Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vzdušnicovci – obecná charakteristika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT6/5 Šablona: III/2 Inovace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vzdušnicovci – obecná charakteristika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT6/5 Šablona: III/2 Inovace."— Transkript prezentace:

1 EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vzdušnicovci – obecná charakteristika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT6/5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Zoologie bezobratlých Autor: Jakub Siegl Datum vytvoření: 15. 10. 2013 Garant (kontrola): Mgr. Šárka Kirchnerová Ročník: vyšší gymnázium Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Téma: Výukový materiál – vzdušnicovci – obecná charakteristika Metodika/anotace: Powerpointová prezentace slouží jako výuková příloha teoretických hodin. Obsahuje základní informace o stavbě těla a ekologickém významu skupiny Tracheata. Prezentaci lze použít také jako podklad pro přípravu k maturitě. Časový rozvrh: 40 min Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

2 Tracheata (Uniramia) vzdušnicovci - kmen trachea = vzdušnice (dýchací útvar tohoto kmene) unus = jeden, ramus = větev (podle jednovětevných končetin) pestrá skupina čítající více než 1 milion popsaných druhů (odborníci se dohadují, že by skutečný počet druhů mohl být až 3x vyšší) velikost těla v rozmezí 0,2 mm (brvušky) – 35,7 cm (pakobylka Phobaeticus chanii z Bornea) a 39 cm stonoha obrovská primárně suchozemská skupina, sekundárně vodní tělo článkované – srůst článků v tělní celky: – hlava (většinou 6 článků) - jeden pár tykadel (3 články), končetiny přeměněné v ústní ústrojí – hruď (3 články) - 3 páry končetin, mohou být křídla – zadeček (6-11 článků) – vždy bez končetin, mohou být kladélka, žihadla, cerky, štěty či paštěty – hruď se zadečkem mohou srůstat v trup – s velkým počtem končetin

3 Utváření těla Obr. 1: http://www.kbi.zcu.cz/OB/studium/invert/obra.php Hlava, hruď a zadeček Hlava a trup Obr. 2: http://www.goldridge08.com/anki ng/Diplopoda.htm

4 Obr. 3: http://web2.mendelu.cz/af_291_projekty2/vseo/stranka.php?kod=577 Stavba a typy končetin u vzdušnicovců kyčel příkyčlí stehnoholeň chodidlo – až 5 článků, obvykle 2 drápky

5 vchlípením a následnou vnitřní rotací se utváří systém trubic (vzdušnic – tracheje) ústících na povrch v oblasti zadečku (stigmata) – tudy dovnitř proudí vzduch, který je rozváděn ke všem tělním buňkám včetně křídel (koncové tracheoly). U vodních larev obdoba ve formě tracheálních žaber. Povrch těla kryje silná sklerotizovaná kutikula vylučovaná epidermis chrání tělo, napojují se svaly a nervy brání tělu v růstu – nutné svlékání – růst je tak skokový  ovlivňuje koncentrační poměr hormonu juvenilního (neotenin) a svlékacího (ekdyzon) vychlípením vznikají křídla  vycházejí u létavého hmyzu z druhého (mezotorax) a třetího (metatorax) hrudního článku  původně blanitá, první pár může být přeměněn v krovky (brouci) nebo polokrovky (ploštice), popřípadě mohou být kožovitá (rovnokřídlí – kobylky)  redukce jednoho páru křídel u dvoukřídlých (moucha – místo toho kyvadélko) nebo úplná (blechy, vši) Obr. 4: http://www.kbi.zcu.cz/OB/studium/invert/obra.php Obr. 5: http://ww w.zoologie.frasma.cz/ mmp%2002 14%20sesti nozi/%C5%A 1estinoz%C 3%AD.html

6 Stigma Obr. 6: http://gymtri.trinec.org/index.php?option=com_imagebrowser&vi ew=gallery&folder=biologie/mikrofografie&Itemid=32 Obr. 7: http://www.oskole.sk/?id_cat=7&clanok=18126 Typy křídel hmyzu Obr. 8: http://www.cals.ncsu.edu/course /ent425/pinning1.html

7 TS – průchozí, klasicky členěná, chybí hepatopankreas, obklopena tukovým tělesem – ústní ústrojí tvořeno párem mandibul a dvěma páry maxil – druhý pár splynutím tvoří nepárový spodní pysk, horní pysk – přeměna krycích štítků hlavy; slinné žlázy – ústní ústrojí dle příjmu potravy: původně kousací (brouci, stonožky) sací (motýli) bodavě sací (blechy) lízací (moucha domácí) kousavě sací (bzikavky) – ústní ústrojí dle uložení: přední, polospodní, spodní Obr. 9: http://www.hmyz.net/anatomie.htm Stavba hlavy (vlevo síťokřídlí, vpravo blanokřídlí): 1 – temeno, 2 - článek tykadla, 3 - článek tykadla 4 - složené oko, 5 – čelo, 6 - čelní štítek, 7 - kusadlo 8 - jednoduchá očka, 9 - čelistní makadlo, 10 - svrchní pysk 11,12 – čelisti, 13 - pyskové makadlo CS – redukovaná – trubicovité srdce, fce pouze rozvodu živin, hemolymfy; stonožky složitější VS – malpighické trubice – vychlípeniny střeva (2-200) Stavba těla: Obr. 10: http://www.proprofs.com/flashcards/sto ry.php?title=biology-ii-lab-arthropoda-ii

8 Stavba těla: NS – modifikovaná žebříčková – nadjícnová zauzlina („mozek“) – 3 části a podjícnová zauzlina inervující ústní končetiny, u každého páru končetin párová ganglia + max. 8 zadečkových párů Neurohumorální žláza – látková výměna, růst, produkce feromonů Smysly – významné jsou zejména chemoreceptory a termoreceptory - tykadla – hygroreceptory – kutikulární útvary s citlivými buňkami – sluch - tympanální a stridulační orgány – obvykle zadní končetiny či zadeček – zrak – složené oči, střední jednoduché oči (3 ocely), postranní jednoduché oči Rozmnožování – gonogorismus, hermafroditismus vzácný – kopulace, častá partenogeneze – kladélka – někdy přeměna v žihadlo – oviparie, viviparie a ovoviviparie – vývoj nepřímý s proměnou dokonalou či nedokonalou Výskyt a význam – primárně na souši – sekundárně vodní (v mořích chybí), v půdě nebo paraziticky – významná až smrtelná onemocnění hospodářských plodin, zvířat i člověka – hospodářští škůdci, užitečné druhy…

9 Složené oko a ocellus Obr.11: http://www.kbi.zcu.cz/OB/studium/invert/obra.php Obr. 12: http://www.biolib.cz/cz/image/id125159/ Obr. 13: http://keys.lucidcentral.org/keys/v3/leafminers/key/Pol yphagous%20Agromyzid%20Leafminers/Media/Html/gl ossary.htm Obr. 14: http://www.earthlife.net/insects/anat-head.html

10 Obr. 15 a 16: http://www.biologycorner.com/bi o1/notes-arthropods.html

11 Zdroje: (k 15.10.2013) Obr. 1: http://www.kbi.zcu.cz/OB/studium/invert/obra.php Obr. 2: http://www.goldridge08.com/anking/Diplopoda.htm Obr. 3: http://web2.mendelu.cz/af_291_projekty2/vseo/stranka.php?kod=577 Obr. 4: http://www.kbi.zcu.cz/OB/studium/invert/obra.php Obr. 5: http://www.zoologie.frasma.cz/mmp%200214%20sestinozi/%C5%A1estinoz%C3%AD.html Obr. 6: http://gymtri.trinec.org/index.php?option=com_imagebrowser&view=gallery&folder=biologie/mikrofografi e&Itemid=32 http://gymtri.trinec.org/index.php?option=com_imagebrowser&view=gallery&folder=biologie/mikrofografi e&Itemid=32 Obr. 7: http://www.oskole.sk/?id_cat=7&clanok=18126 Obr. 8: http://www.cals.ncsu.edu/course/ent425/pinning1.html

12 Zdroje: (k 15.10.2013) Obr. 9: http://www.hmyz.net/anatomie.htm Obr. 10: http://www.proprofs.com/flashcards/story.php?title=biology-ii-lab-arthropoda-ii Obr.11: http://www.kbi.zcu.cz/OB/studium/invert/obra.php Obr. 12: http://www.biolib.cz/cz/image/id125159 Obr. 13: http://keys.lucidcentral.org/keys/v3/leafminers/key/Polyphagous%20Agromyzid%20Leafminers/Media/Html/ glossary.htm http://keys.lucidcentral.org/keys/v3/leafminers/key/Polyphagous%20Agromyzid%20Leafminers/Media/Html/ glossary.htm Obr. 14: http://www.earthlife.net/insects/anat-head.html Obr. 15 a 16: http://www.biologycorner.com/bio1/notes-arthropods.html


Stáhnout ppt "EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vzdušnicovci – obecná charakteristika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT6/5 Šablona: III/2 Inovace."

Podobné prezentace


Reklamy Google