Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_597_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_597_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1."— Transkript prezentace:

1 Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_597_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1

2 Název vzdělávacího materiáluShoda přísudku s podmětem II. Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_597_5TR_CJ Číslo šablonyIII/2 AutorLeona Szabó, Mgr. Ročník5. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVPČeský jazyk TémaShoda přísudku s podmětem II. Očekávaný výstup Žák určí ve větě podmět, přísudek, určí druh podmětu a přísudku a správně utvoří koncovku příčestí minulého Anotace (způsob použití)Inovovaný výukový materiál slouží k seznámení žáků se shodou přísudku s podmětem Datum vytvořeníŘíjen 2012 Druh výukového materiáluPrezentace v PowerPointu Klíčová slovaPodmět, přísudek, příčestí minulé, rod, číslo, pád, podmět několikanásobný Rozvíjené klíčové kompetenceKompetence k učení a k řešení problémů Použitá literatura a zdrojeVlastní CZ.1.07/1.4.00/ – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU 2

3 Věty převeď do množného čísla v minulém čase. Piš je do sešitu. Vzor: Dítě si hraje na pískovišti. Děti si hrály na pískovišti. Do skříně se dostal mol. Lisoval jsem květiny do herbáře. Holub vrkal. Šakal loví ve smečce. Hlemýžď lezl v trávě. Veverka dováděla na stromě. Tajemství bylo prozrazeno. Pařez ztrouchnivěl. Jablko nepadá daleko od stromu. Ostrov byl objeven. Dítě se nakazilo chřipkou. Ředitel svolal schůzi. Ze stodoly vyběhla myš. 3

4 Řekněte, jakého rodu je podmět, a v přísudku doplňte správnou koncovku. hlas_ ztichl_ps_ vrčel_auta troubil_ koně se vzpínal_strašidla strašil_dny ubíhal_ kůzlata skotačil_zástup_ se shromáždil_nos_ zčervenal_ lampy se rozsvítil_rodiče tleskal_ptáci se stěhoval_ muži cvičil_brány se otevřel_sněhuláci tál_ herečky hrál_obědy chutnal_kapky ros_ se třpytil_ páni se rozhodoval_mýdla pěnil_meze se zelenal_ slepice kdákal_domy se bortil_děti se smál_ obchody se zavřel_spisovatelé psal_oddíly vojáků pochodoval_ 4

5 Podle koncovky v přísudku vyber ze závorky vhodný podmět. Zakroužkuj ho barevně a větu dokonči. (Ovoce, jablka, švestky) dozrávaly. (Lidé, dívky, lékaři) spěchaly. (Žáci, studenti, děti) počítaly. (Kry, sněhuláci, ledovce) roztávali. (Tarantule, piráti, lvice) napadali. (Plavidla, lodě, parníky) se plavila. (Sklíčka, korálky, perličky) se blýskala. 5

6 Podle vzoru sestav věty s několikanásobným podmětem a s přísudkem ve tvaru minulého času. Vzor: motyka a rýč, schovat do kůlny. Motyky a rýče byly schovány do kůlny. Slepice, kohout a kuře, zobat zrní. Matka a dcera, nakupovat šaty. Sova a sojka, sedět na větvích. Kůň,kobyla a hříbě, pást se v ohradě. Vlak, autobus a trolejbus, vyjet z nádraží. Klaun a kouzelník, bavit publikum. Veslo a bidlo, zlomit se. 6

7 1. Jaké máme koncovky v příčestí minulém? 2. Podle čeho se řídíme v psaní koncovek v příčestí minulém u několikanásobných podmětů? 3. Jaké máme druhy podmětů? 4. Jaké máme druhy přísudků? 5. Kdy se píše v koncovce příčestí minulého měkké i? 7

8 8 Věty převeď do množného čísla v minulém čase. Piš je do sešitu. Vzor: Dítě si hraje na pískovišti. Děti si hrály na pískovišti. Do skříně se dostali moli. Lisovali jsme květiny do herbáře. Holubi vrkali. Šakali loví ve smečce. Hlemýždi lezli v trávě. Veverky dováděly na stromě. Tajemství byla prozrazena. Pařezy ztrouchnivěly. Jablka nepadla daleko od stromu. Ostrovy byly objeveny. Děti se nakazily chřipkou. Ředitelé svolali schůzi. Ze stodoly vyběhly myši.

9 Řekněte, jakého rodu je podmět, a v přísudku doplňte správnou koncovku. hlasy ztichlypsi vrčeliauta troubila koně se vzpínalistrašidla strašiladny ubíhaly kůzlata skotačilazástupy se shromáždilynosy zčervenaly lampy se rozsvítilyrodiče tleskaliptáci se stěhovali muži cvičilibrány se otevřelysněhuláci táli herečky hrályobědy chutnalykapky rosy se třpytily páni se rozhodovalimýdla pěnilameze se zelenaly slepice kdákalydomy se bortilyděti se smály obchody se zavřelyspisovatelé psalioddíly vojáků pochodovaly 9

10 Podle koncovky v přísudku vyber ze závorky vhodný podmět. Zakroužkuj ho barevně a větu dokonči. (Ovoce, jablka, švestky) dozrávaly na podzim. (Lidé, dívky, lékaři) spěchaly do školy. (Žáci, studenti, děti) počítaly příklady. (Kry, sněhuláci, ledovce) roztávali na slunci. (Tarantule, piráti, lvice) napadali lodě. (Plavidla, lodě, parníky) se plavila po moři. (Sklíčka, korálky, perličky) se blýskala na sluníčku. 10

11 Podle vzoru sestav věty s několikanásobným podmětem a s přísudkem ve tvaru minulého času. Vzor: motyka a rýč, schovat do kůlny. Motyky a rýče byly schovány do kůlny. Slepice, kohouti a kuřata zobali zrní. Matky a dcery nakupovaly šaty. Sovy a sojky seděly na větvích. Koně,kobyly a hříbata se pásli v ohradě. Vlaky, autobusy a trolejbusy vyjely z nádraží. Klauni a kouzelníci bavili publikum. Vesla a bidla se zlomila. 11


Stáhnout ppt "Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_597_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1."

Podobné prezentace


Reklamy Google