Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

SVĚTOVÉ DRAMA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "SVĚTOVÉ DRAMA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ"— Transkript prezentace:

1 SVĚTOVÉ DRAMA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ
EPICKÉ DIVADLO VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk

2 v dramatu se projevují moderní umělecké směry
CHARAKTERISTIKA v dramatu se projevují moderní umělecké směry vedle tradičních postupů vzniká moderní drama (synkretismus žánrů – drama lyrické, dokumentární, groteska) prosazuje se nové pojetí režie, nové herecké metody, moderní scénografie mění se charakter divadelní budovy (snaha změnit tradiční kukátkové divadlo)

3 EPICKÉ DIVADLO aktuálnost (aktualizace historických témat)
divadelní žánr, který se začal prosazovat v první polovině 20. století, od 50. let vliv na drama po celém světě dává přednost příběhu, jenž je často přerušován komentováním vypravěče, ale i jednotlivých postav divák si musí uvědomit, že divadlo nezobrazuje realitu, a vlastní život konfrontovat s divadelní iluzí scéna se často mění a přestavuje před jeho očima aktuálnost (aktualizace historických témat) angažovanost (důraz na společenskou funkci) antiiluzivnost (tzv. zcizovací efekty – snaha zrušit iluzi skutečnosti, výklady vypravěče, přerušování komentáři, glosami, brání divákům vcítit se do děje – vytvoření kritického odstupu) aktivizace diváka (oslovování diváků, songy, předscény, otevřená scéna bez opony)

4 M Ch A T 1898 Moskevské umělecké divadlo (MChT)
1920 Moskevské umělecké akademické divadlo (MChAT) zakládá ho Konstantin Sergejevič Stanislavskij a Vladimir Ivanovič Němirovič-Dančenko nové scénické prostředky (bohatá náladová atmosféra, symbióza světla, hudby, rytmu) vliv na evropské drama (zájezdy po Evropě) tzv. Stanislavského metoda (vliv na evropské divadelní školství a praxi, metodika výchovy herců, požadavek psychického sžití s rolí)

5 Konstantin Sergejevič Stanislavskij (1863 – 1938) - ruský herec, podnikatel, divadelní režisér, divadelní teoretik a pedagog, který společně s Vladimírem Ivanovičem Němirovičem-Dančenkem spoluzaložil legendární Moskevské umělecké akademické divadlo (MCHAT), on sám vytvořil svoji vlastní metodiku výchovy herců (tzv. systém Stanislavského/Stanislavského školu nebo také Stanislavského metodu), která později velmi ovlivnila světovou divadelní praxi a znamenala přelom i v divadelní pedagogice Vladimir Ivanovič Němirovič-Dančenko ( ) - ruský a sovětský režisér, divadelní ředitel, dramatik a spisovatel, spolu s Konstantinem Stanislavským založil Moskevské umělecké akademické divadlo (MChAT), jeho práce je spjata nejen s MChAT, ale i s rozvojem celého ruského profesionálního divadla konce 19. století a první poloviny 20. století

6 JEAN COCTEAU (1889 – 1963) francouzský básník, prozaik, dramatik, divadelní a filmový scenárista, režisér, herec, výtvarník, hudebník, choreograf a kritik hlavní představitel avantgardy a kubistické literatury člen Francouzské akademie dlouholetý životní partner herce Jeana Maraise, který mu byl múzou a který jej inspiroval k vytvoření celé řady literárních i filmových děl - uvedl ho do uměleckého prostředí tehdejší Paříže, a zahájil tak jeho kariéru dílo: Chorál, Leona, Rekviem – básnické lyrické sbírky Lidský hlas, Krásný necita, Pekelný stroj, Hrozní rodiče – dramata Svatebčané na Eiffelovce – jednoaktovka, text pro 2 herce, ostatní předvádějí pantomimu

7 BERTOLT BRECHT (1898 – 1956) německý básník, spisovatel, dramatik, divadelní teoretik a režisér, tvůrce tzv. epického divadla narodil se v továrnické rodině studoval lékařství, přírodní vědy a dějiny divadla pracoval jako režisér a dramaturg v divadlech v Mnichově a v Berlíně od r se věnoval marxismu, který ho velmi ovlivnil po nástupu fašismu byl zbaven občanství a odešel do emigrace - žil v Rakousku, Švýcarsku, Francii, Dánsku (nejdéle) a v USA po válce se vrátil do Německa v roce 1949 se svou ženou Helenou Weigelovou založil Berliner Ensemble a na této scéně realizoval principy epického divadla, ovlivněného socialistickým realismem

8 BRECHTOVO DÍLO Třígrošová opera – originální adaptace Žebrácké opery anglického autora Johna Gaye, konkurenční boj dvou londýnských gangů Matka Kuráž a její děti – sociálně zaměřené drama, děj z třicetileté války, smutný příběh obchodnice, která chce před válkou uchránit své děti, táhne se zbožím s armádou, přestože přišla o své děti, nepochopila, že válka je příčinou jejího neštěstí Strach a bída Třetí říše, Život Galileiho – dramata Zadržitelný vzestup Artura Uie – satirická parodie na Hitlerův vzestup Kavkazský křídový kruh – ve hře jsou vyprávěny a hrány dva příběhy (jde o střídání hry a vyprávění), které jsou zároveň komentovány, vypravěčem je vševidoucí zpěvák Arkadi Čcheidze, ve hře je uplatněn i princip divadla v divadle, první příběh je spor dvou kolchozů o údolí a druhý je sporem dvou žen o dítě

9 GEORGE BERNARD SHAW (1856 – 1950)
anglický dramatik, spisovatel a kritik irského původu, nositel Nobelovy ceny (r. 1925), tvůrce tzv. diskusní komedie nebo dramatu idejí, zakladatel anglického moderního dramatu narodil se v protestantské rodině úředníka a zpěvačky měl pouze základní školní vzdělání, od 15 let se musel sám živit pracoval jako písař u realitního agenta v Dublinu, později odešel do Londýna, kde se živil jako kritik (výtvarný, hudební, divadelní, literární) zakladatel Fabiánské společnosti – nerevoluční socialismus žurnalisticky i finančně podporoval komunistickou vládu v Sovětském svazu pokoušel se uplatnit i v politice, ale jeho pokusy nebyly úspěšné (socialistické projevy) po smrti své manželky v roce 1943 začal postupně ztrácet zájem o vlastní život, zemřel v 94 letech

10 SHAWOVO DÍLO Živnost paní Warrenové – sociálně kritické drama, otevřeně pojednává o kuplířství Caesar a Kleopatra – hra s historickým námětem, parodie tragédie Williama Shakespeara Antonius a Kleopatra, zaměřená proti idealizujícímu pojetí velké lásky Svatá Jana – tragédie, historická hra o francouzské národní hrdince Johance z Arku, která je představitelkou zdravého rozumu rebelujícího proti násilí, dogmatismu a autoritářství Pygmalion – komedie, příběh profesora angličtiny Henry Higginse a prosté londýnské květinářky Lízy Doolittlové, jeho sázka s přítelem plukovníkem Pickeringem, že naučí Lízu dokonalé výslovnosti a vybranému chování, aby ji všichni považovali za vznešenou dámu, podle hry vznikl americký muzikál My Fair Lady Lékař v rozpacích - drama, ve kterém vytvořil odpudivý obraz lékaře podvodníka, kontrastující s portrétem jednoho z pacientů, tuberkulózního malíře, který je schopen, i přes svou amorálnost, ukázat lidem jejich pravou tvář Majorka Barbara - sociálně laděná komedie zabývající se problematikou filantropie, mladá majorka Armády spásy se charitativní činnosti snaží protestovat proti svému otci, zbrojařskému milionáři

11 LUIGI PIRANDELLO (1867 – 1936) italský básník, novelista, romanopisec, dramatik a divadelní režisér, nositel Nobelovy ceny (r. 1934) narodil se na Sicílii v podnikatelské rodině studoval literaturu a filologii na univerzitách v Římě a Bonnu roku 1897 přijal místo na katedře stylistiky v učitelském ústavu v Římě po válce se stal režisérem a divadelním ředitelem jeho manželka onemocněla duševní chorobou a skončila v ústavu r vstoupil do fašistické strany r se stal ředitelem římského divadla Teatro d'Arte - v letech strávil většinu času na zahraničním turné po Evropě a po Americe roku 1929 byl jmenován členem Italské akademie roku 1936 se nachladil při natáčení filmu na motivy svého románu a zemřel na zápal plic jeho dílo vychází z verismu (umělecký směr, spojení kritického realismu a naturalismu, odraz vlastních zkušeností spisovatelů)

12 PIRANDELLOVO DÍLO Nebožtík Mattia Pascal - román, ve kterém vypráví příběh muže, jenž nespokojen se svým dosavadním, nepříliš šťastným osudem se v příhodné situaci snaží svést úřady k přesvědčení, že zemřel, a začne žít pod jiným jménem nový život Staří a mladí - historický román, jehož děj se odehrává na sklonku 19. století v okolí sicilského města Agrigenta, líčí život provinciální šlechty, kléru a zbohatlé buržoazie, jejich intriky, boj o moc, požitkářství i jejich strach z lidového hnutí proti nesnesitelným poměrům, bídě a kořistnictví Šest postav hledá autora – hra uplatňuje princip tzv. divadla na divadle, pod vedením režiséra probíhá na scéně divadelní zkouška, tu přeruší příchod šesti postav, které vyprávěním svých životních osudů celou hru naplní Jindřich IV. - hra plná dějových zvratů, začínající fiktivní a končící skutečnou vraždou, ve které je divák ponechán v nejistotě, zda hrdina je či není šílený, dějištěm dramatu je honosná vila v Umbrii upravená jako hradní pevnost z 11. století, zde žije obklopen kostýmovaným služebnictvem a naprosto izolován od současného světa hlavní hrdina Jindřich, okolím považovaný za šílence (při maškarním plese, jehož součástí byla kostýmová jízda na koni, spadl a následkem otřesu při nehodě se začal ztotožňovat s postavou, kterou na plese představoval – německým císařem Jindřichem IV.), i když se z utkvělé fikce dostane, dál předstírá roli blázna, ve vášnivé vypjaté scéně se mu podaří demaskovat charaktery lidí ze svého okolí a chce se vrátit k normálnímu životu, svůdce jeho bývalé milenky Matyldy ho však vyprovokuje natolik, že ho Jindřich zabije a tím se navždy odsoudí k roli blázna, nechce-li padnout do rukou spravedlnosti

13 FEDERICO GARCÍA LORCA (1898 – 1936)
španělský básník a dramatik narodil se jako syn statkáře a učitelky po studiu filozofie, literatury a práv se věnoval umělecké činnosti hodně kreslil a s pomocí S. Dalího svá díla vystavoval (do Dalího byl zamilován) r založil studentské kočovné divadlo – cestoval po celé vlasti podnikl řadu zahraničních cest (USA, Kuba, Argentina), v letech 1929 – 1930 studoval v USA na Kolumbijské univerzitě byl zastřelen fašistickou Frankovou policií na samém počátku španělské občanské války jeho tvorba je ovlivněna andaluským folklorem a surrealismem, kombinace avantgardních prvků s lidovou slovesností jižního Španělska – Andalusií je ojedinělá

14 LORCOVO DÍLO Písně, Kniha básní, Kniha písní, Cikánská romance – básnické sbírky Krvavá svatba – tragédie z venkovského prostředí (konflikt se zákonem morálky a cti, nevěsta opouští ženicha a jde za milovaným mužem) Dům Bernardy Albové – tragédie, psychologická kresba dívčích a ženských charakterů Pláňka, Uhrančivý motýl, Čarokrásná ševcová, Fantastická ševcová - dramata

15 GERHART HAUPTMANN (1862 – 1946) německý prozaik a dramatik, nositel Nobelovy ceny (r. 1912) - narodil se v rodině pruského hoteliéra studoval sochařství, později sociologii a přírodní vědy roku 1885 se oženil a zcela se věnoval literární činnosti, od r žil v Krkonoších po nástupu Hitlera k moci zůstal v Německu a částečně se stáhl do ústraní koncem války zažil spojenecké bombardování Drážďan dílo: Tkalci – sociálně-psychologické drama, revolta krkonošských tkalců r. 1844 Před východem slunce – drama, zobrazuje morální úpadek současné rodiny Bobří kožich – zlodějská komedie, satirický obraz německého měšťáctví Potopený zvon – pohádkové drama Blázen v Kristu Emanuel Quint, Atlantis – romány

16 MAURICE MAETERLINCK (1862 – 1949)
belgický básník, dramatik a esejista, nositel Nobelovy ceny (r. 1911), představitel symbolismu pocházel z bohaté rodiny vystudoval práva, stal se advokátem roku 1895 se po přestěhování do Paříže svého povolání vzdal a zcela se věnoval literatuře r mu belgický král udělil titul hraběte během války žil v USA, po jejím skončení se vrátil na svůj zámeček v Nice, kde zemřel na srdeční záchvat dílo: Modrý pták – pohádková hra o hledání štěstí, příběh dvou dětí chudého drvoštěpa, které putují za modrým ptákem, symbolem štěstí, najdou ho na konci pouti doma v kleci, a když ho darují sousedčinu nemocnému děvčátku, které se z radosti nad tím uzdraví, pochopí, že štěstí pramení v lásce k člověku a ve vůli zmírnit jeho utrpení Princezna Maleina – pohádkové drama Sedm princezen, Aladina a Palomides, Smrt Tintagilova, Ariana a Modrovous – loutkové divadelní hry

17 EUGENE GLADSTONE O´NEILL (1888 – 1953)
americký dramatik, herec, zakladatel amerického moderního divadla, nositel Nobelovy ceny (r. 1936), čtyřnásobný nositel Pulitzerovy ceny pocházel z herecké rodiny irského původu studia práv na univerzitě v Princetone nedokončil vedl bohémský život, prošel různými zaměstnáními (sekretář, zlatokop, herec, námořník, novinář) vyčerpávající život podlomil jeho zdraví (tuberkulóza), v sanatoriích začal psát v letech absolvoval seminář dramaturgie a dramatické techniky na Harvardově univerzitě jeho dcera Oona byla poslední manželkou Ch. Chaplina, z tohoto manželství pochází i jeho vnučka, tanečnice a herečka Geraldine Chaplinová jeho hry mají hluboký psychologický podtext, zobrazuje v nich rodinné vztahy ničené nenávistí, incestní láskou a cizoložstvím, které ústí ve vraždy a sebevraždy

18 O´NEILLOVO DÍLO Smutek sluší Elektře – dramatická trilogie, moderní parafráze antické tragédie, doba války Severu proti Jihu, návrat generála domů, zavražděn manželkou, pomstěn synem, který zabil matčina milence, matka spáchá sebevraždu, syn se sestrou prchají z domu Touha pod jilmy - drama konfliktu mezi otcem a synem (mladá žena starého farmáře svedla nevlastního syna, aby získala manželův statek) Císař Jones - expresionistické drama strachu a zlého svědomí černošského diktátora na malém ostrově ve Střední Americe Anna Christie - drama prostitutky s čistou duší, která přece jen najde svou pravou lásku Chlupatá opice - drama odcizení, individualistické revolty a anarchistických postojů s pronikavým sociálním obsahem, obraz člověka, který nedokáže najít své místo ve společnosti a v životě, a skončí ve smrtelném objetí obrovské gorily Miliónový Marko - satirická pseudohistorická komedie odehrávající se ve 13. století s hlavní postavou cestovatele Marka Pola stavící do kontrastu oduševnělý Orient s odduševnělou západní civilizací Cesta dlouhým dnem do noci – vrchol tvorby, psychoanalytické drama o na morfiu závislé matce, lakomém otci a dvou bratrech, kteří stále hledají své pravé místo v životě

19 ZDROJE http://www.cocteau-jean.com/


Stáhnout ppt "SVĚTOVÉ DRAMA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ"

Podobné prezentace


Reklamy Google