohybovat z místa na místo, ale mohou se pohybovat částmi svého těla, např. květ otáčet za sluncem. Pohybovat se také mohou semena rostlin. Poletují ve větru, jsou odnášena vodou nebo na tělech živočichů (při opylování). Rostou, vyvíjejí se a rozmnožují Během svého života rostliny mění svoji velikost i vzhled – rostou, vyvíjejí se a rozmnožují se. Rozmnožování kvetoucích rostlin Rozmnožují se semeny nebo částmi svého těla (cibule, hlízy). Rozmnožování nekvetoucích rostlin Rozmnožují se výtrusy. Patří mezi ně mechy, kapradiny, přesličky. Dýchají a vylučují Rostliny jsou živé, stejně jako živočichové dýchají. Rostliny dýchají všemi částmi svého těla, a to na světle i ve tmě. Při dýchání rostliny spotřebovávají kyslík, avšak v malém množství. Do ovzduší vylučují oxid uhličitý (v malém množství). Reagují na změny v přírodě Rostliny reagují na změny v přírodě, např. na změnu teploty vzduchu. Květy rostlin se působením tepla otevírají a působením chladu zavírají. Listnaté stromy před zimou shazují listí, protože v zimě je méně vody a světla. Při nedostatku vody rostliny usychají a vadnou. pampeliška - semena hyacint - cibule brambor - hlíza

4 13.4 Druhy rostlin Léčivé rostliny Kvetoucí rostliny Jedovaté rostliny
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 13.4 Druhy rostlin Léčivé rostliny ▪ některé části rostlin jsou léčivé ▪ vyrábějí se z nich léky, čaj nebo masti Kvetoucí rostliny ▪ největší rostlinná skupina ▪ patří k nim listnaté keře a stromy lípa jitrocel růže šípková Jedovaté rostliny ▪ některé rostliny nebo jejich části jsou jedovaté ▪ Nedotýkejte se jich! tulipán třešeň šeřík Nekvetoucí rostliny ▪ patří sem přesličky, mechy, kapradiny a plavuně konvalinka kosatec žlutý durman Zákonem chráněné rostliny ▪ některé rostliny jsou vzácné, proto je musíme chránit mech přeslička kapradí leknín koniklec hlaváček

5 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace
Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 13.5 Procvičení a příklady 1. Jaký má význam stonek pro rostlinu? Zkontroluj si své domněnky! 2. Jděte se třídou nebo s rodiči na přírodovědnou vycházku, sbírejte cestou rostliny, které uvidíte. Doma si je vylisujte v knize a vytvořte si herbář. 3. Které léčivé bylinkové čaje máte doma? Podívejte se, z které rostliny jsou vyrobeny. 4. Kdo opylovává květy? Proč? 5. Vyjmenuj části těla a/ stromu b/ keře c/ květiny 6. Jaké máte ve třídě a doma pokojové rostliny? Umíte o ně pečovat? výživa stonku - str. 2

6 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace
Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 13.6 Pokojové rostliny

7 13.7 Plant Plants need sun, rain and earth.
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 13.7 Plant Plants need sun, rain and earth.

8 13.8 Test znalostí 1. Proč hmyz opylovává květy? a/ aby se napil
Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 13.8 Test znalostí 1. Proč hmyz opylovává květy? a/ aby se napil b/ aby se mohl vytvářet plod c/ aby se najedl d/ pro zábavu 3. Proč nazýváme některé rostliny léčivé? a/ doktoři si je trhají do vázy b/ sypeme na ně léky c/ části rostlin bývají léčivé, vyrábí se z nich léky, čaje nebo masti d/ jsou státem chráněné 2. Jak se rozmnožují kvetoucí rostliny? a/ květy b/ semeny, cibulemi, hlízami c/ listy d/ kořenem 4. Mohou se rostliny pohybovat? a/ ano, samy se přesunou b/ přesouvají se pomocí kořenů c/ pohybují se, jak potřebují d/ pohybují se pouze částmi svého těla ( např. květy za sluncem) Správné odpovědi: b c d Test na známku

9 Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 13.9 Použité zdroje, citace - slide č. 7 - slide č. 7 - slide č. 2 - slide č. 5 - slide č. 4 - slide č. 3 - slide č. 3 - slide č. 4 Kliparty z databáze. Já a můj svět, prvouka pro 3. ročník – učebnice: Věra Štiková , nakladatelství Nová škola 2008, str – slide č. 4 - slide č. 4 - slide č. 4 - slide č. 4 - slide č. 4 – slide č. 4 - slide č. 6 – slide č. 5

10 13.10 Anotace Autor Mgr. Vladimíra Jaborová Období 01 – 06/2012 Ročník
Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 13.10 Anotace Autor Mgr. Vladimíra Jaborová Období 01 – 06/2012 Ročník 1. – 3. ročník Klíčová slova Rostliny, jejich části a funkce. Anotace Prezentace popisující rostliny, jejich části a funkce.


Stáhnout ppt "13.1 Rozmanitost přírody – ROSTLINY, ČÁSTI A FUNKCE"

Podobné prezentace


Reklamy Google