Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/4 Šablona: III/2 Inovace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/4 Šablona: III/2 Inovace."— Transkript prezentace:

1 genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Botanika Autor: Mgr. Šárka Kirchnerová Datum vytvoření: Garant (kontrola): Mgr. Jakub Siegl Ročník: vyšší gymnázium, zejména 1. ročník čtyřletého gymnázia (kvinta) Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Téma: Stavba eukaryotické buňky Metodika/anotace: Materiál slouží k základnímu výkladu látky eukaryotická buňka. V této prezentaci je vysvětlována stavba a funkce těchto organel: jádro, mitochondrie, chloroplast a jiné plastidy, cytoskelet, buněčné inkluze Časový rozvrh: 40 min Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

2 Eukaryotická buňka Stavba a funkce

3 Stavba buňky CytoskeletBuněčné inkluze

4 Jádro je od cytoplazmy odděleno dvojitou biomembránou (jaderná membrána) v jaderné membráně jsou jaderné póry – slouží pro komunikaci s buňkou uvnitř karyoplazma – v ní chromatin, který tvoří chromozómy chromozómy tvoří DNA a bílkoviny; jsou pozorovatelné při dělení buňky dále obsahuje jedno nebo více jadérek Stavba buňky Obrázky

5 Jádro Zpět

6 Mitochondrie spolu s plastidy se řadí mezi semiautonomní (polosamostatné) organelyvíce zdevíce zde jsou tvořeny dvojitou biomembránou - vnitřní je zřasena a tvoří tzv. kristy uvnitř je hmota zvaná matrix zajišťuje buněčné dýchání, tedy uvolňování energie Stavba buňkyObrázky

7 Mitochondrie Zpět

8 Semiautonomní organely mají vlastní genetickou informaci jejich vznik objasňuje endosymbiotická teorie: vznikly na základě symbiózy mezi prokaryotickým organismem a předkem eukaryotické buňky prokaryotickým organismem byla bakterie (případ mitochondrie), nebo sinice (případ plastidy) více informací na příklad zdezde Mitochondrie Chloroplasty

9 Chloroplast Spolu s mitochondriemi a ostatními plastidy patří mezi semiautonomní (polosamostatné) organely více zdevíce zde obsahují fotosyntetická barviva – chlorofyly, má dvě biomembrány, vnitřní z nich odštěpuje tzv. tylakoidy, které tvoří grana (sloupečky) podobnou stavbu mají i další plastidydalší plastidy Stavba buňkyObrázky

10 Chloroplast Zpět

11 Ostatní plastidy Chromoplasty jsou žluté nebo červené nejsou schopny samy fotosyntetizovat, sbírají pouze fotony pro chloroplasty tvoří se ve starších buňkách a nejčastěji v plodech (lákají konzumenty) Leukoplasty jsou bezbarvé nejčastěji se v nich hromadí zásobní látky, na příklad škrob (amyloplasty) Zpět

12 Cytoskelet je buněčná kostra rozlišujeme: mikrotubuly – trubičky mikrofilamenta – vlákna (tenčí) funkce: tvoří dělicí vřeténko, zajišťují pohyb buněk, fagocytózu, na kostře jsou „zavěšeny“ organely Stavba buňky

13 Buněčné inkluze jsou produkty metabolismu jsou volně rozptýlené v cytoplazmě může jít o kapénky tuků, škrobová zrna, silice Stavba buňky

14 Použité zdroje obrázků (k ) 1.Rostlinná buňka 2.Jádro 3.Mitochondrie 4.Chloroplast cell-part-15/

15 Použité zdroje obrázků (k ) 5.Chromoplast moplast.html 6.Cytoskelet =258&par=262&sub=270 7.Buněčné inkluze vse&lang=cz archiv autora


Stáhnout ppt "Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/4 Šablona: III/2 Inovace."

Podobné prezentace


Reklamy Google