Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilSára Němečková
1
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0528 Název projektu:ICT ve výuce Číslo a název šablony klíčové aktivity:III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název ověřovaného materiálu: Digitální učební materiál pro výuku matematiky VY_32_INOVACE_MAT_236 Ročník:4. Vzdělávací obor:65-42-M/01 Hotelnictví Předmět:Matematika Tematická oblast:Statistika Téma:Charakteristiky variability Jméno autora:Mgr. Eva Stammová Vytvořeno dne:Září 2012 Metodický popis, (anotace) Výukový materiál slouží k seznámení a procvičení základních charakteristik variability
2
Charakteristiky variability
3
??? Urči aritmetický průměr, modus a medián obou souborů. – soubor A: 7; 7; 7; 8; 8; 8; 8; 9; 9; 9 – soubor B: 1; 1; 1; 8; 8; 8; 8; 15; 15; 15 stejné průměry obou souborů přesto se liší proměnlivostí hodnot znaku nutné charakteristiky variability
4
Odchylky od středních hodnot ukazují jak se od sebe liší jednotlivé hodnoty vyjadřují šířku okolí kolem střední hodnoty
5
Charakteristiky variability variační rozpětí směrodatná odchylka rozptyl
6
Variační rozpětí
7
Variační rozpětí [ ] rozdíl maximální a minimální hodnoty znaku určuje rozpětí statistického souboru menší hodnota = větší stejnorodost souboru
8
Příklad: Ve volejbalovém družstvu jsou děvčata s výškou postavy: 178; 181; 168; 176; 178; 179cm. Urči variační rozpětí družstva.
9
Příklad: Výše odměn pracovníků dvou skupin ukazuje tabulka. Porovnej skupiny podle variability odměn. 1.skupina26232315118421561612 2.skupina2234475273232361213
10
Rozptyl
11
Rozptyl [ ] průměr druhých mocnin odchylek jednotlivých hodnot od aritmetického průměru ukazuje rozmístění hodnot kolem průměru
12
Směrodatná odchylka
13
Směrodatná odchylka [ ] je druhá odmocnina z rozptylu určuje proměnlivost znaku menší hodnota = hodnoty znaku se méně liší od aritmetického průměru
14
Příklad: Při střelbě na terč dosáhl závodník z deseti ran těchto bodů: 5, 7, 10, 9, 9, 7, 10, 9, 8, 8. Urči rozptyl a směrodatnou odchylku.
15
metodické poznámky výklad společně s nácvikem dovedností součástí hodiny je pracovní list, který žáci zpracovávají samostatně po prezentaci použité zdroje Emil Calda. Matematika pro netechnické obory SOŠ a SOU, 3. díl. 1. vydání. Praha: PROMETHEUS, spol. s r. o., 2004. ISBN 80- 7196-109-4
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.