Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Riskuj - optika 2 Číslo DUM: III/2/FY/2/3/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Riskuj - optika 2 Číslo DUM: III/2/FY/2/3/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:"— Transkript prezentace:

1 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2 Číslo DUM: III/2/FY/2/3/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing. Markéta Střelcová Anotace:Žák si zábavnou formou zopakuje znalosti z optiky. Klíčová slova: čočky, lom světla, zrcadla, optické přístroje Metodické pokyny: PC, DTP, metodické pokyny jsou součástí materiálu Druh učebního materiálu: Prezentace doplněná fotografiemi a úkoly. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žák 9. ročníku Datum vzniku DUM:

2 Riskuj – optika 2

3 ČočkyLom světlaZrcadla Optické přístroje

4 Čočky OPTIKA Která čočka mění rovnoběžný svazek paprsků na sbíhavý? a)rozptylka b)spojka c)spojka i rozptylka spojka

5 Čočky OPTIKA Jaký je obraz předmětu vytvořený pomocí čočky, dáme-li předmět blíž než je její ohnisková vzdálenost? a)Obraz je zvětšený, přímý a zdánlivý. b)Obraz je zmenšený, přímý a skutečný. c)Obraz je zvětšený, přímý a skutečný. obraz je zvětšený, přímý a zdánlivý.

6 Čočky OPTIKA Jaké vlastnosti má obraz předmětu vytvořený rozptylkou? přímý, zmenšený a zdánlivý

7 Čočky OPTIKA Je obraz vytvořený rozptylkou závislý na vzdálenosti předmětu od rozptylky? ne

8 Lom světla OPTIKA Kdy nastává lom od kolmice? a)Při přechodu světla z opticky hustšího do opticky ridšího prostředí (voda- vzduch). b)Při přechodu světla z opticky řidšího do opticky hustšího prostředí (vzduch – diamant). Při přechodu světla z opticky řidšího do opticky hustšího prostředí (vzduch – diamant). ov, první čtvrt, úplněk, poslední čtvrt.

9 Lom světla OPTIKA Jestliže paprsek dopadá kolmo na rozhraní dvou prostředí, pak a)láme ke kolmici. b)láme od kolmice. c)se neláme. se neláme.

10 Lom světla OPTIKA Co to je mezní úhel? Mezní úhel je největší úhel dopadu při kterém se ještě světlo láme.

11 Lom světla OPTIKA Co to je absolutní index lomu? Je to podíl rychlosti světla ve vakuu a rychlosti světla v daném prostředí.

12 Zrcadla OPTIKA Jak nazýváme bod, kde se po dopadu na duté zrcadlo soustředí odražené paprsky? a)střed křivosti b)ohnisko c)vrchol zrcadla ohnisko

13 Zrcadla OPTIKA Je-li u dutého zrcadla předmět mezi jeho vrcholem a ohniskem, pak je obraz a)zdánlivý, zvětšený a přímý. b)skutečný, zvětšený a přímý. c)zdánlivý, zvětšený, stranově převrácený. zdánlivý, zvětšený a přímý.

14 Zrcadla OPTIKA Jak nazýváme paprsky, které využíváme k sestrojení obrazu na kulových zrcadlech? význačné paprsky

15 Zrcadla OPTIKA Kde se v praxi využívají vypuklá zrcadla? např. na nepřehledných křižovatkách, v obchodech, ale i jako zpětná zrcátka dopravních prostředků.

16 Optické přístroje OPTIKA Vyjmenuj tři věci, které můžeš využít, potřebuješ-li zvětšit pozorovaný předmět? lupa, mikroskop, dalekohled

17 Optické přístroje OPTIKA Proč není Keplerův dalekohled vhodný k pozemskému pozorování? Protože obraz pozorovaného předmětu je obrácený.

18 Optické přístroje OPTIKA Co to je okulár? Část mikroskopu – spojka do které se při pozorování díváme.

19 Optické přístroje OPTIKA Co to je zorný úhel? Jedná se o úhel mezi paprsky, které vycházejí z krajních bodů předmětu a vnikají do oka.


Stáhnout ppt "Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Riskuj - optika 2 Číslo DUM: III/2/FY/2/3/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:"

Podobné prezentace


Reklamy Google