Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Monopolistická konkurence
1. Předpoklady monopolistické konkurence 2. Optimum MK firmy v SR 3. Chamberlinův model
2
Předpoklady modelu monopolistické konkurence
velký počet firem v odvětví (hodně blízkých substitutů) diferencovaný produkt malá diferenciace (hodně blízkých substitutů pro spotřebitele) malá monopolní síla firmy ALE: existují pro spotřebitele náklady na změnu dodavatele a přechod k jiné značce (switching costs), vyhledávací náklady (search costs) a learning costs rozhodovací nezávislost firem firma předp., že její rozhodnutí o p a q neberou ostatní firmy v úvahu relativně volný vstup do odvětví (pouze malé a snadno překonatelné překážky vstupu) optimum firmy v LR: ekonomický zisk = 0
3
optimum firmy v SR a) EZ > 0 b) EZ = 0
4
ztráta firmy v SR a) pokračování ve výrobě b) firma nevyrábí p > AVC ztráta < FC p < AVC ztráta > FC
5
Optimum MK firmy v SR (firma minimalizuje ztrátu pokračováním ve výrobě, firma nevyrábí → ztráta > FC)
6
Optimum MK firmy v LR (firma není výrobně efektivní)
7
1. velký počet firem vyrábějících diferencovaný produkt
předpoklady Chamberlinova modelu (tj. model reprezentativního spotřebitele – spotřebitelé vnímají všechny značky jako vzájemné substituty) výrobková skupina firem = skupina firem vyrábějících podobný produkt dvě poptávkové křivky pro každou firmu (dk → firmy nereagují na změnu ceny uskutečněnou representativní firmou, dP → firmy mění cenu stejně jako representativní firma) 3 předpoklady: 1. velký počet firem vyrábějících diferencovaný produkt 2. rozhodovací nezávislost (→ firmy se při volbě optima rozhodují podle dk) 3. totožnost nákladových a poptávkových křivek všech firem ve skupině
8
Chamberlinův model dk = konvenční (iluzorní, jevová) poptávka
firma předp., že ostatní firmy nebudou reagovat na změnu ceny dP = proporcionální (skutečná) poptávka firma předp., že ostatní firmy budou reagovat na změnu ceny
9
změna ceny reprezentativní firmou
výchozí p a Q situace po p a Q
10
výchozí situace: tržní cena p0, representativní firma (firma R) prodává výstup q0, nemax. zisk
cíl firmy = max. zisku, proto p na p1 a předp.q na q1, ale ostatní firmy v odvětví také p na p1 firma prodá pouze q2 (viz dP) nová výchozí situace: tržní cena p1 firma se rozhoduje podle dk(p1) a předp. q na q3, ale prodá pouze q4 (viz dP), atd. optimum firmy: firma nemá důvod měnit cenu, předp. optimální výstup se shoduje se skutečným výstupem dk = dP, MR = MC optimum firmy v LR: dk = dP, MR = MC, ek. zisk = 0, tj. p= LAC firma není výrobně efektivní, nevyrábí q s min. LAC
11
optimum representativní firmy
a) optimum v SR b) optimum v LR
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.