Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0112 Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0112 Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám."— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám. 350, Kladno Předmět Literární výchova Tematický okruh Umění a kultura v období 2. světové války Téma Česká literatura v době okupace Ročník 4. Jméno autora Mgr. Simona Růžková Datum tvorby Anotace Přehled o vývoji poezie, prózy i dramatu během okupace. Každý z literárních druhů je navíc zastoupen ukázkou určenou k rozboru.

2 Několik vln německých perzekucí – vznik Protektorátu Čechy a Morava, první zatýkání demokratů, komunistů a socialistů – začátek války, nová vlna zatýkání, transporty do koncentračních táborů – uzavření vysokých škol podzim 1941 – nástup nového říšského protektora R. Heidricha, snaha rozmetat český odboj květen 1942 – atentát na Heidricha, vypálení Lidic a Ležáků, popravy

3 Vliv perzekucí na literaturu zastaveno vydávání některých novin a časopisů odchod řady spisovatelů do exilu (F. Langer, E. Hostovský, J. Werich, J. Voskovec) zákaz publikování demokraticky orientovaných autorů (T. G. M., bratři Čapkové) a autorů židovského původu (H. Heine, F. Kafka, K. Poláček) zesílení cenzury – např. Máji se místo „Vůdce zhynul!“ všude tisklo „Pán náš zhynul!" Jiří Voskovec

4 Fáze vývoje během okupace – mohla vycházet vlastenecky zaměřená díla (Horův Jan Houslista, Halasovo Torzo naděje, Holanův Sen) – útoky proti autorům židovského původu (poprava V. Vančury, J. Čapek, K. Poláček, E. F. Burian deportováni do koncentračního tábora) Vladislav Vančura

5 Rozdělení literatury do 3 větví 1.domácí oficiální 2.domácí ilegální 3.exilová

6 Tvorba starší básnické generace oslava mateřštiny – libozvučné, melodické verše vznik lyrickoepických skladeb – J. Hora : Jan Houslista, V. Holan : Terezka Planetová ad. využití náznaku, jinotaje (vleklá zima, tma) – J. Zahradníček : Korouhve oslava Prahy - J. Seifert : Světlem oděná, Kamenný most hold Boženě Němcové - J. Seifert : Vějíř Boženy Němcové, F. Halas : Naše paní Božena Němcová tvorba pro děti – F. Halas : cyklus Do usínání ve sbírce Ladění, F. Hrubín : Říkejte si se mnou František Halas

7 Mladá básnická generace vydala Jarní almanach básnický 1940 nejvýznamnější autoři: Ivan Blatný, Josef Kainar, Jiří Orten, Jiří Kolář, Oldřich Mikulášek a Kamil Bednář – nastínil generační program ve stati Slovo k mladým, kde hovořil o tzv. nahém člověku (koncepce poezie bez ideologie, nedůvěra v civilizaci a technický pokrok, návrat k duchovnímu rozměru poezie) subjektivní, meditativní poezie, vyjadřující pocity úzkosti, obav a smutku (vliv existencialismu) inspirace dílem F. Halase Kamil Bednář

8 Jiří Orten ( ) vlastním jménem Jiří Ohrenstein publikoval jako Karel Jílek a Jiří Jakub plnohodnotnou součástí jeho díla jsou Deníky – nazýval je podle sešitů, do nichž psal (Modrá, Žíhaná Červená kniha), kromě denních zápisů obsahovaly i celé jeho básnické dílo s přesnou datací vzniku Jiří Orten V čítance si na stranách 103 – 104 přečtěte rané Ortenovy básně. Jaké pocity autor vyjadřuje? Které nejčastější motivy s těmito pocity souvisejí?

9 Jiří Orten ( ) pocity strachu, úzkosti, nebezpečí, ohroženosti, osamělosti nerezignuje, chce žít dál, vyjadřuje víru v kladnou životní perspektivu motivy zimy, bolesti a smrti Přečtěte si v čítance na stranách 105 – 106 další ukázky z Ortenova díla. Jak se autorova tvorba proměňuje? pocity marnosti, bezmoci, ztráty životní perspektivy smrt přijímá jako svůj osud díla: Cesta mrazu, Ohnice, Elegie

10 Skupina 42 významná výtvarnicko- básnická skupina, činná v letech v centru pozornosti město a člověk v něm (vliv civilismu) oblíbený motiv městské periferie odklon od obrazných pojmenování, prozaizace verše, hovorové a slangové výrazy teoretik Jindřich Chalupecký básníci: Jiří Kolář, Josef Kainar, Ivan Blatný, Jiřina Hauková Jindřich Chalupecký

11 Surrealismus zákaz publikování, dílo šířeno pouze samizdatovou cestou výtvarnicko-literární skupiny: 1.SURREALISTICKÁ SKUPINA ( ) – znovu se zformovala hned po jejím rozpuštění V. Nezvalem 2.SKUPINA RA ( ) – nejvýznamnějším členem Ludvík Kundera Ludvík Kundera

12 Psychologická próza věnují se jí i autoři, kteří se dosud zabývali soudobými společenskými tématy – např. M. Pujmanová : Předtucha vrcholí tvorba J. Havlíčka a J. Glazarové nejvýraznější představitel psychologické prózy v době okupace Václav Řezáč : Černé světlo, Svědek, Rozhraní Václav Řezáč

13 Historická próza slavná minulost jako posila národního sebevědomí V. Vančura : Obrazy z dějin národa českého historické náměty jako podobenství současnosti K. Schulz: Kámen a bolest (o Michelangelovi a situaci v Itálii na přelomu 15. a 16. století) M. V. Kratochvíl : Osamělá rváč (osud císařského maršála Rusworma z doby Rudolfa II.) Karel Schulz

14 Próza tzv. českého génia oslava pracovitosti a schopnosti českého člověka dobýt svět Eduard Bass : Cirkus Humberto (hlavní postavou je Václav Karas, který se do cirkusového prostředí dostal náhodou a nakonec s ním spojil celý život) František Kožík: Největší z pierotů (životopisný román o osudech pařížského mima českého původu Jeana Kaspara Deburaua) František Kožík

15 Cirkus Humberto Přečtěte si v čítance na straně ukázku z Bassova románu. Zamyslete se nad tím, co mohlo v době okupace na čtenáře působit povzbuzujícím dojmem. Charakterizujte jazykovou vrstvu románu. vyzdvihování pozitivních vlastností a dovedností Čechů využití lidové mluvy a cirkusového slangu

16 Divadlo zákaz uvádění vlasteneckých her (např. Jiráskovy Lucerny) hrál se především klasický repertoár ( Stroupežnický, Tyl, Klicpera ) úspěch měla Nezvalova hra Manon Lescaut divadlo D40 uvedlo Burianovu odvážnou adaptaci Dykova Krysaře (krysař jako fanatik) ve 2. fázi okupace tvrdé represe, Burianovo divadlo D41 uzavřeno Emil František Burian

17 Manon Lescaut Přečtěte si v čítance na stranách úryvek z Nezvalovy hry. Čím drama tak v období okupace zapůsobilo? Všimněte si básnických prostředků. čeština vytlačována z veřejného života, drama působilo krásou jazyka, vnímáno jako oslava češtiny anafora, epizeuxis, metafora, personifikace, perifráze, apostrofa, řečnická otázka

18 ZDROJE: SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN SOCHROVÁ, Marie. Čítanka III. k Literatuře v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, ISBN SOUKAL, Josef a kol. Literatura pro III. ročník gymnázií. Praha: SPN, 2003, ISBN X. vlastní archiv autorky

19 OBRÁZKY: 2b4.jpg content/gallery/kalendarium/vancura-vladislav-4.jpghttp://www.knihovnaslany.cz/wp- content/gallery/kalendarium/vancura-vladislav-4.jpg 6b.jpg cid=21&id=113http://www.slovnikceskeliteratury.cz/imagePage.jsp?do cid=21&id=113 static.eu/images/cover/book/8/6/4/2/0/Elegie-Jiri- Orten---w-493-h-700.jpghttp://www1.bookfan- static.eu/images/cover/book/8/6/4/2/0/Elegie-Jiri- Orten---w-493-h-700.jpg 058.jpghttp://img2.ct24.cz/cache/616x347/article/16/1561/ jpg d=1060&thmb&id=1359http://www.slovnikceskeliteratury.cz/getImage.jsp?doci d=1060&thmb&id=1359 d=860&thmb&id=246http://www.slovnikceskeliteratury.cz/getImage.jsp?doci d=860&thmb&id=246

20 OBRÁZKY: static.eu/images/cover/author/8/5/2/4/Karel-Schulz---w- 180-h-null.jpeghttp://www.bookfan- static.eu/images/cover/author/8/5/2/4/Karel-Schulz---w- 180-h-null.jpeg /img12330.jpghttp://encyklopedie.brna.cz/data/images/0247/thumbs /img12330.jpg d=267&thmb&id=890http://www.slovnikceskeliteratury.cz/getImage.jsp?doci d=267&thmb&id=890 obrazky/obalky-velke/ML_1959.jpghttp://manonlescaut.wz.cz/knizni-vydani/k- obrazky/obalky-velke/ML_1959.jpg


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0112 Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám."

Podobné prezentace


Reklamy Google