Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433."— Transkript prezentace:

1 ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Miloslav Bubeníček Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuVY_32_INOVACE_DEH_0312 Stupeň a typ vzděláváníStřední odborné vzdělání v konzervatoři Vzdělávací oblastSpolečný odborný základ Vzdělávací obor82-44-P/01 Hudba, P/01 Zpěv Tematický okruh12. Hudební klasicismus v Čechách Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 16 – 19 let Anotace Výukový materiál určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem. Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slovaBrixi, Seger, Koželuh Datum16. prosince 2013– datum ověření ve výuce

2 Anotace Text s názvem Hudební klasicismus v Čechách slouží jako pomocný text při výuce předmětu dějiny hudby na konzervatoři. Předpokládá se doplnění informací výkladem pedagoga, ale lze jej použít jako vstupní osnovu pro další samostudium studentů.

3 Hudební klasicismus v Čechách

4 Položíme-li si otázku proč se čeští hudebníci tak úspěšně prosadili v těžké evropské konkurenci, nemusíme zřejmě dlouho hledat odpověď. Vyšli totiž z hudebního prostředí, jež jim dalo do vínku nejdůležitější rysy klasické hudby. Česká lidová píseň se již delší dobu pohybovala v dur-mollové tonalitě, stavba její melodie byla příjemně a logicky klenutá a frázování se pohybovalo v periodicky stavěných úsecích. Česká hudba tak po dlouhých letech dohnala zpoždění proti Evropě, jež vykazovala již na počátku 17. století, a dostala se do popředí hudebního vývoje. Interpreti i skladatelé vyšli z tohoto základu a ukazovali další směr. Existenční podmínky u nás byly špatné, proto mnozí odešli do ciziny, kde se velmi často výborně uplatnili. Mnozí ale zůstali doma.

5 Velmi výraznou postavou se v polovině 18. století stal syn barokního skladatele Šimona Brixiho František Xaver Brixi (2. ledna 1732 – 14. října 1771). Život a dílo: – 1748 studoval na hudebně zaměřeném gymnáziu v Kosmonosích -po studiích byl varhaníkem v několika chrámech v Praze -byl uznávaným skladatelem -roku 1759 se stal kapelníkem chrámu sv. Víta, byl jím až do smrti -psal chrámovou hudbu, například Magnificat, offertoria, na 100 mší, oratoria, varhanní koncerty, celkem asi 500 skladeb.

6 Fr. X. Brixi byl mimořádný skladatel, vedle něj měli další skladatelé obtížnou pozici. Například Johannes Lohelius Oehlschlägel (1724 – 1788), varhaník strahovského kůru, byl výborný kontrapunktik a napsal množství chrámových skladeb, ale nedosáhl mistrovství Brixiho melodiky. František Václav Habermann (1706 – 1783), vzdělaný hudebník, který procestoval Itálii, Francii, Španělsko a všude byl uznáván, autor chrámových skladeb a instrumentální hudby je jako skladatel dnes prakticky zapomenut.

7 Škola slavného varhaníka Josefa Ferdinanda Norberta Segera byla známá svou kvalitou. Nejvýznamnějším žákem se stal svatovítský kapelník Leopold Koželuh, rodným jménem Jan Antonín (26. červen 1747, Velvary – 7. květen 1818, Vídeň). Život a dílo: -prvním učitelem byl jeho bratranec, skladatel Jan Antonín Koželuh -v 70. letech 18. století jej kompozici učil František Xaver Dušek se odstěhoval do Vídně -učil se u J. G. Albrechtsbergera

8 -provozoval hudební nakladatelství -dochovalo se asi 400 skladeb -30 symfonií, 22 klavírních koncertů, koncert pro čtyřruční klavír -24 houslových sonát, klavírní tria, smyčcové kvartety atd. -Katalog skladeb L. Koželuha sestavil muzikolog Milan Poštolka.

9 1. Koželuhův rodný domek ve Velvarech

10 Dalším pražským žákem Segerovým byl Jan Křtitel Kuchař (5. března 1751, Choteč – 18. února 1829, Praha), varhaník, cembalista a hudební skladatel. Život a dílo: -základní hudební vzdělání získal ve Vrchlabí u varhaníka Alexe Tháma -studoval na jezuitských gymnáziích v Hradci Králové a Jičíně -byl žákem N. Segera -sudoval filosofii v Praze -od roku 1772 byl varhaníkem v kostele sv. Jindřicha v Praze -učil ve šlechtických rodinách Hartigů, Buquoyů a Příchovských

11 -byl obdivovatelem W. A. Mozarta -pravděpodobně se jako cembalista aktivně zúčastnil provedení Figarovy svatby a premiéry Dona Giovanniho v Praze -je autorem klavírních výtahů obou oper a také opery Cosi van tutte -vstoupil do nejstarší pražské zednářské lóže pravděpodobně hrál na cembalo při pražské premiéře opery La clemenza di Tito -nejznámější jsou jeho dva varhanní koncerty, preludia, fugy, toccaty a fantasie.

12 K pražským významným žákům N. Segera patří ještě Vincenc Mašek (5. dubna 1755, Zvíkovec u Zbiroha – 15. listopadu 1831, Praha), skladatel, hudební pedagog a vydavatel. Život a dílo: -pocházel z učitelské rodiny -otec mu dal základní hudební vzdělání -klavír studoval u Fr. X. Duška -skladbu studoval u N. Segera -byl sekretářem hraběte z Vrby, pořádal koncerty v Německu -poté byl ředitelem kůru v kostele sv. Mikuláše na Malé Straně -stal se soudním znalcem v oboru muzikálií

13 -jeho manželka byla klavíristkou a hrála virtuosně na skleněnou harmoniku -pořádali spolu koncerty ze svých vlastních skladeb -je evidováno 400 skladeb, ale mnohé jsou možná přepisy -komponoval písně, skladby pro klavír i skleněnou harmoniku -je autorem chrámové hudby -oblíbené byly jeho partity pro dechové nástroje -komponoval ještě v době romantismu, ale ve stylu éry předchozí.

14 Doporučený poslech Fr. Xaver Brixi: varhanní skladby

15 Otázky k ověření znalostí 1.Kteří čeští skladatelé působící v Čechách jsou reprezentanty klasicismu? 2.Který český skladatel hrál na cembalo při premiéře Mozartovy opery Don Giovanni a vypracoval klavírní výtahy také jeho dalších oper? 3.Která teoretická a kompoziční škola byla v Praze uznávaná pro mimořádnou kvalitu?

16 Seznam vyobrazení 1.Koželuhův rodný domek ve Velvarech, _of_Leopold_Kozeluh_048.jpg _of_Leopold_Kozeluh_048.jpg

17 Doporučená literatura 1. Smolka, Jaroslav: Dějiny hudby, TOGGA, Praha Šafařík, Jiří: Dějiny hudby I., Votobia Šišková, Ingeborg: Dějiny hudby IV Klasicismus, Euromedia Group - Ikar, Praha 2012


Stáhnout ppt "ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433."

Podobné prezentace


Reklamy Google