Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/34.0048 Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/34.0048 Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková."— Transkript prezentace:

1 Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková organizace Infekce Autor: Mgr. Jana Votavová VY_32_INOVACE_18_2_4

2 Infekce Bakteriální a virová onemocnění VY_32_INOVACE_18_2 _4 Mgr. Jana Votavová

3 Infekce – úvodní diskuse Co si představíte pod pojmem infekce? Trpěli jste někdy infekčním onemocněním? Znáte některé způsoby přenosu infekčního onemocnění?

4 Infekce Stav, při kterém dochází k narušení organismu prostřednictvím parazita. Míra závažnosti infekce je dána choroboplodností, která závisí na vlastnostech parazita  délka inkubační doby,  produkce toxinů aj.

5 parazité Co může způsobit nemoc? – uveďte příklady nemocí bakterie viry prvoci některé druhy červů a členovců priony

6 parazité bakterie – streptokok - angína viry – vir HIV, virus chřipky prvoci - lamblie střevní - průjmy některé druhy červů a členovců - tasemnice priony – BSE – nemoc šílených krav

7 Způsoby přenosu infekce kapénkami - vdechované infekční částečky kontaktem - s předměty, výměšky (sliny, krev, moč, stolice) nemocného jídlem, tekutinami hmyzem zanesením do organismu při lékařském zákroku Obr.1

8 Skupinová práce Vypracujte leták s pravidly pro zabránění přenosu  Respiračních chorob  Alimentárních chorob  Nemocí přenosných tělními tekutinami (krví)

9 Bakteriální onemocnění Nejčastější chorobou vyvolanou bakteriemi je pravděpodobně tuberkulóza Angína – časté onemocnění Cholera – znečištěná voda Salmoneloza – potraviny - vejce Černý kašel, tetanus, záškrt – očkování Anthrax – snět slezinná – terorismus Mor, lepra – u nás vzácné Další onemocnění – zápal plic, tyfus, spála, botulismus, meningitida Obr.2

10 Bakteriální onemocnění Léčba – antibiotika Nebezpečí – při nedodržení stanovené dávky může dojít k rezistenci (odolnosti) proti antibiotikům Např. u TBC Mycobacterium tuberculosis Obr.3 Obr.4

11 Virová onemocnění či viróza je choroba způsobená působením patogenních virů. Celá řada virů způsobuje vážná lidská onemocnění: virová onemocnění dolních cest dýchacích (chřipka), AIDS, virem způsobené průjmy, ale i spalničky jsou na čelních místech ve statistikách úmrtnosti na infekční onemocnění.

12 Virová onemocnění Chřipkový virus A, kmen, který způsobil v roce 1918 smrtelnou epidemii tzv. španělské chřipky celosvětová chřipková pandemie, která probíhala v letech počet obětí se odhaduje mezi milióny lidí. Obr.5

13 Virová onemocnění Některá onemocnění u člověka AIDS chřipka klíšťová encefalitida neštovice opar Ebola SARS Obr.6 - virus Ebola Obr.7 – plané neštovice

14 Virová onemocnění - léčba Nelze použít antibiotika Léčba někdy antivirotiky – mohou ale napadat i léčený organismus Očkování Při chřipce – klidový režim, dostatek tekutin, snižovat horečku Důležitá je prevence přenosu – dodržování hygienických pravidel, izolace nemocných, očkování Obr.8

15 zdroje Obr. 1 - CENTERS FOR DISEASE CONTROL AND PREVENTION. Centers for DiXenopsylla chepsis (oriental rat flea).jpg, NIAID.jpg,. Wikimedia commons [online] [cit ]. Dostupné z: jako public domain Obr.2 - CENTERCREDIT: ROCKY MOUNTAIN LABORATORIES. EscherichiaColi_NIAID.jpg. Wikimedia commons [online]. 2012[cit ]. Dostupné z: jako public domainhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:EscherichiaColi_NIAID.jpg Obr.3 - CONTENT PROVIDERS(S): CDC/ DR. RAY BUTLER; JANICE CARR. Tuberkuloza. Wikipedia [online].2012 [cit ]. Dostupné z: jako public domainhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mycobacterium_tuberculosis.jpg Obr.4 - CENTERMYSELF (SHORELANDER). Doxycycline 100mg capsules.jpg. Wikimedia commons [online]. [cit ]. Dostupné z: dostupné pod licencí Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unportedhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Doxycycline_100mg_capsules.jpg Obr.5 -CYNTHIA GOLDSMITH, CENTERS FOR DISEASE CONTROL AND PREVENTION'S PUBLIC HEALTH IMAGE LIBRARY. EM of influenza virus.jpg, NIAID.jpg. Wikimedia commons [online] [cit ]. Dostupné z: jako public domain Obr.6 - CDC/ DR. FREDERICK A. MURPHY. Windpocken.jpg. Wikimedia commons [online] [cit ]. Dostupné z: jako public domainhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ebola_virus_em.png Obr.7 - THOMAS NETSCH. Windpocken.jpg. Wikimedia commons [online] [cit ]. Dostupné z: jakopublic domain Obr.8 - UNITED STATES DEPARTMENT OF HEALTH AND HUMAN SERVICES. Vaccination.jpg. Wikimedia commons [online] [cit ]. Dostupné z: jako public domainhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Vaccination.jpg infekce. Wikipedia [online] [cit ]. Dostupné z: Virová onemocnění. Wikipedia [online] [cit ]. Dostupné z: Španělská chřipka. Wikipedia [online] [cit ]. Dostupné z:

16 VY_32_INOVACE_18_2 _4 Téma sady: Výchova ke zdraví Vzdělávací obor:Biologie Název materiálu: Infekce Autor:Jana Votavová Rok vytvoření materiálu: 2012 Jazyk:čeština Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina:žák Stupeň a typ vzdělávání:základní – 2. stupeň, nižší stupeň víceletá gymnázia Typická věková skupina: let Klíčová slova:infekce, baktérie, viry, prevence infekcí, nákaza Očekávaný výstup Žák vysvětlí co je to infekce, ovládá příčiny nemocí, rozliší mezi bakteriální a virovou infekcí, chápe význam prevence šíření infekcí. Anotace Prezentace je určená k výkladu problematiky infekcí, se zaměřením na prevenci přenosu nákaz. Pokyny pro práci s materiálem Prezentace je založena především na aktivním zapojení žáků. V úvodní diskusi si vysvětlí pojem infekce, uvědomí si, že se tato problematika týká všech lidí. Následně žáci uvedou, co může být původcem infekce a doplní příklady nemocí. Tento úkol slouží především k uvědomění si, kolik je možných příčin nákazy. Ve skupinové práci mohou žáci zpracovat leták s možnosti prevence jednotlivých typů infekcí. Letáky je možné vystavit a použít v rámci preventivní práce. Následný přehled bakteriálních a virových onemocnění je vhodné doplnit výkladem, nejedná se o přesný výčet infekčních nemocí, spíše o uvedení nejznámějších. Dle uvážení je možné seznam doplnit. Jednotlivé nemoci je možné zadat ke zpracování žákům např. ve dvojicích. Aktivizace žáků jsou označeny oranžovou barvou.


Stáhnout ppt "Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/34.0048 Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková."

Podobné prezentace


Reklamy Google