Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0876 Střední odborné učiliště nábytkářské a.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0876 Střední odborné učiliště nábytkářské a."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a střední odborná škola, s.r.o. Horská 167, Liberec Šablona III/2 Číslo materiálu VY_32_INOVACE _450 Autor Mgr. Irena Fadrhoncová Třída/ročník 4. ročník, nástavba Datum vytvoření

2 Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Tematická oblast Filozofie pro SOU – Středověká filosofie Předmět Základy společenských věd Anotace (výstižný popis způsobu použití, případně metodické pokyny) Prezentace slouží k výkladu o středověké filosofii. Klíčová slova Křesťanská filosofie, Středověká filosofie, patristika, svatý Augustin, problém zla, univerzálie Druh učebního materiálu Výkladová prezentace Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost

3 STŘEDOVĚKÁ FILOSOFIE Mgr. Irena Fadrhoncová

4 Středověk Začal po zániku Západořímské říše 476 po Kr. Skončil kolem roku 1500 se zámořskými objevy (objevení Ameriky 1492) Křesťanské náboženství bylo v Evropě jediné a křesťanská církev se s evropskými panovníky přetahovala o moc (tzv. boj o investituru)

5 Období patristiky Patristika je učení církevních otců, kteří nejprve obhajovali křesťanství a potom pracovali na křesťanské filosofii V tomto období se postupně ustavovaly církevní struktury a tím také došlo k řešení zásadních teoretických otázek Klíčovým sporem raně křesťanské filosofie byl vztah mezi trojicí boží: mezi Bohem Otcem, Bohem Synem a Duchem svatým Nicejský koncil roku 325 přijal dogma o Trojici, kde Otec a Syn jsou jedné podstaty. Ježíš Kristus byl prohlášen za Boha i člověka.  Bůh je trojjediný (Otec, Syn a Duch svatý) Dalším sporem byl fakt, že když je Bůh nekonečně dobrý, jak je možné, že ve světě existuje zlo.

6 „BŮH NENÍ PŮVODCEM ZLA.“ „VĚŘ, ABYS ROZUMĚL.“ Sv. Augustin

7 Sv. Augustin (354 – 430 po Kr.) Nejvýznamnější muž celé patristiky Problém existence zla řešil tzv. argumentem svobodné vůle: Lidé jsou rozumové bytosti Jako rozumové bytosti musí mít svobodnou vůli To znamená, že musí být schopni volit mezi dobrem a zlem Lide proto mohou jednat zle nebo dobře Bůh není původcem zla

8 Učení sv. Augustina 1. Bůh je základem všeho 2. Bůh stvořil svět z ničeho 3. Když byl stvořen svět, byl stvořen i čas 4. Boha nelze pochopit rozumem 5. Zlo je nedostatek dobra 6. Člověk se může ke stvořiteli otočit zády, ale nevydrží, protože tím jde proti své přirozenosti 7. Boží pravdy jsou dány osvícením 8. Celé dějiny jsou bojem mezi duchovním a světským pohledem na svět 9. Bůh je trojjediná substance: Otec, Syn i Duch svatý jsou jedním. 10. Vinou prvotního hříchu jsme zatraceni, někteří ale budou spaseni

9 Problém zla ve světě obecně Augustinův nedostatek dobra, který pramení z toho, že se lidé špatně rozhodují je tzv. zlem morálním Ale co přírodní katastrofy a dění, které člověk svoji vůlí neovlivní? To je tzv. zlo přirozené. Jaký argument ospravedlní existenci tohoto zla? Pro věřící je pádný argument to, že boží záměr nedokážeme svojí myslí pochopit a každá událost, která se nám v životě stane formuje naší osobnost. Zlo, které se děje, je tedy vlastně pro větší dobro ve světě.

10 Spor o univerzálie Dalším tématem k diskuzi byl ve středověku původ obecných pojmů (univerzálií) Tento spor jde nazpět až k Platonovi a Aristotelovi Krajní realisté se přikláněli k Platonově teorii o tom, že obecné pojmy reálně existují nezávisle na fyzickém světě Umírnění realisté tvrdili, že obecné pojmy jsou stvořitelem zakódovány ve věcech samotných, takže z nich obecný pojem můžeme vyčíst (aristotelský model) Nominalisté prohlašovali, že obecné pojmy jsou jména, tzn. Že jsou tvořena na základě zkušenosti následnou abstrakcí

11 Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt EU peníze školám „Inovace výuky“ registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Zdroje: HEJDUK, Jiří: Občanský a společenskovědní základ. Filosofie – učebnice učitele. Computer Media, Kralice na Hané BUCKINGHAM, Ben a kol. Kniha filozofie. Praha: Knižní klub, 2013, ISBN DUPRÉ, Ben. Filosofie: 50 myšlenek, které musíte znát. Praha: Slovart, 2010, ISBN Obrázek z internetu: BOŽÍ OKO: AUTOR NEUVEDEN. Happy Time [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: karet Chrám sv. Víta: LUDEK. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Karel IV.: CHLUMEC, Karel. Kaduceus.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: zemrel-cesky-kral-karel-iv.aspx

12 Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt EU peníze školám „Inovace výuky“ registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Obraz Mistr Třeboňského oltáře: VYTVARKAPOSTUPICKA. rajce.net [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Mistr_Trebonskeho_oltare/#Mistr_trebon._oltare- _Kristus_na_hore_Olivetske.jpg Sv. Augustin: HESA. signaly.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: https://hesa.signaly.cz/1109/miluj-a-delej-co-chces Lebka: AUTOR NEUVEDEN. Všestudy [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Skenované obrázky: Sken obrázků ze strany 123, název knihy, autor: jméno a příjmení, ilustrace: jméno a příjmení, vydavatelství, rok vydání: RRRR Obrázek klipart


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0876 Střední odborné učiliště nábytkářské a."

Podobné prezentace


Reklamy Google