Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_3B_11_Health and body care.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_3B_11_Health and body care."— Transkript prezentace:

1

2 NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_3B_11_Health and body care TÉMA SADY : Anglický jazyk ROČNÍK : septima, 3.ročník, oktáva, 4.ročník DATUM VZNIKU : březen 2013 AUTOR: Ing. Naděžda Schánová

3 ANOTACE Prezentace je určena k opakování a přípravě k maturitě z anglického jazyka zejména pro žáky septimy, oktávy, třetích a čtvrtých ročníků gymnázia. Materiál může být stejně tak použit i pro mladší žáky. Žák je uveden do dílčí problematiky tituly (příp. otázkami) v názvech jednotlivých snímků. Žák má možnost se inspirovat jaktextem (i na pozadí češtiny), obrázkem, tak i fotografií. Žák diskutuje a tím i testuje své dosavadní znalosti slovní zásoby i větné skladby, přičemž se mu v následujícím kroku dostává možného řešení, v některých případech jediného správného. Názvy jednotlivých snímků většinou obsahují předložkové vazby a pozornost, s jakou žák sledoval prezentaci, je ověřena závěrečným testem. Žák doplňuje do vět správné předložky z nabídnutých možností. Animační a zvukové efekty podporují žákovu pozornost. Výslovnost si mohou žáci ověřit např. na online slovníku (hypertextový odkaz na 1. snímku).

4 from childhood to old age

5 How to prevent fatal illnesses? soon after birth each child is checked up by …....................(specialist in children) and … vaccinated against : tuberkulóza, tetanus, obrna, černý kašel, záškrt, neštovice - tuberculosis http://www.macmillandictionary.com/http://www.macmillandictionary.com/ - tetanus - polio - whooping cough - diphtheria - smallpox paediatrician

6 plané neštovice, příušnice, spalničky, zarděnky, zánět stř. ucha - chicken pox - mumps - measles - rubeola - otitis School children suffer from childhood diseases

7 Most often we suffer from common infections nachlazení, chřipka, angína, zánět průdušek, zápal plic infectious diseases: a cold flu tonsilitis bronchitis pneumonia symptoms: má kašelshe´s got a cough má rýmu…a runny nose …teplotu….a temperature …bolest hlavy… a headache bolí jí v krku… a sore throat třese se she feels shivery kýchá she can´t stop sneezing

8 zůstaneme v posteli budeme v teple budeme se potit budeme kloktat …pít horký čaj s medem a citrónem …užívat prášky proti nachlazení …sirup proti kašli We should stay in bed / …. treatment: ….. We can get over / recover from our cold / flue, if we……. stay in bed keep warm gargle sweat drink hot tea with honey and lemon take cold and flu tablets / pills take cough syrup

9 At the doctor´s obvodní doktorGP – general practitioner jít k lékaři / navštívit obv. -ře go and see GP the…...........must wait in the waiting room give personal details (show his/her insurance card) the …………calls the patient into the surgery the …………- examines(checks) our body / chest …. - listens to our lungs / heart - measures the blood pressure - gives the diagnosis - writes a prescription or refers us to the specialist patient nurse doctor

10 Specialists earache sore eye oculist/ (eye doctor) toothache dentist (cosmetic) surgeon gynaecologist orthopaedist physiotherapist ear and throat specialist sore throat backache........ a rash dermatologist pregnancy and woman´s diseases mental illness psychiatrist operatin on (his/her eyes)

11 At the chemist´s / pharmacist´s most common medicine: Přelož: prášky proti bolesti (berte 3x denně) antibiotika kapky mast nosní sprej sirup na kašel prostředek proti průjmu náplast kapesníky painkillers (take three times a day) antibiotics drops ointment nasal spray cough syrup diarrhoea treatment plaster tissues

12 What do these photographs have in common with health?

13 We can keep healthy by eating well – healthy diet (lean meat, poultry, fish, lots of fruit and vegetables,whole-wheat bread,…, dairy products, drinking a lot.… by exercising regularly by doing sports – go jogging, play ball games, do aerobics, do body building…. by walking by having enough sleep by relaxing – yoga, dancing, singing, playing games by maintaining our own personal hygiene – wash our hands avoid – drinking alcohol, smoking, taking drugs,… Healthy lifestyle – to prevent illness and disease

14 Diseases common (not only) among older people Do you know the names of diseases described below? my grandmother can´t walk – she is ……… my grandfather is not able to see – he is ……… my uncle is not able to hear – he is …… loosing ability to remember things - …………. illness which affects the brain - ….. - ………. tumour grows in the body - ……… (e.g. from smoking) disabled blind deaf memory loss have a stroke have (lung) cancer

15 Accidents – injuries – the first aid: injuries – accidents-press firmly on the wound to stop the bleeding! (wound – esp. a cut – the wound is healing well) stalo se to při nehodě it happened /in/at/on/ an accident He has got a blister he has sprained his ankle he has broken his leg he has cut his finger he has been stung by a bee and he has allergy to it (he is allergic to …) in cover it with clean dressing bandage it take/have/get an X-ray hold under running water, then cover it with clean dressing /plaster call an ambulance

16 serious diseases – sometimes incurable or fatal cancer (skin, lung) (cells multiply in an unlimited way ) diabetes AIDS (attacks body ability to resist infection) anorexia – eating disorder, dangerous loss of weight bulimia – eating disorder, forces him- or herself to vomit Alzheimer´s disease (loss of memory, loss of ability to speak clearly etc.)

17 Revision – fill in the gabs with the appropriate prepositions. School children suffer …… childhood diseases. Children are vaccinated …… fatal diseases. How …… prevent fatal illnesses? We can get …… our cold / flu easily, if we take tablets. (We can recover …... our cold easily, if etc.) It happened …… an accident. He is allergic...... pollen from plants. We can get stung……a bee or bitten..… a snake. Mr. Robinson is a specialist …… children. Cover the wound …… clean dressing. a)from b)over c)by d)at e)with f)against g) to h) in

18 Solution School children suffer from childhood diseases. Children are vaccinated against fatal diseases. How to prevent fatal illnesses? We can get over our cold / flu easily, if we take tablets. (We can recover from our cold easily, if etc.) It happened in an accident He is allergic to pollen from plants. We can get stung by a bee or bitten by a snake. Mr. Robinson is a specialist in children Cover the wound with clean dressing.

19 Zdroje Knihy: CHUDÁ, Jana; CHUDÝ, Tomáš. Topics for English Conversation. Havlíčkův Brod: FRAGMENT, 1995, ISBN 80-85768-97-6 SMITH-DLUHÁ, Gabrielle a kol. Angličtina otázky a odpovědi. Olomouc: INFOA, 2007, ISBN 978-80-7240-489-6. Obrázky:http://office.microsoft.comoffice.microsoft.com Zvuky:http://office.microsoft.com Hypertextový odkaz:http://www.macmillandictionary.com /http://www.macmillandictionary.com /


Stáhnout ppt "NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_3B_11_Health and body care."

Podobné prezentace


Reklamy Google