Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Komenského 589 – příspěvková organizace Komenského.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Komenského 589 – příspěvková organizace Komenského."— Transkript prezentace:

1 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Komenského 589 – příspěvková organizace Komenského 589 – příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Šimonová Autor: Mgr. Ludmila Šimonová Datum: Datum: Název: VY_12_INOVACE_21_D6 Název: VY_12_INOVACE_21_D6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Kultura starověkého Řecka Téma: Kultura starověkého Řecka Anotace: DUM; Žáci se formou prezentace seznámí se Anotace: DUM; Žáci se formou prezentace seznámí se základními informacemi o divadle, filosofii, stavitelství, základními informacemi o divadle, filosofii, stavitelství, sochařství, malířství a o antických olympijských hrách sochařství, malířství a o antických olympijských hrách ve starověkém Řecku. Žáci odpovídají na otázky související s ve starověkém Řecku. Žáci odpovídají na otázky související s tématem, pracují s učebnicí. tématem, pracují s učebnicí.

2 KULTURA STAROVĚKÉHO ŘECKA

3 Řecké divadlo

4 Nový druh zábavy – divadlo Nový druh zábavy – divadlo Hrálo se na počest boha Dionýsa Hrálo se na počest boha Dionýsa Vstupné se neplatilo, sponzorováno bohatými občany Vstupné se neplatilo, sponzorováno bohatými občany Obdiv vyjadřován tleskáním, nelibost mlaskáním a syčením Obdiv vyjadřován tleskáním, nelibost mlaskáním a syčením Nejvýznamnější autoři: Aristofanés, Euripidés, Aischilos, Sofoklés Nejvýznamnější autoři: Aristofanés, Euripidés, Aischilos, Sofoklés

5 Nejvýznamnější divadelní autoři SOFOKLES a EURIPIDES SOFOKLES a EURIPIDES - náměty čerpali z řeckých bájí - náměty čerpali z řeckých bájí - divadelní hry měly posloužit k poučení diváků o smyslu života - divadelní hry měly posloužit k poučení diváků o smyslu života 1) 2)

6 Řecké divadlo bylo nekryté – ve volné přírodě bylo nekryté – ve volné přírodě stavba divadla rozsáhlá – vešlo se až 20 tisíc diváků stavba divadla rozsáhlá – vešlo se až 20 tisíc diváků sedadla stupňovitě umístěná, ve středu pódium sedadla stupňovitě umístěná, ve středu pódium dobrá akustika – šíření zvuku dobrá akustika – šíření zvuku Hrály se komedie i tragédie Hrály se komedie i tragédie

7 3)

8 Komedie a tragédie Co je to komedie a co je to tragédie? Co je to komedie a co je to tragédie? Jaký děj mají? Jaký děj mají? Jak skončí? Jak skončí? Komedie=veselohra=dramatický žánr s humorným obsahem a šťastným koncem Komedie=veselohra=dramatický žánr s humorným obsahem a šťastným koncem Tragédie=opakem komedie=dramatický žánr s vážným obsahem a většinou tragickým, nešťastným koncem Tragédie=opakem komedie=dramatický žánr s vážným obsahem a většinou tragickým, nešťastným koncem

9 Dionýsovo divadlo 4)

10 Herecké masky Diváci by z velké vzdálenosti nerozeznali tváře herců, ti proto používali masky Diváci by z velké vzdálenosti nerozeznali tváře herců, ti proto používali masky Masky měly jednoznačně vyjadřovat stáří a povahové vlastnosti postavy Masky měly jednoznačně vyjadřovat stáří a povahové vlastnosti postavy Muži hráli i ženské role (ženy nesměly být herečkami, neměly ani přístup na divadelní představení) Muži hráli i ženské role (ženy nesměly být herečkami, neměly ani přístup na divadelní představení)

11 Otevřete si učebnici na s. 36. Vlevo dole vidíte čtyři herecké masky. Pokuste se odhadnout, jaké povahové vlastnosti měla maska vyjadřovat Otevřete si učebnici na s. 36. Vlevo dole vidíte čtyři herecké masky. Pokuste se odhadnout, jaké povahové vlastnosti měla maska vyjadřovat

12 FILOSOFIE

13 Počátky FILOSOFIE FILEIN FILEIN – milovat SOPHIA SOPHIA - moudrost PHILEOSOPHIA = FILOSOFIE S o kratés „ VÍM, ŽE NIC NEVÍM I.“ Platón „. STARAJÍCE SE O ŠTĚSTÍ JINÝCH, NACHÁZÍME SVÉ VLASTNÍ. “ Aristotelés „ ZKUŠENOST NA ROZDÍL OD VĚDĚNÍ VÍ, ALE NEVÍ PROČ.“ Pokuste se citáty vysvětlit vlastními slovy! 5) 6) 7)

14 Olympijské hry

15 pořádány od 776 př.n.l. – 5. stol. n. l. pořádány od 776 př.n.l. – 5. stol. n. l. každé 4 roky v Olympii – poloostrov Peloponés každé 4 roky v Olympii – poloostrov Peloponés na počest boha Dia na počest boha Dia v době konání vyhlášen posvátný mír v celém Řecku v době konání vyhlášen posvátný mír v celém Řecku

16 Vstup na stadion v Olympii 8)

17 Jaké znáte olympijské disciplíny?

18 Disciplíny OH Závodilo se: ve vrhu diskem a oštěpem v pěstním zápase v pěstním zápase v jízdě na válečných vozech v jízdě na válečných vozech ve skoku do dálky ve skoku do dálky v běhu v běhu v pětiboji….ad. v pětiboji….ad. - stavba sportovních stadiónů - stavba sportovních stadiónů

19 Olympijské hry dnes Letní olympijské hry obnoveny r Letní olympijské hry obnoveny r Zimní olympijské hry obnoveny r Zimní olympijské hry obnoveny r obnovil francouz Pierre de Coubertin obnovil francouz Pierre de Coubertin konají se jednou za 4 roky konají se jednou za 4 roky 9) 10)

20 Znáte nějaké olympijské vítěze? V jaké disciplíně soutěží/li?

21 Řecké stavitelství

22 Akropolis 11)

23 Stavitelství Rozlišujeme 3 stavební slohy (podle sloupů): Rozlišujeme 3 stavební slohy (podle sloupů): dórský dórský iónský iónský korintský korintský

24 Dórský sloh Znaky: sloupy silné, hlavice jednoduchá Znaky: sloupy silné, hlavice jednoduchá 12)

25 Dórský stavební řád: 1 – tympanon, 2 – akrotér, 3 – šikmá římsa (sima), 4 – vodorovná římsa (geison), 5 – mutulus, 7 – vlys, 8 – triglyf, 9 – metópa, 10 – regula, 11 – kapky, 12 – taenia, 13 – architráv, 14 – hlavice, 15 – abakus, 16 – echinus, 17 – sloup, 18 – kanelování, 19 - stylobat Dórský stavební řád: 1 – tympanon, 2 – akrotér, 3 – šikmá římsa (sima), 4 – vodorovná římsa (geison), 5 – mutulus, 7 – vlys, 8 – triglyf, 9 – metópa, 10 – regula, 11 – kapky, 12 – taenia, 13 – architráv, 14 – hlavice, 15 – abakus, 16 – echinus, 17 – sloup, 18 – kanelování, 19 - stylobat 13)

26 Parthenón na Akropoli 14)

27 Héfaistův chrám v Athénách 15)

28 Iónský sloh Štíhlejší sloupy, hlavice zdobena dvěma závity Štíhlejší sloupy, hlavice zdobena dvěma závity 16)

29 Artemidin chrám v Effesu (novodobá představa) 17)

30 Korintský sloh Nejzdobnější hlavice, rostlinné listy zakončené v závitech Nejzdobnější hlavice, rostlinné listy zakončené v závitech 18)

31 Diův chrám v Athénách 19) 20)

32 Řecké sochařství Sochy sloužily zejména k výzdobě staveb Sochy sloužily zejména k výzdobě staveb Nejslavnější – socha atleta, který metá disk – Diskobolos Nejslavnější – socha atleta, který metá disk – Diskobolos Autorem je sochař Myrón Autorem je sochař Myrón

33 Diskobolos Diskobolos 21)

34 Řecké malířství Dozvídáme z kreseb na řeckých vázách Dozvídáme z kreseb na řeckých vázách geometrické obrazce geometrické obrazce Náměty mytologické nebo ze života Náměty mytologické nebo ze života

35 Co jste si zapamatovali? Co jste si zapamatovali? Znáte nějakého autora divadelních her ve starověkém Řecku? Znáte nějakého autora divadelních her ve starověkém Řecku? Jak vypadalo řecké divadlo? Jak vypadalo řecké divadlo? Kdo byli Sokrstés, Platón a Aristotelés? Kdo byli Sokrstés, Platón a Aristotelés? Kde se konaly starořecké olympijské hry? Kde se konaly starořecké olympijské hry? V jakých disciplínách se na nich soutěžilo? V jakých disciplínách se na nich soutěžilo? Jak se jmenují 3 řecké stavební slohy? Jak se jmenují 3 řecké stavební slohy? Znáte nějakou stavbu z období starověkého Řecka? Znáte nějakou stavbu z období starověkého Řecka? Co je to Diskobolos? Co je to Diskobolos?

36 Použité zdroje: 1) Marie-Lan Nguyen. [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: 2) Jastrow. [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: 3) Seynaeve René. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 4) Immanuel Giel. [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: 5) Sting. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 6) Rafael Santi. [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: 7) Jastrow. [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: 8) Napoleon Vier. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 9) Denelson83. [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: 10) Bain News Service. [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www:

37 11) Adam Carr. [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: 12) A. Rosengarten. [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: 13) Napoleon Vier. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 14) Harrieta171. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: G G G 15) Adam Carr. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 16) Jonisk1. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 17) Zee Prime. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 18) Wetman. cit. [ ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: 19) Rob a Lisa Meehan. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: _Temple_of_Olympian_Zeus_%28Athens%29.jpg?uselang=cs _Temple_of_Olympian_Zeus_%28Athens%29.jpg?uselang=cs _Temple_of_Olympian_Zeus_%28Athens%29.jpg?uselang=cs 20) Jmcstrav. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 21) Valerio Perticone. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: MICHOVSKÝ, Václav. Dějepis: Pravěk a starověk pro základní školy, 2. díl. Praha: SPN – Práce, s., ISBN MICHOVSKÝ, Václav. Dějepis: Pravěk a starověk pro základní školy, 2. díl. Praha: SPN – Práce, s., ISBN


Stáhnout ppt "Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Komenského 589 – příspěvková organizace Komenského."

Podobné prezentace


Reklamy Google