Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Pérování a tlumiče pérování
Střední průmyslová škola Otrokovice Pérování a tlumiče pérování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Vladimír Vítů. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
2
Charakteristika 1 DUM Název školy a adresa
Střední průmyslová škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ /2 Autor ing. Vladimír Vítů Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Am-Aut/1-ST-2/3 Název DUM Karosérie a rámy osobních a nákladních automobilů a motocyklů Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-68_H/01 Obor vzdělávání Automechanik Vyučovací předmět Automobily Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 15 – 16 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem. Náplň: Odpružení vozidla, pérování, tlumiče pérování, ocelové pružiny, pneumatické odpružení Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Odpružení, listová pera, vinuté pružiny, zkrutné tyče, pneumatické odpružení Datum
3
Pérování a tlumiče pérování
Náplň výuky Účel a umístění Systém odpružení vozidla Druhy ocelových pružin Pneumatické odpružení
4
Pérování je umístěno mezi nápravami a rámem (případně samonosnou karosérií) vozidla.
Odpružení společně s tlumením má vliv na: pohodlí jízdy bezpečnost jízdy stabilitu vozidla v zatáčce Systém odpružení vozidla pneumatiky – pohlcují kmity od drobných nerovností vozovky a tím zmenšují výkmit náprav vozové pružiny – zmírňují rázy a otřesy karosérie od nerovností vozovky, zmenšují namáhání rámu, zejména krutem pružná sedadla – doplňují celý systém a zachycují zejména kmity a chvění, které vznikají až za vozovými pružinami Druhy pérování 1. Listová pera jsou tvořena hlavním listem s oky a dalšími listy. Listy jsou spojeny třmeny a sponami tak, aby při propružení byla umožněna změna délky pera. Z téhož důvodu musí být také jeden konec hlavního listu uchycen na rám třmenem, kluznou patkou apod. Proti Vybočení jsou listy spojeny třmeny a proti podélnému posuvu středovým šroubem.
5
rám závěs pera směr jízdy středový šroub Hlavní list listy spony pera Obr. 1: Listové pero
6
2. Vinuté pružiny Pružina je navinuta z drátu kruhového průřezu broušeného na požadovaný průměr. Pružina musí být uložena tak, aby síla působila v její ose. Toho se dosahuje broušením dosedacích ploch závěrných závitů nebo použitím opěrných talířů. Tvrdost pružiny závisí na průměru drátu, počtu závitů, stoupání závitů a průměru pružiny. Progresivity lze dosáhnout: – pružinou s nestejným stoupáním závitů – pružinou s proměnným průměrem pružiny kuželové nebo soudečkové – doplněním pružiny pryžovým blokem Obr. 2: Pružina s nestejným stoupáním závitů Obr. 3: Pružina s pryžovým blokem
7
3. Zkrutné (torzní) tyče Princip odpružení spočívá ve zkrucování tyče, obvykle kruhového průřezu, po délce. Tyč je broušena na stejný průměr, na koncích je zesílena a opatřena šestihranem nebo jemným drážkováním. Tuhost je závislá na průměru a délce tyče. Pro dosažení progresivity pérování může být doplněna zkrutnou trubkou, která se po určitém zkroucení tyče začne zkrucovat společně s ní. Umístění na vozidle může být podélně nebo příčně. Obr. 4: Zkrutná tyč
8
4. Pneumatické odpružení
U tohoto odpružení pruží vzduch uzavřený v nádobě, vytvořené z pružného měchu nebo ocelového válce, v níž je píst těsněn membránou. Zásadně nelze použít pístu těsněného ve válci kroužky. Obr. 5: Vlnovcová pneumatická pružina Obr. 6: Pneumatická pružina s membránou
9
5. Hydropneumatické pružiny
Tato pružina se skládá ze dvou částí, z válce pružiny, který zajišťuje přenos síly z nápravy na stlačený plyn, a zásobníku stlačeného plynu, obvykle dusíku, který tvoří vlastní pružící látku. Válec pružiny a zásobník jsou odděleny a vzájemně spojeny tlakovým potrubím. Válec pružiny může být - s kotoučovým pístem – ventily jsou uspořádány. Válec plní současně funkci tlumiče. - s plunžrem – oproti předchozímu umožňuje zmenšení průměru. Ventily, které zajišťují funkci tlumiče, jsou umístěny ve vstupním hrdle zásobníku plynu. Válec včetně spojovacího potrubí je naplněn olejem. membrána plyn olej ventily přívod tlakového oleje píst Obr. 7: Hydropneumatická pružina
10
Tlumiče pérování Tlumiče jsou umístěny mezi nápravou (koly vozidla) a rámem (samonosnou karosérií), přičemž každé kolo má svůj vlastní tlumič. Jejich účelem je účinně tlumit vlastní kmity pružiny, které vznikají při přejezdu kola automobilu přes nerovnosti. Druhy Kapalinové – pracovní látku tvoří olej, prostor nad kapalinou je vyplněn vzduchem a je spojen s atmosférou Plynokapalinové – pracovní látkou je rovněž olej, prostor nad olejem je však vyplněn dusíkem a není spojen s atmosférou. Toto řešení umožňuje udržovat v tlumiči trvale určitý přetlak a tím podstatně omezit možnost jeho zavzdušnění. Konstrukce tlumičů Tlumič je tvořen jedním nebo dvěma plášti, přičemž prostor uvnitř vnitřního pláště (pracovního válce) je pracovní. Kromě toho je tlumič opatřen ještě ochranným pláštěm. V názvu tlumiče je obsažen počet plášťů bez ochranného. Uvnitř pracovního pláště se pohybuje píst ovládaný pístnicí spojenou s ochranným pláštěm. V pístu jsou otvory opatřené obvykle samočinnými ventily. Různá účinnost tlumiče v jednotlivých směrech pohybu pístu je zajištěna různým průřezem otvorů nebo jejich různým počtem. Pokud jsou v tlumiči ještě další prostory (vyrovnávací), jsou od pracovního prostoru rovněž odděleny ventily. S vozidlem je tlumič spojen obvykle kovopryžovými pouzdry, přičemž uspořádání je většinou takové, že s rámem nebo karosérií je spojen ochranný plášť (tzn. pístnice), s nápravou vnitřní, případně i další plášť.
11
Základní rozdělení tlumičů
kapalinové – jsou pouze dvouplášťové kovopryžové pouzdro pístnice ochranný plášť těsnění pracovní prostor vnější plášť vnitřní plášť (pracovní válec) vyrovnávací prostor pracovní píst přepouštěcí ventily Obr. 8: Dvouplášťový kapalinový tlumič
12
Plynokapalinové tlumiče
Jednoplášťový plynokapalinový tlumič nemá samostatný vyrovnávací prostor. Změny vnitřního objemu pracovního prostoru tlumiče se vyrovnávají změnou objemu plynu pod plovoucím pístem. Tlumič pracuje jako vysokotlaký, tlak plynu se pohybuje v rozmezí 2 až 3 MPa (20 bar až 30 bar). ochranný plášť plášť (pracovní válec) pístnice pracovní píst pracovní prostor plovoucí píst plyn Obr. 9: Jednoplášťový plynokapalinový tlumič
13
Dvouplášťový plynokapalinový tlumič pracuje na stejném principu jako dvouplášťový tlumič
kapalinový. Zásadní rozdíl je v tom, že prostor nad kapalinou je vyplněn dusíkem a není spojen s atmosférou. Tlak dusíku nad hladinou oleje je 0,2 až 0,8 MPa (2 bar až 8 bar), tlumič tedy pracuje jako nízkotlaký. Některé další druhy tlumičů Elektronicky ovládaný tlumič Polohově citlivý tlumič Tlumič systému DCD Tlumič s regulovatelným obtokem
14
Kontrolní otázky: 1. Vyjmenuj druhy ocelových pružin.
2. Popiš funkci jednotlivých druhů ocelových pružin. 3. Vyjmenuj ostatní druhy pérování a popiš jejich funkci. 4. Popiš funkci kapalinového a plynokapalinového tlumiče. 5. Vyjmenuj ostatní druhy tlumičů.
15
Seznam obrázků: Obr. 1: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.33 Obr. 2: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.34 Obr. 3: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.34 Obr. 4: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.35 Obr. 5: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.37 Obr. 6: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.37 Obr. 7: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.39 Obr. 8: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.43 Obr. 9: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.44
16
Seznam použité literatury:
[1] ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav. Podvozky. 6. vydání. Avid, Brno, ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.