Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKateřina Bohumila Jarošová
1
Výuka základů algoritmického myšlení na prvním stupni základních škol
Martina Štěrbová Informační technologie ve vzdělávání 2015 Vedoucí práce: RNDr. Ingrid Nagyová, Ph.D.
2
Cíle práce Srovnání výuky předmětů zaměřených na informatiku v evropských zemích Analýza možností rozvoje algoritmického myšlení na prvním stupni základních škol Vytvoření souboru úloh pro výuku a práci dětí v předmětu Informační výchova nebo v zájmových útvarech Představení vhodných zdrojů těchto úloh a námětů pro vyučující v knižní podobě i na internetu Kategorizace úloh do skupin podle typu a popis jednotlivých typů Návrh možností modifikace a úpravy náročnosti úloh Klasifikace typů podle algoritmických struktur které napomáhají procvičovat
3
Evropské srovnání souhrn témat a jejich zařazení do výuky v jednotlivých státech
Slovensko Polsko Velká Británie Česká republika Bezpečnost ✓ Komunikace na internetu Vyhledávání na internetu Zpracování textu, zvuku a grafiky Základní hardware a software počítače Algoritmizace a řešení problémů
4
Algoritmické myšlení na prvním stupni základní školy Zdroje námětů a úloh
Informatická súťaž iBobor Bobřík informatiky Učebnice informatiky pro první stupeň základní školy
5
Algoritmické myšlení na prvním stupni základní školy Kategorie úloh
Úlohy pro pracovní listy Praktické úlohy Úlohy pro program Kartičky Úlohy pro robotické hračky
6
Úlohy pro pracovní listy Hledání postupu práce
Hledání a vytváření postupů práce, návodů, receptů Rozdělení podle složitosti algoritmu: Jednoduché postupy Postup s více možnostmi Zpětný postup
7
Úlohy pro pracovní listy Kódy a šifry
Jednoduché kódování znaků, slov, obrázků či celých vět
8
Úlohy pro pracovní listy Pohyb stromem
Principy třídícího stromu, který vyjadřuje pravidla a vztahy
9
Úlohy pro pracovní listy Průchod sítí
Simulace cesty po sítí, která je představuje zjednodušenou mapu
10
Praktické úlohy Vhodné nejen do školních lavic
Základem je prakticky vykonávaná činnost K realizaci jsou mnohdy zapotřebí další pomůcky Typ úloh může typově odpovídat kterémukoli typu úloh pro pracovní listy
11
Úlohy pro program Kartičky
Program Kartičky = funkční prototyp autorského prostředí pro vytváření interaktivních aktivit Lze vytvářet úlohy nejrůznějších typů. Nejčastěji: Úlohy s jednoduchými postupy Úlohy s hledáním vzorů Úlohy pro práci s podmínkami
12
Úlohy pro robotické hračky
Robotické hračky = Jednoduše programovatelné robotické hračky Programování jednoduchého pohybu po ploše
13
Jednoduchý pohyb po ploše
Shrnutí Jednoduchý pohyb po ploše Úlohy pro pracovní listy Hledání postupu práce Jednoduchý postup Postup s více možnostmi Zpětný postup Pohyb podle algoritmu Jednoduchý pohyb Pohyb s použitím opakování Pohyb s kreslením a použitím opakování Hledání vzoru Kódy a šifry Průchod sítí Práce s podmínkami Pohyb stromem Virtuální stroje Praktické úlohy Úlohy pro program Kartičky Úlohy pro robotické hračky Virtuální stroje
14
Závěr Děkuji za pozornost.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.