Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada14 Anotace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada14 Anotace."— Transkript prezentace:

1 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada14 Anotace Nápravy tuhé Klíčová slovaNáprava, závěs kola, tuhá náprava, výkyvná náprava, nápravnice PředmětAutomobily Autor, spoluautorBc. Ladislav Hajný JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina1. ročník - Mechanik opravář motorových vozidel Speciální vzdělávací potřebyNe ZdrojeSeznam viz poslední strana Nápravy tuhé 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_14_269

2 Nápravy tuhé Kola tuhé nápravy jsou spojena do jednoho, celku pomocí: nápravnice – většinou řídící přední nápravy tuhého mostu (mostová náprava) – hnací zadní/přední – řídící Výhody : jednoduchá výroba nízká pořizovací cena snadná opravitelnost snáší poměrně velké zatížení poměrně snadné umístění nápravy v konstrukci vozidla, zejména u vozidel s rámem není možná změna rozchodu náprava je odpružena jako celek vzhledem k vozidlu 2

3 Nápravy tuhé Nevýhody: velká hmotnost nápravy a tím velká část neodpružených hmot, které nejsou vhodné pro stabilitu vozidla při jízdě poskakování vozidla po nerovnostech vozovky (vysoké nároky na tlumení) u hnacích náprav se rázy přenášejí na rotační části, které jsou součástí nápravy 3

4 Nápravy tuhé Druhy tuhých náprav Dle konstrukce: tuhé (pevné) - rozvidlená přední tuhá náprava nerozvidlená zadní vlečené zadní hnací přední řídící a hnací Přední tuhá náprava využívá nápravnice, která může být na koncích: a)rozvidlená b)nerozvidlená Odpružení bývá většinou pomocí listových per – jednolistých/vícelistých, což velmi usnadňuje vedení nápravy v příčném i podélném směru, není většinou potřeba dalších konstrukčních úprav pro přenos trakčních, suvných a brzdných sil. 4

5 Nápravy tuhé 5 Přední - řídící tuhá náprava (nehnaná) Nápravnice má na obou koncích zakulacení, kterým prochází čep, na kterém je uložena rozvidlená těhlice, která umožní natáčení kola. Opakem je nápravnice rozvidlená, kdy čep prochází oky rozvidlení a těhlice má zakulacený nástavec s dírou, kterou prochází čep a obě části spojuje.

6 Nápravy tuhé 6 Tuhá přední náprava (hnací) Mostová náprava pro nákladní automobily hnací, k mostu je připevněna rozvodovka, která pomocí hřídelí, kloubů a ozubených kol pohání kola. Zdvojený křížový kloub nebo „homokinetický kloub“ umožňuje natáčení předních kol do rejdů. Tatra T-810

7 Nápravy tuhé 7 Tuhá zadní náprava (hnací) Zadní hnací tuhá náprava MB Actros s hypoidní rozvodovkou

8 Nápravy tuhé 8 Tuhá zadní náprava (hnaná) Zadní hnaná tuhá náprava Ford Transit Custom. Konstrukce: nosník (nápravnice) na jehož koncích jsou připevněny čepy s náboji kol a brzdy. Pérování je pomocí listových per, která jako jediný prvek pérování vedou nápravu. Tlumení pomocí tlumičů šikmo uložených.

9 Nápravy tuhé 9 Tuhá zadní náprava (hnaná) kliková Zadní kliková náprava s Wattovým přímovodem - Opel Zafira Tourer. Tuhá zadní náprava kliková, s vlečenými rameny, na kterých jsou připevněny čepy s náboji a brzdami. Nosník nápravy je dutý, což umožňuje částečnou torzi (zkroucení) při propérování. Odpružení vinutými pružinami, které nemohou vést nápravu, proto je připevněna pomocí úchytů se silentbloky ke karoserii. Boční posun nápravy je vyře- šen pomocí Wattova přímovodu. Tlumení tlumiči, připevněnými ve svislém směru.

10 Nápravy tuhé 10 Tuhá zadní náprava (hnaná) kliková

11 Nápravy tuhé 11 Wattův přímovod Wattův přímovod je mechanismus, který je využíván k příčnému vedení zadní tuhé nápravy. Funkce celého mechanismu, je umožnit rovné přímé vedení s možností přenosu bočních sil na nápravu od kol, při průjezdu zatáčkou. Většinou se používá u odpružení vinutými pružinami.

12 Nápravy tuhé 12 Panhardská tyč Panhardská tyč slouží k příčnému vedení tuhé nápravy odpružené vinutými pružinami. V současnosti se používá hlavně u lehkých nákladních automobilů a terénních vozidel.

13 Nápravy tuhé 13 Tuhá náprava hnací jednodílná (mostová) Používá se u osobních automobilů nebo u lehkých užitkových vozidel, slangově se jí říká „BANJO“. Materiál pro výrobu jsou dva výlisky plechu podélně svařené, který tvoří most nápravy. Tloušťka plechu je navržena podle zatížení nápravy. Ve středu nápravy je umístěna rozvodovka. Na mostu jsou vytvořeny plochy pro uložení pružících prvků a uchycení pro tlumiče. R

14 Nápravy tuhé 14 Tuhá náprava hnací vícedílná (mostová) Používá se u nákladních automobilů kategorie N₂; N₃. Materiál pro výrobu jsou odlitky litiny nebo ocelolitiny, které tvoří most nápravy. Tloušťka odlitku je navržena podle zatížení nápravy. Ve středu nápravy je umístěna rozvodovka, na níž jsou připevněny nohavice s náboji kol, na těch mohou být redukce pro zvýšení trakční síly. Na mostu jsou vytvořeny plochy pro uložení pružících prvků, uchycení tlumičů a stabilizátoru popř. podélné vedení nápravy. R

15 Nápravy tuhé 15 Porovnání tuhých náprav z hlediska průchodnosti ( světlé výšky) změny je dosaženo vložením reduktoru, který zvýší sílu trakce na kola a průchodnost v terénu.

16 Nápravy tuhé 16 Porovnání tuhých náprav z hlediska průchodnosti ( světlé výšky) změny je dosaženo vložením reduktoru, který zvýší sílu trakce na kola a průchodnost v terénu. Na obrázku schéma MB UNIMOG.

17 Nápravy tuhé 17 Vícedílná tuhá řídící náprava Gaz Uaz

18 18 Tato prezentace, ukazuje a seznamuje žáky s tuhými nápravami vozidel, s jejich funkcí a použitím v automobilech. Nápravy jsou nedílnou součástí podvozků osobních vozidel a jsou velmi důležitým článkem v konstrukci stavby vozidel. Cvičení: 1)Jaká negativa mají tuhé nápravy pro použití v OA? 2)Jaká je možná konstrukce tuhých náprav? 3)K čemu slouží „Panhardská tyč“ a „Wattův přímovod“? Děkuji za pozornost

19 19 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Publikace: M. Pilárik, J. Pabst - Automobily I. – nakl. Informatorium Rolf Gscheidle a kolektiv – Příručka pro automechanika – nakl. Sabotáles Výukové sešity BOSCH pro pedagogické pracovníky. V prezentaci použity vlastní citace, fotografie a schémata, vyjma fotografií z volně dostupných zdrojů :


Stáhnout ppt "Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada14 Anotace."

Podobné prezentace


Reklamy Google