Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Novorozenecké období SZŠ a VOŠZ Zlín
Zdravotnický asistent, druhý ročník Novorozenecké období Autor: Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Vytvořeno: jaro 2012
2
ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Název sady Novorozenecké období Tematická oblast Psychologie Anotace Výukový materiál pomáhá žákům lépe chápat problematiku tohoto vývojového období Očekávaný výstup Žáci pochopí specifika daného vývojového stádia Autor Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová Druh učebního materiálu Prezentace, pracovní list Cílová skupina Žáci let Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné Vytvořeno Jaro 2012 ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
3
Novorozenec -od narození do 1 měsíce
Novorozenecká fáze se označuje jako doba adaptace. V děloze matky mělo stálou teplotu, nulové zrakové podněty a všechny zvuky, doteky a nárazy byly tlumené. Po porodu dítě musí samo dýchat, regulovat tělesnou teplotu a zvyknout si na hlučné, přesvětlené a "tvrdé" prostředí. Období novorozence je vyčleněno a je spojeno s šestinedělím matky. Všechny projevy jsou vrozené, zajišťují základní potřeby pro přežití dítěte. Má nekoordinované pohyby. Převážnou dobu tráví spánkem (20-22 hodin). Plíce fungují ihned, ale zdokonalují se do 2 měsíců. Srdeční činnost rychlejší, tep velmi labilní a nenahmatatelný, krevní tlak nižší, má velmi jemnou, tenkou pokožku, velmi snadno zranitelná. Lanugo: může pokrývat větší část těla, mizí jemné ochlupení. ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
4
Znaky zralého novorozence
Výška: kolem 50 cm Váha: 2500 – 4000g Obvod hlavičky: 31 – 35,5 cm Obvod Hrudníku: 30,5 – 33 cm Kůže je po porodu promodralá kolem úst a na dolních částech ručiček a nožiček. Po zahřátí je sytě červená, krytá mázkem, a to hlavně v záhybech. Na zádech a ramínkách mohou být jemné chloupky. ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
5
ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Nervová soustava: Obrovský vývoj v průběhu 1. roku, zvětšuje se plocha mozku Není rozlišena bílá a šedá hmota Probíhá gyrifikace – vytvoření záhybů v mozku Označuje se i jako období negativní pasivity – reaguje projevem nelibosti ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
6
Zvláštnosti projevu novorozence:
Robinsonův reflex (opičí) dítě je schopno do 2 hodin po porodu chytit a zmáčknout prst člověka Moorův reflex ( úlekový objímací) po silném zvukovém podnětu nebo při ztrátě rovnováhy, dítě rozhodí končetiny a vzápětí je pokrčí do fetální polohy, 2 hodiny po porodu by ho mělo být dítě schopno, stejná reakce – trhnutí podložkou Tonický šíjový reflex položíme dítě na záda a hlavu natočíme jedním směrem (př. nalevo → levá ruka a noha se skrčí, pravá strana je uvolněná), dítě je na zádech a hlavičku má na jednu stranu, na té straně dojde zároveň k pokrčení končetin, na opačné straně je snížený svalový tonus
7
Zvláštnosti projevu novorozence:
Hledací reflex dítě leží na zádech, pošimráme ho na jedné straně tváře a ono tím směrem natáčí hlavičku a otevírá ústa Základní obranné: objeví se po porodu a přetrvávají celý život ( dýchání, polykání, kašel, vyměšování), Sací: je specifický, mizí, ale dá se naučit zpět Reflexy s pozůstatkem fylogeneze: úchopový: visí na prstech na tyčce- neumí se pustit Babinského reflex: polechtání na plosce- vějířovitě roztáhne prsty Nepodmíněné reflexy: projeví se až za určitou dobu. Sekrece z oči( slzy)- 4.–5.týden Vokalizace: vydávání zvuků, i hluché dítě ( zůstanou na této úrovni) těmito reflexy se zjišťuje psychicko – motorická vyspělost dítěte. ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
8
ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Novorozenec nedovede soustředit svou pozornost déle než jen několik vteřin a zaujmou ho pouze nové a intenzivní podněty. Pro normální vývoj dítěte je třeba zajistit mu přiměřeně podnětné prostředí. Zrak novorozence je fixován pro ostré vidění ve vzdálenosti cca 25 cm. Dítě upřednostňuje kontrastní a tvarově bohaté objekty. Rádo pozoruje lidský obličej. Již z prenatálního období si dítě pamatuje hlas své matky, který preferuje před hlasem ostatních lidí. Z chutí a vůní dává přednost sladkému. Nejdůležitější v tomto období je pro dítě doteková stimulace při chování, krmení apod. Během krátké doby si novorozenec spojí např. zvednutí do určité výšky s kojením, což je již výsledek učení. Malé dítě rozlišuje jen dvě emoce - příjemnou a nepříjemnou. Dítě dovede napodobovat mimické výrazy – úsměv matky, špulení rtů apod. To jsou podněty k prvnímu učení. ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
9
ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Novorozenec může působit dojmem totální bezmocnosti, není tomu tak. Neobejde se bez péče druhých lidí, ale zdaleka není jen pasivním příjemcem informací z okolí. Tím, že některým podnětům věnuje více pozornosti než jiným a rozličně na tyto podněty reaguje, se podílí na vlastním vývoji (např. hračku, na kterou reaguje kladně, mu budou rodiče dávat častěji než takovou, vůči které je lhostejné). ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
10
ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Mezi dítětem a rodiči funguje od samého počátku oboustranná komunikace a vzájemné působení. Aby další vývoj člověka probíhal zdravě, je třeba, aby mu byly v novorozeneckém období uspokojovány jeho biologické potřeby Důležitý a zásadní je také vztah mezi dítětem a matkou, vytvoření tzv. vazby matka – dítě, co nejdříve po porodu Přítomnost otce u porodu i jeho rostoucí účast na péči o novorozence, potvrzuje v poslední době stoupající význam otce ve vztahu k nově narozenému dítěti. ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
11
Novorozenecká žloutenka
V látkové přeměně novorozence hrají důležitou roli játra: Je to největší žláza lidského těla. Podílí se na tvorbě zásob, zabraňují škodlivému působení cizorodých látek i látek tělu vlastních. Produkují žluč, obsahují žlučová barviva, cholesterol, alkalické fosfatázy. 3. až 4. den po narození stoupá u dítěte hladina bilirubinu - žlučového barviva v krvi. Nadměrná hladina tohoto barviva se vyskytuje asi u jedné třetiny novorozenců. Závisí na nevyzrálé jaterní funkci a na urychleném rozpadu červených krvinek, přispívá k ní zvýšená propustnost kapilár a oběhové poměry v kůži a jiných tkáních. Projevuje se žlutým zbarvením kůže a sliznic novorozence (novorozenecká žloutenka). ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
12
Zevní vzhled novorozence
odlišný poměr velikosti hlavy, trupu a končetin Hlava je poměrně velká, tvoří ¼ těla, převažuje mozková část nad obličejovou. Bývá asymetrická, deformovaná otoky vznikajícími nadměrným tlakem porodních cest. Novorozeně má poměrně velký jazyk, rty poduškovité, mnohdy vzniká až dojem mozolů. Na tvářích je výrazný tukový polštář. Oční víčka jsou oteklá. Krk je krátký. Obvod hrudníku je o něco menší než obvod hlavy, na trupu převažuje nad obvodem hrudníku obvod bříška. ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
13
ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Atavismy nacházíme u novorozence jen vzácně. zbytky orgánů, které ztratily svůj funkční význam. Bývá to postavení očí do stran, které nacházíme zachované u řady živočichů. U člověka dochází k jejich posunu dopředu. Dále se může vyskytnout zachování zbytků žeberních štěrbin a jejich chrupavčitých prstenců nebo zachovalé embryonální ochlupení celého těla. Za atavismy, které zůstávají zachovány téměř u všech lidí, počítáme kostrč a slepé střevo. Kostrč je pozůstatkem dlouhé ocasní páteře. ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
14
ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Zajímavosti Jedinec při narození dosáhne 5 % své konečné hmotnosti, 30 % své konečné výšky. Dívky jsou zralejší, i když jejich hmotnost je menší. Během prvních dnů života ztrácí novorozenec asi 10 % své hmotnosti, především se snižuje obsah vody a to se může projevit horečkou. Od 5. dne života opět dítě svou hmotnost zvyšuje. Asi 10. den dosahuje znovu porodní hmotnosti. ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
15
Význam mateřského mléka
má nejvýhodnější složení, přiměřenou teplotu, neobsahuje žádné choroboplodné zárodky a ovlivňuje příznivě bakteriální osídlení zažívacího systému, jsou v něm přenášeny i některé obranné látky. Mimo to nelze zanedbat ani rozvoj citových pout, která vznikají mezi kojící matkou a sajícím novorozencem. ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
16
Psychologie porodu a novorozence
Časný poporodní kontakt matky s dítětem přispívá k dobrému citovému vývoji dítěte, poskytuje dítěti pocit bezpečí a jistoty. Intenzívní interakce matky s dítětem prospívá rychlé adaptaci novorozence ke změněným vnitřním i vnějším podmínkám. Systém „rooming in“ („half rooming in“ nebo „full rooming in“) ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
17
Psychologie novorozence
Každý novorozenec je závislý na pomoci matky nebo jiné osoby, která uspokojí jeho základní biologické potřeby. Potřeba spánku je hodin. Při kojení se prolínají biologické potřeby s psychickými a do značné míry je zde ovlivňováno příznivé citové ladění dítěte. Kojení je v průběhu dne rozděleno do 7 dávek s asi 3 hodinovými přestávkami, v noci je dítě kojeno, když se samo vzbudí. ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
18
ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Křikem dává dítě najevo nespokojenost, což se nápadně projevuje u koupání a přebalování. Reaguje tak na špatnou teplotu, nevhodný dotek atd. Zrakové vnímání u novorozence je zpočátku zcela nepatrné. Novorozenec v prvních dnech života rozlišuje zrakem pouze světlo a tmu, na silné a prudké osvětlení reaguje nelibostí, křikem a prudce se odvrací od zdroje světla. Teprve po 14 dnech ulpívá novorozenec očima na předmět umístěném asi ve vzdálenosti 25 cm. Na intenzívní a silný zvuk reaguje negativní obrannou reakcí. Silných zvuků se dítě leká, pláče a může dojít i k zástavě dechu. ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
19
ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Zdroje: Doc.MUDr. LIDKA LISÁ, CSc., PhDr. MARIE KŇNOURKOVÁ :Vývoj dítěte a jeho úskalí, AVICENUM – zdravotnické nakladatelství, 1. Vydání 1986 ,n. p., Praha 1: ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
20
ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
ZÁPIS Zralý novorozenec je narozený ve ………………… týdnu těhotenství. Znaky zralého novorozence: - váha …………………… kůže je po porodu ……………………… (barva) - výška ………………… …………………………………… Co se považuje za počátek samostatného žití dítěte? …………………………………………... ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
21
ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Novorozenecká žloutenka - Kolikátý den po narození vzniká? ……………………………….. - Co ji způsobuje? …………………………………………………………………… - Projev: ……………………………………… Nepodmíněné = ……………… reflexy 1. ……………………………… ………………………… 2. ……………………………… ……………………………….. Fyziologické funkce novorozence: Teplota …………………………… Dech ………………………………….. Plus ………………………………. Tlak …………………………………... Funkce mázku: ………………………………………………………………………………. Barva očí je po narození ………………..., teprve později se objevuje vlastní trvalé zbarvení. ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
22
ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Prvním orgánem, který má obrannou funkci a obsahuje mízní tkáň, je ……………………… Atavismy jsou …………………………………………………………… Příklad zachovalých atavismů: …………………………………………………… Mateřské mléko: Význam: ………………………………………………………… V porodnici je zaveden systém „ ………………….“ ZA, 2. ročník / Novorozenec / Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.