Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada14 Anotace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada14 Anotace."— Transkript prezentace:

1 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada14 Anotace Kyvné nápravy Klíčová slovaNáprava, závěs kola, Mc Pherson, výkyvná náprava, nápravnice PředmětAutomobily Autor, spoluautorBc. Ladislav Hajný JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina1. ročník - Mechanik opravář motorových vozidel Speciální vzdělávací potřebyNe ZdrojeSeznam viz poslední strana Kyvné nápravy 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_14_270

2 Kyvné nápravy Kola kyvné nápravy jsou připojena k celku pomocí: nápravnice – většinou řídící přední nápravy výkyvného nezávislého zavěšení kola na samonosné karoserii popř. na rámu vozidla mohou být hnací zadní/přední – řídící Výhody : jednoduchá výroba prvků nízká pořizovací cena snadná opravitelnost prvků a jejich výměna zatížení odpovídá konstrukci vozidla a jeho použití snadné umístění nápravy v konstrukci vozidla každé kolo nápravy je odpruženo a odtlumeno samostatně malé neodpružené hmoty a tím vyšší stabilita vozidla 2

3 Kyvné nápravy Nevýhody: možná změna geometrie postavení kol (rozchod, odklon) velmi omezené použití u NA vozidel vyjma NA₁ a částečně NA₂ Tato konstrukce zavěšení kol umožňuje pohyb kola jedné nápravy, nezávisle na odpružení druhého kola téže nápravy. Přední kola mohou být zavěšena na : dvojitých příčných ramenech; podélných výkyvných ramenech; nápravách Mc Pherson Zadní kola jsou zavěšena na: podélných výkyvných ramenech; šikmých ramenech; 3

4 Kyvné nápravy Zavěšení kol Zavěšení kol (lichoběžníkové) U této konstrukce zavěšení kol je vždy horní rameno nápravy kratší než spodní rameno nápravy. Při propérování vzniká negativní sklon a tím i velmi malá změna stopy, což vede ke zlepšení stability v zatáčkách. 4

5 Kyvné nápravy 5 Lichoběžníkové zavěšení kol Honda Prelude

6 Kyvné nápravy 6 Zavěšení kol Zavěšení kol (rovnoběžníkové) U této konstrukce zavěšení kol, se sklon kol při propérování nemění, ale dochází ke změně rozchodu kol. Ramena jsou většinou konstruována ve tvaru trojúhelníku, z důvodu zvýšení jejich tuhosti a tím nejen k přenosu sil ve směru jízdy, ale i při průjezdu zatáčkou. Ramena jsou připevněna k podvozku pomocí silentbloků. Rovnoběžníková náprava je považována za výbornou z hlediska dynamických charakteristik, schopnosti zvládat zátěž a stále se vyskytuje u vysoce výkonných sportovních vozidel.

7 Kyvné nápravy 7 Zavěšení kol Zavěšení kol (McPherson) je odvozeno od lichoběžníkové nápravy horní rameno je nahrazeno posuvným vedením (sdružená tlumící a pružící jednotka) výhoda oproti lichoběžníkové nápravě je v získání většího prostoru, pro uložení agregátů či prostornějšího zavazadlového prostoru toto zavěšení vyžaduje velmi tuhou a pevnější konstrukci tlumiče pístnice tlumiče je mnohem silnější než u jiných typů náprav eliminaci nežádoucího tření píst – teleskop, pístnice – vedení, se mnohdy vinutá pružina ukládá na šikmo a vždy je horní ložisko uloženo do měkkého pryžového lůžka po malé konstrukční úpravě, je vhodné použití i pro nezávislé zavěšení kol zadních náprav

8 Kyvné nápravy 8 Kinematika nápravy Mc Pherson Detaily uložení zavěšení př. řídícího kola

9 Kyvné nápravy 9 Přední náprava VW Passat 2009 →

10 Kyvné nápravy 10 Přední náprava Renault Clio RS 2006

11 Kyvné nápravy 11 Zavěšení kol Zavěšení kol (úhlová náprava) kyvadlová náprava se používá pouze jako náprava zadní (hnací) má konstrukční základ s klikovou nápravou na rozdíl od klikové nápravy má kyvadlová náprava šikmou osu kývání obou úhlových ramen rameno je uchyceno pomocí silentbloků do nápravnice nebo karoserie propružením kyvadlové nápravy, vzniká změna odklonu a rozchodu kol 1 – vinutá pružina 2 – horní opěra pružiny 3 – tlumič 4 – torzní stabilizátor 5 – rozvodovka 6 – klouby poloosy 7 – vlečené rameno 8 – úchyt vlečného ramene 9 – nápravnice úhlová zadní náprava BMW3

12 Kyvné nápravy 12 zadní kyvadlová úhlová náprava Opel OMEGA

13 Kyvné nápravy 13 Výkyvné nápravy – koncepce Tatra hnací

14 14 Tato prezentace, ukazuje a seznamuje žáky s výkyvnými nápravami vozidel, s jejich funkcí a použitím v automobilech. Nápravy jsou nedílnou součástí podvozků osobních vozidel a jsou velmi důležitým článkem v konstrukci stavby vozidel. Cvičení: 1)Druhy výkyvných náprav? 2)Jaká je nejčastější konstrukce výkyvných náprav u O.A.? 3)Výhody výkyvných náprav oproti tuhým nápravám? Děkuji za pozornost

15 15 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Publikace: M. Pilárik, J. Pabst - Automobily I. – nakl. Informatorium Rolf Gscheidle a kolektiv – Příručka pro automechanika – nakl. Sabotáles Výukové sešity BOSCH pro pedagogické pracovníky. V prezentaci použity vlastní citace, fotografie a schémata, vyjma fotografií z volně dostupných zdrojů :


Stáhnout ppt "Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada14 Anotace."

Podobné prezentace


Reklamy Google